Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

söndag 2 november 2008

Julmarknad och hårvård

Sitter och funderar lite hit och dit... googlar lite och hamnar på julmarknader. Tänker, det börjar väl inte före sista helgen i november, då det är 1:advent i år. Sååå fel! Titta här. Okej, jag vet att alla inte bor inom en tio milsradie ifrån Nykvarn.


Mälarjul på Taxinge slott Nykvarn



Mälarjul på Taxinge Slott är en årligen återkommande tradition som sträcker sig mer än 20 år tillbaka i tiden. Med dekorationer, sånger, kvalitetshantverk, eldar, marschaller, dofter och smaker som hör julen till vill vi förmedla de genuina svenska traditionerna.


Mälarjul är öppen under två veckoslut, 13-16 samt 20-23 november. 13-16 och 20-23 november
Öppet
torsdag 11.00 - 19.00
fredag - lördag 10.00 - 18.00
söndag 10.00 - 17.00
Entré 60 kr, barn upp tolv år gratis i vuxens sällskap.

Kanske man hinner dit eller kanske inte. Det blir som det blir.





Provade en hemmagjord hårinpackning som skulle vara näringsrik för en liten stund sedan.

En avokado och 3dl majonäs behövs. *Hahaha* tänker ni, hon blev en räkmacka.
Avokadon och majonäsen ska verka återfuktande och ge nytt liv till hösttrött hår. Strålande tyckte jag. Nu är det ju inte bara håret som är hösttrött, men man måste ju börja någonstans.

Mosade avokadon med en gaffel och blandade med majonäsen. Applicerade (vilket ord) sedan i torrt hår och svepte en *micrad* varm handduk runt. Lät det verka ca 20minuter, sköljde med ljummet vatten och tvättade sedan som vanligt.

För extra torrt hår lägg till två matskedar olja
För fett hår blanda i 2 tsk pressad citrónjucie

Det känns skönt och håret sitter kvar puuuh.
Ja det är alltid skönt att ta hand om sig, om så bara lite grann. Ibland är det väl det att ta sig egen tid som är viktigast. För att hinna landa i sig själv.

Ta hand om er i höstmörkret//
Marie

4 kommentarer:

Vit Gladiolus sa...

Åh tack för tipset. Jag vill till Taxinge på Julmarknad!
Kram Zinkbaljan

Dubbelörn sa...

Har också planer på att göra ett besök på julmarknaden. Men vis av erfarenhet så kommer jag nog att "hänga på låset" ;).

Kram

Jes/Vita villa vila sa...

Hej, vad roligt att hitta en ny härlig blogg! Kommer snart tillbaka!

Kram Jes

Widénskan sa...

Åh vad mysigt med julmarknad.. Vi går alltid på tjolöholmsslott här nere och det är så mysigt!
Klart du skall komma tillbaka till mig :-) Jag "hänger" ju en del hosdig och självklart får du länka om jag får göra desamma :-)
christine