Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

lördag 25 oktober 2008

Novemberkaktus

Novemberkaktus Schlumbergera truncata är en kaktusväxt och är lättskött.




Eftersom den har ett relativt hängande växtsätt passar den bra i höga smala krukor eller i amplar. Den är vacker att se lite underifrån när den blommar.

Den förvånar med sin vackra blomning trots det korta vinterljuset och trivs bäst i fönstret under vinterhalvåret, (på sommaren ska den ej stå i direkt solljus, trivs också bra utomhus i lite skuggare delar utav trädgården/balkongen).






Den lite mera rosa varianten ser ni på bilden men som julkaktus är den ju oftast röd.






Men finns också i en vit variant.
Den tycker jag bäst om.





Den bör vattnas så att jorden blir ordentligt genomvattnad och jorden bör få torka upp mellan vattningarna, men den får aldrig bli uttorkad.


Flytta helst inte på en blommande julkaktus, för minsta lilla förändring av ljuset kan göra att knopparna trillar av och det vill man ju inte.




Julkaktusen är mycket lätt att sticklingsföröka det är bara att vrida av några ledstycken, låta dem torka en vecka, sätta dem sedan i en kruka med fuktad kaktusjord.




Ha nu en härlig fortsättning på helgen//



Marie

8 kommentarer:

Lilla Eken sa...

Hej Marie,
nu visar du bilder på min favoritkrukväxt. :-)
Tyvärr hade jag glömt kortdagsbehandlingen i år, så jag står utan knoppar här på mina exemplar. Har gått i affären och suktat över andra färger (jag har ljusrosa som du visar, skarpt mörkrosa och så några vita, men de vita är påskkaktusar). Såg att det fanns en mörkt orange. Kanske blir det en sån...
Har mina i höga krukor jag också. Det är så fint, så fint.
(Åååå... jag tror jag ska köpa en idag, blev så sugen nu... :-))
Ha en fin lördag! Jag ska ställa mig och laga mat för 16 personer. *puh*
/I.

Gårdsromantik sa...

Sådana där kaktusar hade jag för länge sedan - dom är ju jättefina. Tänk att de finns i vitt.

Kram Maud

Lallis - liv och leverne sa...

Åh, vad jag gillar novemberkaktus. Det var ganska så länge sedan jag hade en. kom jag på nu. Faktiskt FÖR länge sedan.
Ha en fin lördag.
Kram Lallis

Åsa! sa...

Hej! Skriven en rad när jag nu för första gången tittar in till dig, och får se novemberkaktus! Har helt glömt bort den vackra blomman, väl värd att odla!

Titti underkalas-eken sa...

Oj, ja de är jättefina! Min moster brukar ha massor som blommar överdådigt, men jag misslyckas jämt! Men nu med dina tips kanske det skulle gå bättre för mig? Vackra är de iallafall! :D

Jag älskar också Jeanne d´Arcs saker! Om jag inte kunde få båda påslakanen hade jag nog gått på det översta! Ha en skön helg! /Kram Titti

Träningsvärk Med Jeanette sa...

Tack för tipsen.
Mina brukar inte se så pigga ut efter ett tag! Hihi!
Kul att hitta hit, ses igen!
/Jeanette

Beas sa...

Kikar in och ser en favoritväxt. Den blommar så tacksamt bakom gardinen, trots att jag glömmer bort den då och då. :-)

Moa sa...

Den vita är min favorit också.. min är vit med svagt rosaton efter ett tag och spröten inuti är rosa.. sååå fin.. ha det gott...Monica