Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

söndag 12 juli 2009

Lilla Hyttnäs

Var en tur till Dalarna och framför allt till Lilla Hyttnäs, Karin och Carl Larssons hem i Sundborn. Lilla Hyttnäs var en gåva ifrån Karins pappa Adolf Bergöö som byggdes till ett antal gånger vart efter familjen växt.
Som i alla museum så får man ju tyvärr inte fotografera så därför finns inga bilder inifrån huset.
Med en guide så fick man gå runt i huset och titta och förundras över alla olika stilar och tillbyggnader som fanns i huset som var klart smalare men längre än vad jag hade trott.
Hade gärna tillbringat mera tid inne i huset men man fick ca 45 minuter på sig att snällt följa med guiden runt.
När man gick om kring där inne så var det faktiskt som att känna att jodå Carl och Karin kanske tittar fram någonstans och säger hej, verkligen ett levande museum.


För mig var det en otrolig känsla av att vara inne i ett konstverk samt se alla saker på sin rätta plats. Dit där Karins gardiner, kuddar, vepor mm var tänkta och ämnade att vara. En mycket mäktig känsla.

Nu i år fanns även en separat utställning till Karins 150 års dag, där man kunde se mycket av hennes verk.

Här är lite av planteringar på deras tomt.


Här kan man ta del av hur huset har byggts till vart efter, första delen av huset är det med liggande timmer. Det var intressant att få ta del av hur olika element har fraktats en ifrån den ena platsen och en ifrån den andra. Att många saker som tex en kakelugn och en hel sektion av ett hus har fraktats till Lilla Hyttnäs med häst och vagn för att sen få sin nya plats.
Så hur jag gång efter annan förundras över hur korta människor var förr, när man ser deras bäddplatser?!
Ja det var en riktigt härlig upplevelse med mycket intryck och tankar som väcktes till liv. Tänk vad före sin tid båda två var, vad det gäller heminredning, kläder, mat ja allt. Och när jag såg hans två olika ateljéer så förstod man hur stor han var på ett helt annat sätt en bara genom andra utställningar och böcker jag har sett och läst. Ett besök som rekommenderas varmt.
En riktigt härlig utflykt. Tjingeling//

8 kommentarer:

hönemor sa...

Hej du, vilken härlig utflykt du har gjort, jag har heller aldrig varit där, men nån gång ska jag dit. Jag förstår att det är många intryck att smälta. Kram Katarina.

Dubbelörn sa...

Jag hade en arbetskollega vars man var barnbarnbarns till Carl Larsson. Familjen/Ättlingarna har fortfarande husen på Sundborn som sommar/julbostad.

Vi fick en personlig guidning som var helt fantastisk av en av ättlingarna till Carl o Karin :).

Kramar

Hemmalycka sa...

Så vackert och väldigt svenskt.
Kul med en så vacker utflykt.
Kram Åsa

gulle hexan sa...

go afton kära tekla marie..

tänk att du var där!!
jag funderade i år tidigare om just en önskan av att få åka dit å titta..
helt otroligt härligt att du fick den möjligheten..:)
jag kan tänka mig att det var en upplevelse.. så fin å skön..
synd man inte fick fota därinnifrån..
stor kram..:)

Ullis/Leva på landet sa...

Så kul att du har varit här i krokarna. Är ju så vackert i Sundborn. Var du till grannen också? Gillar verkligen Stora Hyttnäs.

Kramisar Ullis

Lilla Eken sa...

Va!? Hur har du hunnit dit o tillbaka?
Blir våldsamt avis. Men vad konstigt att man inte får gå runt på egen hand? Hade jag ingen aning om. Så om 45 minuter är allt man får är jag nästan glad att jag inte kommit iväg själv. Herrejösses vad besviken och lurad jag skulle ha känt mig.

Och nu först ser jag att du varit på Lyran också. :-)
Vi brukar också åka dit ibland. Sista gången jag träffade svärmor var vi där. Då fattade hennes blus eld. Men det är en annan historia... :-)
Tjoho!

Anneli sa...

vad härligt, måste ha varit underbart att se...
kram
annelie

Therese sa...

Vilken mysig liten tripp du varit på, inte bara vi som varit på mini semester :-) Ska läsa ikapp nu och se va mer du haft för dig. Kram kram