Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

torsdag 27 november 2008

Mosshjärta och Adventskrans


Tänkte dela med mig av några ideér jag själv har fått ifrån olika håll,
som kan var fint och kul att göra till advent.


Först ett mosshjärta som jag gjort av hönsnät, mossa, fin ståltråd och en avbitare.
Ritade först ett hjärta på ett vanligt papper, som jag hade som mall, när
jag klippte ut två stycken hjärtan i hönsnätet. Böjde till hönsnätet lite i kanterna
så att det blev lite bulligt när jag satte ihop dom två hjärtan med varandra.
Sen är det bara att sätta igång med att fylla på hjärtat med mossa, gärna i
lite större bitar i taget och surra fast med hjälp utav fin ståltråd. Jag använda två
lager mossa runt hela hjärtat. Det beror ju lite på hur bulligt man vill ha det
och hur mycket mossa man har.
Om man vill kan man sätta dit ett band för upphägning, men glöm då inte att
knyta dit bandet innan ni klär hjärtat med mossa.

För längre hållbarhet så dusch mosshjärta med lite vatten i från en blomspruta
då och då.



Foto lånat av Madame Petité



Hur ni gör den här adventskransen med ljus hittar ni om ni trycker HÄR
och klickar vidare på dekorations tips.




Foto lånat ifrån Julstjärna.info

Kram Marie

13 kommentarer:

Vero sa...

Vilka härliga hjärtan. Skulle behöva ha på ytterdörren. Men här är så mycket snö så någon mossa kommer jag minsann inte åt.

Kul att du är med och tävlar hos mig.

Ha en toppenfin dag!

Brunkullan sa...

Så vackert! Mossa som vattnas då och då håller länge:)
Man kan ju spara mossa tillnästa år också. Den klarar ju långa torkperioder naturligt (ibland knastrar det ju riktigt när man går i skogen!, och när den vattnas på nytt ska den bli mjuk igen...Testa!
Susanne

Widénskan sa...

OJ vad du är duktig!!
och vilken OTROLIGT vacker bild su lagt längst upp på bloggen.. Nu vet jag att jag kan tanka julkänsla hos dig :-))
Kramar
C

VI PÅ ÅSEN sa...

Håller med! Bilden på granen är full av längtan till julen:-)
Mosshjärtat skulle vara skoj att prova göra, men jag kommer heller inte åt mossa längre....om inte snön regnar bort nu då förståss!

Gårdsromantik sa...

Så julmysigt!
Hemgjorda kransar är de vackraste!

Kram Maud

H A N N A S - F O R M sa...

Å, jag har oxå ett mosshjärta, visst är det fint!!! Men du, vilken underbar bild du har högst upp, den på granen....I LIKE!!!!

Lilla Eken sa...

Ja, iväg med dig o hyr Illusionisten, och sen så får du berätta för mig (och syrran) vad du tyckte! :-)

Tack för omtanken, jag blir nästan lite tårig, men jag blir sån när jag har feber.:-(
Nej, jag slipper köra (har inget körkort) utan det blir buss i ett par omgångar, och förhoppningsvis en 20 minuters promenad x 2 inne i stan. Den extramotionen ligger helt klart på pluslistan. Men vad gör jag på bussen? Skaffar en stickning kanske?

Är säker på att ditt mosshjärta blev fint... Fint tips med julstjärnorna också, men vågar inte ha några själv. Kissarna tuggar på allt. Såg annars några med variegerade blad i en tidning som var så himla läckra, men jag vet inte om de finns att få tag på i sverige. Har du sett några någonstans?
Kraaam

Englagård sa...

Tack, ja det är härligt med lite julafton ibland:)

Jag gillar din header också, är det din egen julgran du har tagit bild på? Min header är en vinterbild på min älskade björk:)

kram Karina

Ett skönare liv sa...

va fint de blev :) tack för tippset !

kram nadja !

Anonym sa...

JAAAAAAAAAAAAAAAAAA Du MÅSTE SE DEN!!!
hahahahahah
PUSS

Widénskan sa...

Du har nåt på min blogg
KRAM

Mjuka sa...

Mosshjärtan är så vackert!!! I dag skall jag faktiskt börja pynta!
kramar M

Widénskan sa...

Ja det är en härlig tid på året..
Jag spelar "have yourself a merry little christmas" tycker det låten är helt fantastisk..
I dag har vi pysslat som bara den.. Men verkar inte som om jag skall få behålla nåt, dottern skall ge bort allt.. fy vad ORÄTTVIST!!
:-((
Vad händer för er i helgen då, blir det att plocka fram pynt i stora säckar?
:-)
Kramar
Christine