Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

tisdag 2 december 2008

Adventstiden är Bäst

Den här tiden som är nu och fram till själva Julafton tycker jag bäst om.
Man kan pynta hemma med blommor, ljus, granar, tallris, enris och diverse

annat som man kan hämta i skogen eller köpa på torget.
Det luktar ju så gott om julen!

Göra egna arrangemang med pling-pling och blommor eller helt
avskalat om det är så man vill ha det.

Njuta av alla ljus man kan tända både i lyktor och stakar, på
brickor, i lerkrukor ja bara fantasin kan sätta gränser.
Lyssna på julmusik som man gillar och dricka glögg till.
Kanske sjunga med och dansa lite...


Så här års blir jag fönster tittare, tittar glatt in för att se hur fint
alla andra har det i sina fönster och om det är någon idé man kan låna.


Helt plötsligt får innergårdar, torg och andra stora allmänna platser upp
den ena större granen efter den andre med belysning.
Och det behövs verkligen allt ser mera vänligt ut.


Fundera och sedemera inhandla julklapparna till nära och kära!
Göra fina paketinslagningar, med snygga band, papper och annat små
fint som liksom kan hänga med på paketet.
Lacka som luktar så gott.


Pyssla med barnen om man har förmånen att ha. Man kan göra så mycket
skojigt som inte kostar så mycket.

Barnen brukar ha många fina *uppträdanden* på dagis, skolor och föreningar.
Lucia är ju så fin!


Bjuda hem vänner på en enkel skinksmörgås, njuta av varandras närvaro.


Älskar att gå omkring och njuta bara av atmosfären på olika julmarknader;
som bjuder på så mycket, lotterier, våffelmakerier, fina hantverk som
har tagit både timmar och veckor i anspråk. Lite att tänka på när man ser prislappen.
Fina inläggningar, handstöp ta ljus, chokladhjul mm

Stortorgets julmarknad i Gamla Stan!

I år har jag inte varit på någon marknad än, men det blir nog en eller två till helgen.


Om man som jag har förmånen att kunna dra ner på alla måsten och bara
göra det man vill och har tid och råd med.


Förr om åren stoppade jag korvar, bakade pastejer och patér, lade in sill osv.
Bakade matbröd osv städade, handlade... allt utan tillgång till bil.
Men en julaftons morgon för X-antal år sedan gick jag rakt in i vägen.
Jag hade kört slut på mig pga heltidsarbete, ensamstående till två barn
som behöver en mycket i uppväxten och att det krävdes att allt fanns på
julbordet.
och efter som julafton skulle vara oss mig så vart det jag som fick ALLT.


Nummer så gör vi som vi behagar, det har kostat, men
det var det värt.
Så på julafton är det musik, sällskaps spel och trivsel som
högprioriteras. Och maten kommer fram när vi vill.
Så passa på att njut!
Det fattas bara en sak i mitt tycke och det är SNÖ!


Tack Alla ni som förgyller mina dagar med att titta
in och lämna lite spår efter er.
Kramar Marie

8 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Vilken härlig Julstämning jag fick nu!

Är också en fönstertittare.

Kram Maud

Lilla Eken sa...

Det är bra när man använder ögon och hjärta den här månaden, för då är den fantastisk.
Släppa in "njutet" och stänga ute stressen. Jag njuter bara över att gå på stan och se alla människor och ljus. Min man säger att det är något fel på mig. ;-)
/I.

Lilla Eken sa...

PS. Glömmer hela tiden att fråga; vad blev det för julmusik sen då?

Englagård sa...

Jag håller med dig om allt. När jag var yngre var det så mycket som jag tyckte var ett måste. Plus allt pyssel, vi pysslade hemma, jag ordnade pyssel i skolan, på dagis och i vår kvarterslokal. Till slut blev det för mycket så jag började prioritera:)

Ha en skön vecka
kram Karina

Sjöboden sa...

Håller med, visst är adventstiden ljuvlig!

kram kram

Magdalena Martin sa...

Så sant så sant, det är nog det vanligaste att folk i allmänhet stressar för mycket vid jul, när tanken egentligen ska vara att bara försöka hinna njuta :O)
Tycker eran julafton låter underbar, precis som det ska vara!


ps jo jag läste om kransen som skulle upp *ler* hade en likadan dörr när vi bodde inne i stan och det var ju lönlöst att försöka få fast nåt på den..
Hoppas det blev fint där den sitter nu :)
massor av kramar till dig!!
/M

Lallis - liv och leverne sa...

Tack själv förat du förgyller våra dagar med härliga inlägg och goa kommentarer.
KRAM gumman.
/Lallis

Ett skönare liv sa...

Å va härligt de låter ! blir sugen på att julpynta !
bra att ni kan njuta istället för att leva upp till alla måsten!
ha de gott :)
kram !