Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

torsdag 30 oktober 2008

Hallowen

I morgon är det Hallowen så jag ska snart ut och köpa hem pumpor, marshmallows, glass, choklad mm. Allt för att göra ljuslyktor, godis och muffins. För jag vet att i morgon kommer många grannbarn att ringa på dörren för att *Trick or treata*. Dom är oftast väldigt fint utklädda och jag tycker om att kunna ge dom något när dom har lagt ner så mycket möda på att bli rysligt läskiga...





Tänker inte köpa hem en riktigt så stor pumpa. Den väger 260kg i fall någon undrar.


Något liknande den här kommer att karvas ut. A min dotter brukar göra några med stjärnor som man kan ha kvar ända till jul. Brukar även ha några andra slags pumpor också, som prydnad på balkongen.




Det finns ju så mååånga härliga och olika slags pumpor, så det brukar sällan bli samma sorter år efter år. Tycker det är kul med variation.






Det här nya muffinsreceptet tänkte jag provbaka i morgon.

Hallowenmuffins 12 st stora

6 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk kanel
1/2 tsk salt
200g rumstempererat smör
1 dl brun farin
2 dl strösocker
2 ägg
2 dl mjölk
2 stora morötter, rivna
2 dl hackade valnötter

Glasyr:
150 g vit hackad choklad
25 g mörk choklad
Ugn 175 g i 25-30 minuter
Blanda mjöl, bakpulver, kanel och salt i en stor skål. Rör smör och socker pösigt. Vispa ägg och
häll i mjölken.
Rör försiktigt ner mjölkblandningen i de torra ingredienserna tills allt är blandat.
Tillsätt morötterna och valnötterna, rör om.

Häll i smeten till strax under muffinsformskanten.
Grädda i 25-30min.

Smält den vita och mörka chokladen i varsin skål i micra/eller vattenbad.
Skeda den vita chokladen över muffinsen.
Gör en strut av smörpapper. Häll i mörk choklad och spritsas sedan tre ringar runt muffinsen.
Dra med en provsticka i dom tre ringarna så att det formas ett spindel nät.





Tyckte den här bilden var så fin på utklädda hundar. Vill ni se mer utklädda hundar så prova att
tryck HÄR.


Ha en rysligt mysig HALLOWEEN!
Marie

4 kommentarer:

Magdalena Martin sa...

Bu! :)
Du har en en liten sak att hämta på min blogg ;)
kram kram!

Lallis - liv och leverne sa...

Gullig bild på hundarna:)
Och nu kom jag på att jag måste springa och köpa godis ju!
*s*
Kram Lallis

Vit Gladiolus sa...

Men du finns det såååå stora pumpor, skojar du? Jag måste med köpa godis men jag äter nog upp det själv!
Kram Zinkbaljan

Sara sa...

Vilka söta små spökvovvar! Brukar det komma många utklädda barn hos er? Här hemma har jag aldrig sett några utklädda faktiskt och jag skulle bli förvånad om någon ringde på min dörr.