Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

söndag 30 november 2008

Mitt allra första avlönade jobb

Jag kom att tänka på mitt allra första jobb jag hade, med riktig lön.
Det var på Posten Stockholm 12 vilket innebära delar utav Kungsholmen
och jag skulle sortera julkort.

Jag var nervös så benen skakade när jag gick till tunnelbana som jag skulle åka dit med, väl av vid Fridhemsplan (där hade jag säkert gått av 1000talet gånger innan och jag HITTADE mycket väl till postkontoret och det skulle ta mig max 3 minuter att ta mig dit) så blir det alldeles, alldeles tomt i huvudet och tungan bokstavligen fastnar av torrhet i munnen. När jag tillslut
lyckas kraxa fram *var ligger posten* till en morgon stressad resenär så pekar den personen
dittåt. Jag knallar något karskare iväg käpprätt åt fel håll, jag hade aldrig sagt vilket postkontor men som tur är klarnar skallen och jag börjar undra vart ÄR jag på väg???
Som tur var, var jag snabb då förtiden så med en snabbhet jag avundas idag så vände jag mig om och rusade vägen fram och slängde mig formligen in genom dörren. Så med andan i halsen och ca fem minuter försenad så presenterade jag mig som den extra inkallade julkortsorteraren.

Sen dess kan jag lova att jag kan rabbla alla gator och prång med adress i forna tiders Stockholm 12. Och jag vet också hur viktig en julhälsning kan vara! För den som inte har så många vänner

av en eller annan anledning..


Önskar er en riktig härlig 1:advent

Kram Marie

12 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha, som det kan bli ibland!

Ville bara önska dig en härligt mysig första advent.

Kram Bodil.

Vero sa...

Ja, ibland kan det bli liksom tomt.

Önskar dig också en trevlig första advent.

Beas sa...

Hihi...tack för att du berättade! :-) Jag blir lite nostalgisk och kommer att tänka på mina första jobb...hihi...mitt jobb på bibliotek och på min anställningsintervju vid den skola jag jobbar på idag. Tänk, jag var så kolugn så jag blev rädd för mig själv. PRecis som vid uppkörningen till körkortet. Så där HELT avskalad på ALLT, bara fokuserad och lugn. TÄnk om jag kunde vara det lite oftare...hmmm....

Jag förstår mig inte på mig själv och hur man fungerar egentligen! :-)

Ha en ljuvlig första advent!

mitt skärgårdsliv sa...

Så härlig berättelse!! Det påminner mig om att jag borde även ta tag i julkorten och bestämma hurdanna kort vi ska skicka i år. Önskar dig en bra dag och trevlig första advent!

Ett skönare liv sa...

Tack desamma :D

Lilla Eken sa...

Jag var ordinarie jag, men uppe på Gärdet. :-) Det var kul juletid med alla extra som kom och livade upp. Undrar om inte makens syster jobbade på 12:an, måste fråga honom...

Och du har rätt, visst ska man skicka julkort! Riktiga och inte elektroniska helst.

Kära Marie, klart att du ska prova lavendel till lamm. Skicka mig adressen du. :-D
/I.
Jo! TV och amaryllisjakt framgångsrikt slutförd. Idag ska jag leta efter rostiga järnurnan som försvunnit, och gå ner till vattnet och leta lärk och upp i skogen o leta mossa. Så ska det väl bli nåt fint att sätta på bordet till eftermiddagsfikat.

Hem och Lycka sa...

Hihi, vilket mysigt minne!

kram

Hem och Lycka sa...

Glömde skriva att jag ännu inte smakat vaniljglöggen ;-) kram

Widénskan sa...

*skrattar*
Så kan det bli.. men det är som du skriver att en juöhälsning kan ju vara mycket värd för någon som inte har så många.. Ha en fin första advent
KRAM

kardemumma sa...

Tack för den söta historien!
Jag både älskar att skicka och att få julkort av nära och kära !
Kram C

Viola sa...

Hej Marie, hälsar på dig och din härliga blogg för första gången och får mötas utav en härlig historia. Hoppas du haft en skön förste advent, hos mig pågår en utlottning från min butik, vill du vara med så hälsa på, ha en bra dag, kram VIOLA

Ingela la la sa...

Vilket roligt första minne till jobb! Jag råkade ramla in och får ju säga hej!

Trevlig blogg, jag kommer igen!

Nu ska jag läsa vidare.

Ingela