Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

fredag 14 november 2008

Julros

Jag har två blommor till jul som jag har väldigt svårt att vara utan. Den ena har jag skrivit om tidigare och det är Amaryllisen, den andra kommer här!

Julros (Helleborus) niger är den vita varianten.

Julrosen är en perenn blommande växt som ofta odlas i trädgårdar. Julrosen blommar under vinter och tidig vår och är mycket köldtålig.

Trots deras svenska namn så hör de inte till rosfamiljen utan till ranunkelfamiljen.

foto hittat på google

Har man sin julros inomhus får man räkna med att den blommar över ganska fort efter som den vill stå kyligt. Man kan gärna ha den ute på trappen eller balkongen omplanterad i en lite större kruka en den kom i, kanske med lite mossa vid *fötterna*. Julrosen klarar faktiskt en och annan köldknäpp. Fast den ser ut att ha dött så är det mycket troligt att den glatt reser sig upp vid mildgrader.



Det finns flera myter kring julrosorna.
Inom häxkonsten ansågs de ha förmåga att frambesvärja demoner.

Julrosen Helliborus niger sägs ha fått sitt namn eftersom den första gången växte i snön där tårar från en ung flicka hade fallit. Hon grät för att hon inte hade någon gåva till Jesusbarnet i Betlehem.

I grekisk mytologi använde Melampos från Pylos julrosor för att rädda kung Argos döttrar. Dionysos hade gjort dem galna så att de sprang nakna genom staden och skrek och grät.

Källa Wikipedia



Jag skulle bli alldeles mållös om jag fick en sådan här vacker bukett. Men drömma kan man ju...

Foto lånat på odla.nu

Har ni sett (eller kanske läst) den här härlig sagobok om julrosor. Har aldrig sett den förrut. Den verkar vara jätte fin och man kan bara tänka sig bilderna inuti...


Foto lånat på google

Tänk på att roten är mycket giftig om ni har småbarn eller djur som smakar på växter.


Tack snälla ni för kommentarerna, dom glädjer mig
och värmer mig gott i höstrusket!
Kram//Marie

20 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Ja, julrosen är så vacker!
Tycker jag också.
Nackdelen med de flesta blommor på julen är ju att de är giftiga. Julstjärnan är det ju också. Och visst borde väl hyacinten vara det med? Tror jag i alla fall.
Men jag säger som du; Amaryllis och julros:) FIINT!
Kram min vän(från en Lallis mitt i natten)

Dubbelörn sa...

Det kommer under dagen!! Var bortrest igår ;)

Kram

Lilla Eken sa...

Jag tycker så mycket om julrosor jag också, men de trivs inte hos mig. Inte ute i trädgården iallafall. :-(

Vilken fest du planerar! Blir så sugen på att laga massa plockmat, det är så trevligt dagen efter. Att få rota i kylskåpet bland resterna! :-)

Och vilka fina kristyrhängen du gjort! Tack för receptet! Jag gjorde sådana ett par gånger när jag var tonåring, men det är länge sen nu. Dags att prova på igen tror jag. :-)

Du undrade vilken kamera jag har; jag släpar runt på min gamla Canon Ixus 500. Jag har den som "dagbok" kan man säga. Den är ofta med i väskan när jag är borta. Och framme på bordet när jag är hemma. Den har lite olika program och man kan ställa in alla möjliga saker, vitbalansen osv., men jag knäpper bara. De största fördelerna med den är att man kan ta riktigt bra närbilder plus att man kan ställa in så att inte blixten går av i tid och otid (jag är allergisk mot blixtfotografering!).
Jag har en digital systemkamera också men väldigt få bilder på bloggen är tagna med den (kanske två, tre stycken bara). Men jag borde försöka lägga ner mer tid på att ta bra bilder, det får bli mitt nyårslöfte i år... ........ (hör du sucken?)

Ha en fin fredag och en trevlig helg!
Kram från I.

Brunkullan sa...

Håller med! Det är något speciellt med julrosor! Har två i trädgården som ska bli lite chokladvinrödfärgade...men jag har aldrig sett dem blomma än. De hinner nog oftast inte innan jul, för snön kommer så tidigt..och på våren har jag inte heller sett dem blomma..:(
Nu har vi ju ingen snö, men inte minsta knopp ser jag på dem, men bladverket är grönt och fint i alla fall:)

Susanne

Vit Gladiolus sa...

