Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

onsdag 12 november 2008

Glöggfest

Mina tankar snurrar runt kommande glöggfester. Det börjar bli dags att fundera ut vad som ska bjudas på och göra färdigt inköpslistor. En glöggfest ska jag hjälpa min dotter med och en som jag brukar ha den 1:advent som en stående tradition. På den sist nämnda ska bara vissa saker vara lika år från år som tex den här: Glöggpaj 28 st

180 g vetemjöl
2 msk florsocker
150 g smör
2 msk vatten
Fyllning
2 dl crème fraiche
4 st ägg
2 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker
4 msk koncentrerad fryst apelsinjuice
2 msk florsocker
2 dl russin
30 st folieformar (engångs-)

1. Hacka samman vetemjöl, socker och smör till en smulig massa, gärna i matberedare.2. Tillsätt vatten, lite i taget och kör snabbt ihop till en deg.3. Rulla degen till en längd. Skär den i 28-30 bitar och tryck ut varje bit i en folieform. Ställ formarna kallt i ca 30 min.4. Gör under tiden fyllningen. Rör ut crème fraiche med söndervispade ägg.5. Tillsätt sedan mjölk, vaniljsocker, apelsinjuice och florsocker.6. Sätt ugnen på 225°. Ta folieformarna ur kylen. Fördela russinen i dem. Ställ formarna på plåt och häll i äggsmeten. Grädda på andra falsen nerifrån i 15-18 min.


Glöggfesten som min dotter ska ha nu på lördag ska innehålla både alkoholfritt och vinglögg. Det här receptet tänkte jag använda till den alkoholfria glöggen.

Alkohol fri Vinbärsglögg




Blanda svartvinbärssaft och vatten men gör den starkare än vanligt. Hetta upp saften i en kastrull tillsammans med några bitar pomeransskal, några hela kryddnejlikor, en hel kanelstång i bitar och kardemummakärnor. Låt svalna och ställe kastrullen täckte över natten. Sila dagen därpå och hetta upp igen före serveringen. Lägg i en näve russin och skållade mandlar.
Tycker att den är helt okej.




Tänkte försöka mig på detta recept som är hittat hos Allt om Mat



Saffranspinnar 30 st





Ingredienser
50 g jäst, för söta degar
100 g smör
5 dl mjölk
250 g kesella, lätt
1 g saffran, 2 påsar
1,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
17 dl vetemjöl

Fyllning
50 g smör, rumsvarmt
0,5 dl strösocker
2 tsk kanel, mald



Testa att baka ut saffransbrödet till långa pinnar och bjud dem på glöggkalaset.
Gör så här
1. Finfördela jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull.
2. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, ca 37°. Häll degspadet över jästen. Rör om så att den löser sig.


3. Tillsätt kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet.Arbeta degen tills den blir blank och smidig.


4. Låt jäsa övertäckt ca 30 min. Sätt ugnen på 250°.


5. Stjälp upp degen på en mjölad bänk. Platta ut degen med händerna till ca 40x35 cm.


6. Bred ut 50 g smör och strö över socker och kanel. Vik degen dubbel på mitten. Skär degen i 30 smala remsor. Vrid dem några varv och lägg på bakplåtspapper på plåtar.


7. Grädda i övre delen av ugnen ca 8 minuter. Låt dem kallna pågaller.
Tror att det kan bli gott att knappra på.


Tänkte även bjuda på Parmesanflarn med soltorkade tomater.

Blanda 100g parmesanost, fint riven med tomathacket av 3-4 soltorkade tomater mycket fint
hackade. Fördela 8 små högar på en plåt med bakplåtspapper. Grädda flarnen i 200 grader varm ugn i 5-8 min. Recept ide Monika Ahlberg obs att det bara blir 8 stycken! Dom här flarnen är en av mina favoriter.





Foto lånat ifrån Allt om Mat

Sist men inte minst det säkra kortet på bilden ovan. Pepparkakor med fikon i bitar och blåmögelost.


Vi min dotter och jag tänker inte glömma bort att det ska vara snyggt dukat med lite bling-bling, levande ljus, gran- eller tallris kvistar med lite silverkulor i. Tja det är bara att spåna(fundera) vidare.

Hoppas att ni har det riktigt skönt och mysigt i höstrusket. Kram//Marie

9 kommentarer:

Bitte sa...

Åh, vad gott! Jag blev riktigt lussebullesugen nu... :-).

Tack så mycket för att du delar med dig av de smarriga recepten! Glöggpaj har jag aldrig smakat, det kanske är dags? :-)

Kram
Beatrice

Lallis - liv och leverne sa...

Åh så mycket gott. Nu börjar jag känna mig riktigt inspirerad :)
Tack, gumman.
KRamis

Anonym sa...

Åhh, vad gott. Glöggpaj har jag aldrig smakat. Ska testa detta recept.
Kram

Englagård sa...

Hej, så kul att du tittade in hos mig. Din livsnjutarblogg kommer jag snart tillbaka till.

Ha det gott
kram Karina

Vit Gladiolus sa...

Såå trevligt med glöggrecept. Det finns ju hur mycket recept som helst, jag tänkte tipsa om det jag med någon dag! Tack för dina tips!
Kramisar

Stämningsfullt sa...

Mums vilka recept du tipsar om!
Kram.

Lallis - liv och leverne sa...

Men du...Kram på dig, gumman.
Ville bara säga det:) En liten torsdagskram liksom.
/Lallis

♥ Fyra årstider sa...

Jag ska ha gäster 2 gånger...men de får bli något enkelt.
Kram Lotta

Dubbelörn sa...

Första året vi bodde här ute så bjöd vi grannarna på glöggbuffé. Det blev mycket uppskattat o samtidigt så fick vi en kanonbra kontakt med alla.

Nu är traditionen etablerad ;), så det blir 3:e året vi samlas här igen. Brukar göra plocka in nyheter o så har vi några höjdare som aldrig för utelämnas ;).

KRam