Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

måndag 20 oktober 2008

Amaryllis




Nu är det hög tid att köpa amaryllislökar om man vill driva dom själv.


Läs för varje sorts lök du köper för hur många veckor innan jul som du ska plantera lökarna för att hinna nå blommning till jul eller när du nu vill att dom ska blomma som bäst.




Hippieastrum appelblossom
Hippieastrum gracilis






Hippieastrum Jewel



Amaryllis (Hippeastrum ×hortorum) är hybrider i familjen amaryllisväxter. Hybriderna är mycket komplexa och många sydamerikanska arter ingår.



Det första steget på väg mot dagens moderna hybrider togs i England 1799 då en viss Mr. Johnson från Prescot korsade H.regainae och H.vittatum med varandra. Han fick fram en livskrafitg sort med relativt små, fast eleganta blomor, röda med vit mittrand. Sorten odlas än i dag under namnet Hippeastrum ×johnsonii.

Här nedan för kommer min absoluta favorit till julen Hippeastrum white pearl.



Är det svårt att hitta mer olika sorter i den närhet så säljer LillaFiskaregatansträdgårdsbutik i Lund även via nätet.

Bor man i närheten utav Ulriksdalsslottsträdgård i Solna så driver dom många olika sorters amaryllis och har även *bara* lökarna till försäljning så här års.



Lycka till med odlingen.

Ha nu en bra vecka// Marie

3 kommentarer:

Magdalena Martin sa...

Åh vilken härlig information! Tänk att jag varje år säger att i år ska jag minsann köpa Amaryllis i tid, men så blir det aldrig. Står alltid på Julafton och undrar vart dom tog vägen....
kram på dig!
Magdalena :)

Titti underkalas-eken sa...

Hejsan! Ja nog verkar vi ha lika smak! Jag bokstavligen ÄLSKAR Amaryllis!! Jag brukar dra upp dem själv, men försent varje år, så nu - tack vare ditt tips - ska jag dra igång redan nu! Klart du får länka! Jag länkar förståss tillbaka! Ha det gott! /Kram Titti

me and alice sa...

Hej Marie!
Äntligen har du blogg! Åh vad roligt!
Har alltid älskat dina underbara kommentarer... Nu kan vi ju prata tillbaka till varandra, hi, hi...
Aha så du är också 60-talist! En väldigt bra årgång. Är själv en äkta 66:a!!!
Visst är det vackert med amaryllis. Ståtligare blomma får man leta efter...
kram susanne
ps. Länka på du. Du finns redan hos mig nu!!