Julrosen är så ljuvlig!! Ja snart kommer det glöggtips...:)
kramisar

♥ Fyra årstider sa...

Julros är verkligen vacker..har en efter farmor i min trädgård.
Kram Lotta

Vero sa...

JAg har julrosor ute i rabatten. Har suttit här sedan förra ägaren coh jag blir så glad jämt när de blommar på vintern.

Bloggsurfade lite och hittade till dig. Önskar dig en trevlig helg!

Widénskan sa...

den är otroligt vacker.. men jag är såå nojjig med giftiga växter..
Men det händer iofs inte ofta att barnen stoppar nåt i sig och det finns ju platser att ställa de högt upp på..
Hoppas att du har en bra fredagkväll, själv proppar jag i mig bullar och godis..
Nyttighetsministern ;-))

Vit Gladiolus sa...

Halloj!
Du nu har jag lagt in några glöggtips hos mig! Å det kommer fler sedan!
:)
Kramisar

Karin Krut sa...

Julrosen är ju verkligen en vacker blomma :) Och tänk så mycket roligt man kan hitta på google ;)
Ha en skön kväll
Kram Karin

Lallis - liv och leverne sa...

Kramis på lördagen:)

Lilla Eken sa...

Hej Marie,

nej, tyvärr måste du ha en digitalkamera för att få in bilderna direkt i datorn. Annars får du gå omvägen via scanning.
När jag sa min "gamla" kamera menade jag att den har fem år på nacken och har tagit så många bilder att avtryckarknappen låser sig ibland...

Jag kollade runt lite på de Ixusar som finns idag, och det är helt andra prislägen nu mot när jag köpte min. Förmodligen kan du få en helt ok och mycket användbar kamera för ca 1500 kr.
Men Minolta har digitalkameror de också. Tala bara om i butiken hur du vill använda kameran, så kan du få hjälp att hitta det som är bäst för just dig.
Vill du ha en riktigt, riktigt bra digitalkamera så rekommenderar jag någon av Nikons systemkameror.

Hoppas att glöggfesten var lyckad! :-)
Kram/I.

Englagård sa...

Du skulle se min andra stökhörna, den är något i hästväg, just nu syns inte skrivbordet under allt papper:)
Så mycket har jag aldrig vetat om julrosen förr men att den är vacker vet jag. Om jag bodde i ett vänligare klimat skulle jag ha den i trädgården.

nattkram

Lilla Eken sa...

Självklart, Nacka byggnadsvård ja! Får åka dit och titta! Ska kolla Claes Ohlson också.
Idag ser det ut att bli kanonväder och idag måste jag vara inne igen, typiskt! Ska ta ett krafttag med sista väggen i köket... suck.
Hoppas att solen skiner på dig med... :-)
/I.
Har du vinterpyntat din balkong?

Anonym sa...

Åh julrosor är så himla vackra och så tåliga! Tänk att visa sin vackra sida mitt i vintern!

Livet på Sjögård sa...

Hej, tack för komentarena inne hos mej :)
Jo, jag försökte sätta emot så gott det gick, med händer och tänder, men vissa saker rår man inte på... ;) Så nu sover vi i vårt orenoverade sovrum då. Men det är helt okej. Tillsvidare :)

Jag hade aldrig sett en julros förrän till förra julen och jag blev blixtförälskad, vågar dock inte köpa några för ifall de inte trivs med mej...

mitt skärgårdsliv sa...

Den blomman är nog nåt nytt för mig, men blev väldigt förtjust i den. Kommer nog att skaffa mig en sådan :) Kram!

H A N N A S - F O R M sa...

Hej och tack för din hälsning hos mig!!!! JAAAAAA, julrosen är såååå vacker...och tyvärr såååå dyr!

KRAM
Hanna

Lilla Eken sa...

Vi hade sol fram till lunch, sen blev det mulet, och sen blev det lite snögloppigt ja... Hurra! (Gjorde ju inget att vara inomhus då! :-D)

Nää, väggen är inte färdig. Men golvet!! :-)
Och en himla massa småstädning. Ja, ja.. typisk söndag...
/I.

Lallis - liv och leverne sa...

Ja jag vet.. jag satt eg. och var röd i fejjan när jag skrev om mit smink. Inget speciellt intressant det nej. *s*
Ja. Filmen. Oj. bra!
Har sett den nu:)
KRAMIS