Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

tisdag 18 november 2008

Ångbåtar...

Någonting som jag tycker är så härligt med att bo i Stockholm, det är att man har så nära till vatten. Nästan var man en bor så har man en insjö, Mälaren eller Saltsjön nära sig. Man kan gå över broar, längs med stränderna och utefter kajerna och känna havets bris i mot kinderna.
Ta en båttur i Skärgården eller inne i Mälaren. Speciellt förtjust är jag i ångbåtarna som fortfarande troget stånkar på över böljan.


foto Waxholmsbolaget

Storskär byggdes på Lindholmensvarv iGöteborg 1908 och köptes av Waxholmsbolaget 1939. Storskär var under 1960- och 1970-talet den verkliga arbetshästen under vår- och sensommarturerna. Hon fungerade som både gods- och passagerarbåt. Hon genom gick en totalrenovering vintern 07/08 inför sitt 100års jubileum och drivs fortfarande med ånga.

foto Waxholmsbolaget


Här kan man sitta och njuta av både båten, skärgården och mat o dryck, eller om man som jag vill sitta ute på däck och njuta av en glass.




foto Waxholmsbolaget

Här är Storskärs hjärta.



Är ni i Stockholm och har tid så ta en tur, det är det värt. Det finns många turer både med guide och vanliga reguljer turer att välja på och flera rederier. I december så är det många julmarknader ute på dom olika öarna.



foto waxholmsbolaget

Mariefred gör under sommaren dagliga turer till just Mariefred, tur och retur.


Foto DN

När det är Ångbåtensdag och båtarna åker i korteg ut ifrån Stockholm så tycker jag att årets

mäktigaste scen utspelas.

Tuff Tuff //Marie

10 kommentarer:

Widénskan sa...

MYS!!!!
Åh julmarknader på öarna.. låter ju underbart mysigt..
Kramar

mitt skärgårdsliv sa...

Mysigt med ångbåtar, har åkt men ett tag sedan sist! Ha det bra!

Brunkullan sa...

Ja det bästa med stockholm är att det är vatten överallt:)
Bara Djurgårdsfärjorna är så härliga tycker jag..hihi!

Jag bor några 100 meter från Storsjön, och det är inte illa det heller! Förr hade vi en båt, men inte längre. Nu nöjer vi oss med ett dopp vid bryggan då och då:)

Ångbåtar är vackra. I storsjön går två. Bla Ångaren Thomée som jag åkt med då och då!
Så mysigt det låter att åka mellan julmarknader:)!!

Susanne

♥ Fyra årstider sa...

Jag längtar till vatten ofta..vi har båt i skärgården.
Kram Lotta

Sjöboden sa...

Vilka fina bilder.. blir riktigt sugen på att åka till stockholm nu och ge mig ut i skärgården....

kram kram

Vit Gladiolus sa...

Ja, det är verkligen mysigt med ångbåtar, å vad kul att det är julmarknader med på öarna! Ang lastpallarna så fick jag ide´n av en annan bloggare, så jag gjorde likadant, men huuu vad tunga de var!
Kram

Lilla Eken sa...

Storskär var båten vi åkte med på klassresa när jag gick i sexan, oj vad vi hade det kul på den resan, och ångbåten satte stämningen förstås.
Fint tips att ta sig ut i skärgården även denna årstid. Det har jag aldrig gjort faktiskt.
Bor man inte i Stockholm längre så slås man varenda gång man kommer in vad mycket vatten det finns. Speciellt kvällstid, när alla lampor och gatubelysningar återspeglas. Ja, det är magiskt.
Fint inlägg. (Fast jag blev allt litet nostalgisk här till förmiddagskaffet.. ;-))
Kram från I.

Skomakartummen sa...

Tänk att man bara bor 45km från Stockholm men ändå är man där så sällan... Dags att ändra på det *ler*. En julmarknad ska klämmas in i december. Kram sari

Anonym sa...

Jag bor förvisso inte i stockholm men nära havet ändå och visst finns det en speciell tjusning med öppet vatten...

Hem och Lycka sa...

Tack för trevligt besök hos mig och rara ord!

Ja, ska man åka båt så ska de ju helst se ur såhär helt klart! Men skam till säganes har jag aldrig åkt ångbåt.. kram