Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

måndag 1 december 2008

Bok förslag

Här kommer några bokförslag att kanske ge bort
som julklapp eller önska sig av Tomten.

Mamma Mu behöver nog ingen presentation.

Helt underbar barnboks serie av Wieslander, Jujja.


Antingen så gillar man Uggla eller inte!
Tänker själv läsa denna antagligen brutalt uppriktiga bok,
under juldagarna (om jag får den av tomten).


Detta tillhör väl nästan allmännbildningen...?

Har själv växt upp tillsammans med ABBA och

varit en av dom fans som skrikit mig hes, för att
inte tala om alla sånger i en hopprepsmicrofon som
jag har framfört. ...och sedemera i kareokee yra!


Älskar skaldjur och fisk och denna herre,
Leif Mannerström vet hur man
tillagar guldet från västkusten.



Nej, jag har inte läst den än, men författaren är ju världskänd
nummera; Roberto Saviano och tyvärr även mordhotad för att han skrev
denna bok om den Italienska maffian.

Finns nu också som pocket.




Vad vore en jul utan deckare? Jo, den skulle enligt mig
inte vara någon jul!

Så därför föreslår jag två stycken.

Båda två skrivna av svenska författare en kvinnlig,
Åsa Larsson och en manlig, Johan Theorin.



Nattfåk utspelas på ett vintrigt Öland.


Till dess din vrede upphör utspelas långt upp i
Norrbotten.

Båda dessa deckare finns också som ljudböcker.



Sist men inte minst så kommer en julbok som
verkar att ha det mesta.
Kära jultraditioner - historia, skrock, dikter, recept, julkort, julpyssel och julklappsrim. Och så förstås Julevangeliet ur Bibeln och Tomten av Viktor Rydberg. I den här lilla boken finns allt!

Jenny Nyström är mest känd som "tomtens mamma". I boken finns många av hennes älskade tomtar, från böcker, jultidningar, julbonader och vykort. Men också alla de andra roliga, charmiga och nostalgiska bilderna i julmiljö - änglar, grisar, julklappar, slädfärder,
kälkåkning m m.

Jan-Öjvind Swahn svarar för bokens text och skriver charmerande och kunnigt om julens historia - från Jesu födelse till julgranen och julmust.Boken är rikt illustrerad i färg.



Nu är det bara att välja och vraka! Alla eller ingen.

Kanske någon? Köpa eller låna?

Välj själv.


Tjingeling//Marie

11 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Gumman, det är ju helt underbart med lite bok-förslag:)
Tack!
Kram från mig. En stor!

Englagård sa...

Tack för alla fina boktips, det är härligt att krypa ihop med en riktigt bra bok mitt i julyran.

kram Karina

Stina sa...

Jag blev full i skratt när jag såg namnet "Tekla-Maräng". Det kallades en äldre dam för, när jag var liten.:-)

Tidsmästarinnan sa...

Åsa Larsson gillar jag verkligen! De andra såg också intressanta ut :-)

Kram på dig - förresten, vilken otroligt härlig julgran du har i din headerbild!!
Längtar till sånt väder...

Tidsmästarinnan sa...

nu blev jag ju nyfiken på var namnet Tekla maräng kommer ifrån...

kram igen!

Anonym sa...

tack för den fina kommentaren hos mig - och för de boktipsen. Ugglas bok är jag riktigt sugen på faktiskt!

Ett skönare liv sa...

Va kul att du tyckte de! Tack själv :)
det gör du alldeles rätt i !
Kram nadja :)

Anonym sa...

Tack så mycket :-) det uppskattar jag jättemycket!
Gillar din blogg också!

Kramar om!c

♥ Fyra årstider sa...

Jag har massor av julklappar kvar...men jag hinner.
Kram Lotta

Lilla Eken sa...

Visst är det mysigt med julklappsböcker!?
Jag brukar alltid ge mig själv böcker i julklapp. En hel hög (helst), att bläddra i och läsa hela helgen. Hittade en annan Jenny Nyström bok (om kvinnan Jenny) som jag blev lite sugen på. Kanske hamnar den i mitt eget hårda (och tunga) paket.
Kul och personliga tips du har lämnat.
Ha en fin fortsättning på veckan.
Kram från I.

VI PÅ ÅSEN sa...

Har följt Ugglas blogg tidigare och jag kan garantera att det är rolig läsning :-)