Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

torsdag 30 juli 2009

Fåfängan

Idag på eftermiddagen fick jag för mig att en utflykt behövde göras för att muntra upp både mig och mina ungdomar med. Så vi trotsade vädret som definitivt inte kunde bestämma sig om ut i fall att solen skulle få segra eller ej. Så här med facit i hand kan jag säga att solen lös med sin frånvaro...
Turen gick till en av Stockholms högre berg beläget längst ut på östra delen utav Södermalm.
Där uppe ligger ett helt underbart belägget fik med en oslagbar utsikt över Stockholms vatten inlopp.


Det borde gå att klicka upp bilderna för närmare granskning.



Ordet Fåfänga har i Sverige använts om ofruktbar mark där det är fåfängt att odla.
I Stockholm har ordet fått en speciell innebörd och betecknar *lusthus på berg med vidsträckt utsikt*. Båda ordalydelserna passar för Fåfängan i Stockholm.


Vy mot Djurgården och Gröna Lund



Vy över Skeppsholmen och till höger även Strandvägen.



Här finns det bevis för att vi trivs även på våra vattenvägar. Djurgårdsfärjor, *hop on hop off turer* och privatbåtar i en salig blandning. Det är detta som verkligen får mig att älska min stad.


Ja jag fick mitt lystmetä tillgodo sätt idag i alla fall när det gäller att SE på båtar.


En gammal trotjänare puttrar fram strax utanför Biskopsudden på Djurgården på väg in till Strömkajen.

Om ni jämför detta fik med Lyran så märks det väl att jag gillar högt belägna ställen med vid utsikt över land och sjö. Det var några år sedan jag var här sist och då var det nästan lite shabbigt och nergånget, men nu var det snyggt nybyggt (smälte väl in med det övriga) och gott fika och dryck med tilltugg fanns att välja på. För den som vill se mer så tryck HÄR så kommer ni till hemsidan för Fåfängan. Ha det gott//

7 kommentarer:

Susanne sa...

Hej..Nästa år på semestern bara måste jag ta en tur till Stockholm...har varit där men inte sett så mycket..Skulle vara roligt att åka runt och se det som verkligen verkar vara vackert..Kram Susanne

Ingela la la sa...

Det är ingen dålig utsikt där uppe! Stockholm ÄR vackert, speciellt på sommaren.
Kram

Birgitta sa...

Hej
Förstår att ni haft en mysig dag med fin utsikt. Tror nästan jag varit där för länge sedan. Det var i alla fall fin utsikt minns jag.
Här skvalar regnet ner och solen har lyst med sin frånvaro idag.
Ha det!
Kram Birgitta

Compact Garden sa...

Vilken utsikt du visar, härligt..tyvärr hinner jag aldrig något mer än arbete när jag är i Stockholm och det är synd..får väl skärpa mej..

Ha en skön dag (i GBG regnar det just nu..)Anne

Lilla Eken sa...

Ooooh... vad stockholm är vacker... Man ser det så tydligt när man inte är där så ofta längre...

Och visst är det otroligt vad mycket båtar som trängs vissa dagar!
När vi fikade på ekorren häromveckan kom ett sånt där flytande palats glidande (tror vi räknade till åtta våningar över däck!), den täckte precis hela inloppet! Då kändes det verkligen som en småstad!
/I.
PS. Hade de smörgåstårta då?

Therese sa...

Vilket underbart fik att sitta och inta gott fika och njuta av vyerna - tur vi har dig som är så generös och delar med dig av ditt Stockholm, det uppskattas jätte mycket! Kram

Marie sa...

Har inte varit vid Fåfängan, men besökte Lyran nu när jag var i Stockholm, tyvärr på en måndag, då det var stängt. Har verkligen njutit av några dagar i din vackra stad, och vi hade tur med vädret, nästan inget regn. Kram