Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

söndag 2 november 2008

Cyklamen

Cyklamen Cyclamen persicum tillhör Primulaceae, viveväxter och kommer ursprungligen ifrån västra delarna av Asien och östra Medelhavsområdet. Finns i färgerna rosa, lila, röd och vit.

Många tycker att det är en klassisk höst-vinterblomma och det kan man väl hålla med om. Cyklamen finns ju att köpa snudd på överallt. Ställa aldrig plantan i direkt solljus, inte änns på vintern. (Har själv aldrig lyckats att få den att leva längre en till mars, bara det tyckte jag var en bravad.) Den bör heller inte stå nära element eller öppen spis. Den trivs alltså bäst svalt en bit in i rummet.
Vattna ofta och helst underifrån på fatet så att inte den känsliga växtknölen ruttnar!






Foto lånat ifrån Ulriksdalslottsträdgård




Bilden nedan för kanske kan inspirera någon som har gott om plats att ta efter.
Tycker själv att det ser fräscht ut.


Foto lånat ifrån google



Måste bara berätta att jag igår plockade in mina *tokblommande*
pelargoner ifrån balkongen och ställde ut dom i farstun (läs trappuppgången) för vinterförvaring. Har väl aldrig varit med om att dom har
blommat sååå rikligt ända till sista dagen av oktober...







Jippi!!! Nu har jag köpt skridskorna jag blev så kär i.

Ja! Julen är på Par Courrier nu.


En fortsatt trevlig helg//
Marie

3 kommentarer:

Widénskan sa...

Här är en till som köpte skridskorna.. de var ju helt underbara :-)

Lallis - liv och leverne sa...

Så fina skridskor:)
Och så gillar jag cyklamen och pellisar;)
Mina tokblommar också. Vet inte riktigt vad det är med dem.. *s*
Kram Lallis

Sjöboden sa...

Åh tack för tipsen om cyklamen, kan jag behöva!
Söta skridskor.

kram kram