Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

tisdag 11 november 2008

Kristyr pynt

Har varit barnvakt och vädret är ju så uruselt så vi fick hitta på något inne. När min lilla kompis började prata om bokmärken, så tändes det ett litet ljus. Sagt och gjort så började vi tillverka kristyr dekorationer!






Material:Valfria bokmärken, lite sytråd och kristyrdeg blir fina gammeldags julgransprydnader.

Kristyrdeg: 2 dl florsocker, äggvita, några droppar ättiksprit.


Gör en spritsstrut av smörpapper och tejp, klipp ett litet hål i struten.Rör ihop kristyrsmeten, den ska vara ganska fast, den får inte rinna. Rita konturerna av bokmärket på smörpapper. Tag en bit tråd och knyt en ögla av den som du sedan spritsar ut kristyren över knuten på. Spritsa plattan lite större än bokmärket. Tryck fast bokmärket försiktigt på kristyren och låt torka minst ett dygn.


Hej så länge// Hanna och Marie

7 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Åh, det där är ju riktig nostalgi:)
Och vad fina, gumman.
Kram Lallis

Sjöboden sa...

Hur nostalgisk blev jag inte nu då! Tack för receptet, det hadde jag glömt :-D

kram C

Brunkullan sa...

Ja oj vad fina, och oj så många år sen jag gjorde sådana! Kanske ska göra några med Jonte i år?!
Ren nostalgi:)

Susanne

Bitte sa...

Wow, vilket fint pynt du gör! :-) Tack för att du skrev ut receptet, jag fick en tanke häromdagen att jag kaaaanske skulle göra lite eget pynt före jul. Om jag nu hinner det så behöver jag inte leta ihjäl mig efter ett bra recept.

Tack för kommentaren inne hos mig, den gjorde mig riktigt glad :-). Jag kommer att fortsätta titta in hos dig!

Kram
Beatrice

Tulipa sa...

Vilket mysigt pyssel!
Jag instämmer med de andra här bland kommentarerna...nostalgi!
Till max!
Vi gjorde kristyr, dottern och jag för ett par år sedan, men de ville inte stelna riktigt. Ditt recept kanske man skulle prova!
Kram Tulipa

Vit Gladiolus sa...

OOOj så fina de blev, jag vill med göra!!!
Kram Zinkbaljan

Widénskan sa...

Men men men ... ÅHHHHHHHH!!!!
Vilka underbara..
Jag vill också göra, men tror inte jag får till dem lika fina som dina. SUPERFINA!!!!
*drömmer mig tillbaka till barndommen*