Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

söndag 19 oktober 2008

Jag är kär...

Å, vad roligt *en kommentar*, tänk att man kan bli så glad utav att någon vill läsa vad man skriver. Det här med bloggandet är ju jätte roligt. Varje ny liten grej man kommer på hur man ska göra med är en liten bonus.




Idag har jag haft stora städardagen med fönsterputs, okej, okej jag tog inte alla fönster men väl hälften. Dammsög och dammade, hur tråkigt är det inte att damma...? Skurade alla golv så nu luktar det såpa i hela lägenheten. Härligt när allt är klart och man bara kan sätta sig och njuta, av väl förrättat värv.




Har ätit kantarellsoppa och hembakt italienskt vitlöksbrytbröd. Jo, soppan var halvfabrikat med många tillsatta kantareller, men brödet gjorde jag själv.




Här kommer receptet på italienskt vitlöksbrytbröd:






  1. 50 gram jäst


  2. 1 dl olivolja


  3. 2 krm vitlökssalt eller 1-2 pressade vitlöksklyftor


  4. 1 krm salt gärna flingsalt


  5. 1 dl riven smakrik ost


  6. ca 8 dl vetemjöl


Värm mjölk och olja tills det blir fingervarmt (38grader), smula ner jästen i en bunke och häll oljan och mjölken över jästen. Tillsätt vitlökssaltet (eller den pressade vitlöken), salt och osten och blanda försiktigt ner mjölet till lagom konsistens (tills den släpper i bunken).



Låt jäsa under en bakhanduk i ca 40min.



Knåda ut degen och rulla till ca 12 bullar och sätt ihop till 2 längder.



Låt jäsa ytterliggare ca 20min.



Pensla längderna med uppvispat ägg och eventuellt strö sesamfrön över



In i nedre delen av ugnen som ska vara 225grader varm. Grädda i ca 15min.





Jo, jag har blivit kär i två stycken...



Ta-damm


Foto av Magdalena Ahlberg/Par Courrier


Skridskor. Väntar med stor spänning på att Julen ska börja på Par Courrier.

På återseende Marie

3 kommentarer:

Titti underkalas-eken sa...

Hejsan! Jag hittade till din blogg från Magdalenas hems kommentarer! Jag föll också handlöst för skridskorna, de är fantastiska! LÅter supersmarrigt med kantarellsoppa! Ha det bra! /Titti

Magdalena Martin sa...

Hej Marie! Men vad roooooligt! äntligen har du startat en blogg :-D Du kommer antagligen bli helt hooked på det här som alla andra *ler* så nu måste du se till att skaffa dig en kamera så hjälper jag dig med tips där med!
ang texten, när du skriver ett inlägg eller där du vill att de ska vara text rakt under en bild, så väljer att centrera texten, det gör du enkelt med att antingen först markera texten och sen trycker du på knappen som visar centrerad text, du hittar den i den lilla menyn i rutan där du skriver inlägg, det består av 4 st olika knappar som visar textrader/streckade linjer :) eller så trycker du på den knappen på en gång innan du börjar skriva.
Det finns ju en massa andra knappar att välja på där exempelvis, ladda upp bild eller välja typsnitt och storlek på text etc :)Hoppas du förstår på min beskrivning.
Vi hörs mer!
Å så roligt och välkommen in i blogg-världen med egen blogg! :-D

kramar i massor
M

Anonym sa...

Men hej Marie :-)
Vad kul att du skaffat Blogg :-))
Jaa, dessa Halloween-hundar *garv* har haft tur när jag "letat" ;-)
Självklart får du klänka till mig, jag länkar till dig me om det är ok :-)
Hoppas på att få se bilder på din blog framöver (kanske med "hemmabakade" halloween-hundar? ;-)
Må gott
Kram