Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

onsdag 5 november 2008

Lammgårdar

Jag tycker så mycket om Gotland med dess rikliga djurliv och fina natur. Fina råvaror och råmaterial. Fina kulturlandskap som hjälps att hållas öppet av öns många djur, där ibland mitt älskade Gotlandsfår. Så jag tänkte ta er med till två stycken Lammgårdar.



Gute får (är inte det samma som gotlandsfår).




Lamm och Bi

Deras gård ligger i Buttle som är belägen mitt på Gotland i ett fornminnesrikt och naturskönt område. Annette och Dan Bonnevier i Buttle förädlar och säljer av vad gårdens lamm och bi producerar (570 tackor och 50 bisamhällen). Rasen heter Gotlandsfår och som är unika med sina grå glansiga lockar.

Av lammskinnen syr dom egna modeller av bl.a västar, mössor, halsdukar, babyvantar med färgad och vaxad yta. Nallar, sittdynor och kuddar i olika modeller också hela tvättbara skinn finns. Datoranvändare kan hitta sköna handstöd. Bina ger oss honung och bivax. Sommartid betar hälften av deras lamm ute på Stora Karlsö.




foto lånat av Lamm o Bi


foto lånat av Lamm o Bi



foto lånat av Lamm o Bi



Skymnings


Skymningsgård i Fleringe är belägget på nordvästra Gotaland. På Skymnings Gård finns en av Sveriges större besättningar av Gotlandsfår som genom bete bibehåller det öppna landskapet. Arbetet med fåravel sker långsiktigt för att få fram önskad färg, spänst och lock på skinnen, en ständig källa till inspiration. De vackra omgivningarna inspirerar oss och naturen ger oss råmaterialet. Det skönaste Gotland har att ge. Dom tillverkar pälsar, västar, leksaker...


Foton lånat av Skymnings gård




foto lånat av Skymnings gård



...som värmande detaljer i din inredning eller möbler som vi klär i gotländskt lammskinn. Möblerna tillverkas av Levide snickeri och inspirerars av de gotländska färgerna och materialen. Ett samarbete som snart pågått i tjugo år...




Båda gårdarna säljer via nätet så om ni blev intresserade så är det bara att gå in och titta.



Har man förmånen att bo på Gotland eller vara där på besök så säljes Lamm och Bi´s produkter på Kvinnfolki som är öppet varje dag året om mellan 10 - 18 och ligger innanför ringmuren, nära hamnen, Donnersplats 2.

Och givetvis kan man åka till respektive gård och titta, men ring gärna innan så här på höst/vinter säsongen.

Ha det varmt och gott//
Marie

7 kommentarer:

Brunkullan sa...

Oooh! Ljuva matta!! Den skulle man haft du!:D
Ljuvligt!

Susanne

Widénskan sa...

Åh vilka fina saker..
Jasså du är sugen på att flytta?
ja stockholm är ju lite stressigt, men det kan göteborg också vara..
Vart SKULLE du vilja bo om du fick välja fritt då?
Kramar

H A N N A S - F O R M sa...

Å, så UNDERBAR matta...VILL HA!!!Marie, förlåt, jag trodde att jag hade tackat dig för awarden...TACK söta du, blev såååå glad! KRAM!
Hanna

Vit Gladiolus sa...

Mattan är ju sååå fin! Jag vill med ha en sådan!
Kram Zinkbaljan

Lallis - liv och leverne sa...

Gotland..mmm.
Min fd man är därifrån så vi har tillbringat ganska så många somrar där. Och barnen har halva sin släkt där. Helt underbart:)

Jo. Jag beställde Schambalas hemlighet - jakten på den elfte insikten(har läst de andra böckerna) och så lev livet fullt ut Fenixprcessen(tror jag att den hette).
Lyckos dig då som har affären så nära;)

Och tack för krya på dig-hälsningen. De där bacillerna ska minsann få veta vem de har att göra med:)
*s*

KRAM

Widénskan sa...

Jag har aldrig vart på gotland men är ett sånt ställe jag VILL åka till..
Konstigt man åker utomlands vitt & Brett men glömmer det som finns nära..

Lilla Eken sa...

Hej Marie!!
Tack för awarden!!! :-)
Jag blir alldeles mållös över din formulering. Jag som bara skriver på... och oftast är på väg att trycka på "radera" så fort jag publicerat något!
Men du vet väl att det bland annat är Dina kommentarer som gör att jag fortfarande bloggar...!
Du är fenomenal på att skriva något rart eller uppmuntrande som man kan bära med sig hela dagen. Och det värmer ska du veta.

Har missat flera inlägg här ser jag. Har liksom inte haft riktigt tid att kolla vad som händer hos andra de senaste dagarna. Vad fint inlägget om Gotland är (Skymning - vem skulle inte vilja ha något inhandlat på ett ställe med ett sånt namn..?) och så roligt att läsa lite om dina vovvar. Min sista (eller senaste kanske) hund gick bort 2002, 14 år gammal. Då köpte vi ännu en katt istället. Och på den vägen är det nu.
Jättekram och igen - Tack!!!
/I.