Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

torsdag 9 juli 2009

Äta bör man...

Jag älskar att laga mat och bjuder gärna in andra att dela mat med mig. Det är så trivsamt att sitta och prata över en tallrik med mat och bara njuta av den mysiga samvaron gör att maten smakar ännu bättre, för visst är det trist att bara laga mat till sig själv. Fantasin tar också ledigt tycker jag om man ska vara ensam till bords ett längre tag.
I går kom några vänner över på mat och det blev följande till middag.

Kokt färsk potatis med dill. Ja jag slängde ner lite dill någon minut en innan potatisen var färdig kokt. Finns det egentligen något godare än den absolut första färskpotatisen som man gärna har plockat upp själv direkt ur landet? Jag tror inte det! Å små och pyttiga ska dom vara, mums.


Här kommer ingredienserna; Champinjoner (går lika bra med någon annan svamp), röd paprika,
färska lökar, några vitlöksklyftor, lite färska kryddor här är det rosmarin, timjan och oregano och fläskytterfilé går lika bra med fläskfilé eller möra fläskgrytsbitar i tärnings stora bitar.

Jag skivar Fläskytterfilén i lagom delar, kryddar med lite örtsalt och bryner bitarna i stekpannan i ca 4 min/sida. Skivar champinjonerna och löken i *ringar* och steker dom i olivolja.
När allt är stekt och ner blandat i pannan så har jag på lite creme fraiche som jag rör runt med pressade vitlöksklyftor. I med paprikan och sen strö på de färska kryddorna.
Klart att servera med en härlig potta sallad till.



Kramar//

Det är så roligt att få kommentarer på det man skriver, så TACK alla gammla och nya vänner som gör det. Utan er skulle detta inte vara till närmelsevis lika roligt som nu.

Är det någon som vet hur man ska göra när man inte kommer in på någons blogg? Jag kommer in för det mesta men sen kan jag på visa inte läsa inläggen utan bara sidkolumnerna och följaktligen inte skriva någon kommentar. Detta retar mig mycket efter som det rör sig om ett tiotal.

10 kommentarer:

Birgitta sa...

Hej
Vad gott det låter med maten som du bjöd oss på. Jag håller med dej om, att man blir lite frusterad när man inte kommer in på en blogg ibland. Det händer att de trilskas med mej också. Men rätt vad det är så fungerar det igen.
Ha nu en skön kväll.
Kramis Birgitta

Åsa sa...

Mm det lät gott, måste prova!! Annars tycker jag det är ganska trist med mat... Vi äter samma mat jämt typ ;)
Ha en forts trevlig kväll//Kram Åsa

Katinka sa...

Mmm, det är gott med mat! Jag är ingen överförtjust matlagare måste jag säga och att äta ensam är dötrist, men i gott sällskap kan även själva matlagningen bli en fest!

hemma hos lilla mej sa...

Äta mat ensam är ju hur trist som helst.Vad god mat du bjöd på.åter supergott,Ha en mysig kväll regniga kramizar ~~~~RITA~~~~~.

Hemma hos Bröderna Bus sa...

oj vad mumsigt det där låter. Tack för tipset, ska prova det nån gång framöver.
Kan tyvärr inte hjälpa dig vad gäller bloggar man inte kommer in på...
Ha det gott. Stor kram

Villa Carl Larsson sa...

Ja visst är det gott med mat. Framför allt när någon annan gör den :) Jag gillar att laga mat men ibland är det så skönt att bara slippa också och få bli serverad istället. Det är lyx! Det ser väldigt gott ut på bilderna. Mums!

Kram Josefin

Aforia sa...

Go kväll vännen,
Mmmmm känner dofterna ända hit. Mums!
Hoppas att allt är bra.
Kramis

Britt sa...

smaskigt!
Det krånglar lite för mig också ibland, men då kommer jag inte in alls. Vet inte vad det kan vara men det är lite irriterande.

Kram britt

Ullis/Leva på landet sa...

Så gott det ser ut. Ack för receptet. har mer problem att komma in till den som har blogg. se än andra. Annars funkar det relativt bra sedan jag började använda Firefox.

Kram Ullis

Susanne sa...

jag skall svara på din fråga..Det har nog att göra med Internet Explorer om man har den nya versionen eller inte..Så var det här när vår dator krångla..Jag kunde inte komma in på en del Bloggar knappt min egen,,så jag var tvungen att hämta hem programmet Firefox oxå så nu kör jag två Program för att kunna blogga smidigt..Testa..
Maten ser jätte god ut..Kram