Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

lördag 25 oktober 2008

Halloween

På fredag är det ju Halloween, vilket inte är att förväxlas med Alla helgonadagen som är på lördagen. Tänkte komma med några idéer till sötsugna barn och vuxna som man kan fixa till dagen innan.





Stora apelsiner med tjockt skal samt glass och chokladsås behövs till den här skapelsen.



Skär av toppen på apelsinerna, spara dem. Gröp ur innehållet i apelsinerna. Skär ut spöklika ögon och munnar. Frys apelsinerna en stund så att skalet stelnar något. Fyll sedan apelsinerna med glass och chokladsås och ställ i frysen över natten.







Några pumpor vid entrén är ju alltid mysigt/ruskigt att mötas av. Har själv *bara* en balkong och där finns både pumpor och lyktor som lyser upp i höööstmööörkret muuhuuuaaa.







Ja, det är bara fantasin och handlaget som sätter gränser.






Jag bor i ett barnrikt område, så jag brukar se till att ha gott om godis hemma.



Sådana här marshmallows spöken gjorde jag i massor förra året som grannungarna



glatt proppade i sig. Kanske blir det likadan i år.






Detta behövs:



20 st marshmallows
300 gram vit choklad
50 gram mörk choklad
20 st grillspett eller glasspinnar




1. Spetsa marshmallows på varsin pinne. Ställ dem upp och ned på en tallrik och sätt in dem i
frysen i ca 20 minuter. Smält under tiden den vita chokladen i vattenbad.
2. Ta ut marshmallows, en i taget, ur frysen och doppa dem i den vita chokladen.
Det går bra att doppa och låta överflödig choklad rinna bort lite. Låt spökena stelna, gärna i
kyl.
3. Ge spökena ansikten genom att doppa en spetsig grillpinne i smält, mörk choklad och ”måla”
på ansikten. Låt spökena stå i kylen tills de ska serveras.

Glöm inte att ställa tillbaka klockorna 1 timme.
(Ja, jag vet både datum och klocka är fel på min blogg 01.55 söndagmorgon 26okt)
Nattinatti//
Marie

5 kommentarer:

Mjuka sa...

Åh vilken superbra inspiration!!De där marschmallowsen ser hur goda ut som helst
kramkram M

Angel.Pearls sa...

Hej härlig blogg jag hottat till. Tack för tipset om marsm-spöken, det kommer väl till pass till helgen. Fortsatt fin söndag// Eva med Pärlbloggen AngelPearls

Lallis - liv och leverne sa...

Jag glömde jag.. att ställa om klockan. Så vi steg upp tämligen jättetidigt;)
Och jag längtar också till Halloween nu. Och tänker absolut ta till mig utav recept. TACK!
Kram Lallis

Skatan sa...

Tekla maräng...hur skulle man kunna motstå ett besök på en blogg med det namnet? Låter gott :)

Kul att hitta hit :)

/Skatan

♥ Fyra årstider sa...

Min man gillar inte halloween så vi firar inte det, men vi åker istället till kyrkogården och firar allahelgona.
Kram Lotta