Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

torsdag 18 december 2008

Eldfest på Rosendal

Eldfesten på Rosendals Trädgård på Djurgården är en av mina egna traditioner
jag har runt jul. Hittade den för 10-år sedan av en slump när jag i en hast åkte iväg
till Rosendal för att köpa ett speciellt bröd. Och överraskades totalt av en mäktig
syn. Hela Rosendal lystes upp av massor av marschaller, lyktor på alla möjliga och
omöjliga ställen. Otroligt vackra träskulpturer satta i eld.
Årets program ser ni här nedan för. Bilderna jag visar är ifrån två olika år.




ELDFEST! Söndag 21 december från 15.00 För tionde året i rad avslutar vi säsongen med storslagen eldfest i vår vinterträdgård, för att överraska, underhålla och inspirera i decembermörkret. När det börjar skymma lyser vi upp hela trädgården med hundratals marschaller, lyktor, ljus och eldar i många former. Festmusik och japanska trummor, spännande installationer på oväntade platser, värmande glögg och eldskulpturer som stor final när mörkret fallit. Eldarna tänds kl. 15.00, hela Rosendal är öppet till kl. 18.00. Fri entré.






Jag brukar ta färjan över till Allmänna gränd och sakta promenera fram.
(Fniss jag hittade ingen vinter bild på färjan.)


Ljus hjärta av en mängd marschaller

Inne i blomsterboden

Ett av växthusen



Å, så skönt att värma sig vid.


Kan bara sammanfatta allt med ett ord UNDERBART
för alla sinnen och inte minst själen.
Glöm inte att njuta lite bland alla måsten//Marie

13 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Så sant det du avslutar med:)
Och du, det verkar ju v ara hur mysigt som helst där!
kram Lallis

gulle hexan sa...

härligt..:)



jo.. en liten fråga..
hur får du det fina snöfall på din sida??
julkram. .

Englagård sa...

Att gå på eldfest i mörkret måste vara en upplevelse och njuta det ska jag i kväll. Det är julfest på skolan och då ska sonen uppträda:) Sedan serveras det alltid gott fika.

Jag tror inte att du glömt mig, jag försöker alltid samla alla ärenden när jag ska iväg, har 3,5 mil enkel väg till närmaste tätort. Då vill man inte kvista iväg för minsta lilla.

Ha en skön kväll
kram Karina

gulle hexan sa...

tack o tack snälla du för snöeffekten..:) nu har jagåxo snöflingor..

och tack tack..för du gillade min vedspis.. i dag har jag kokat lite knäck.JUL
kram

Vero sa...

Jag hade änglarna till försäljning direkt i samband efter utlottningen, men de är slut nu. Kanske har jag en kvar nere i skylten... Men jag kan inte säga helt säkert. Vill du jag ska kolla?

Jag vill också ha snö på min blogg... Hur gör man?

Ingela la la sa...

Det låter och ser helt underbart ut! Hoppas du får en bra dag där.

Ha en bra kväll!

Kram

Magdalena Martin sa...

Åååh tack snälla, vad glad jag blev!! Tänk att få ett julkort från dig, det värmde verkligen :-D och samtidigt kom även ett julkort ifrån Humlebacken. Tänk att man får julkort från sina bloggvänner, blir alldelse rörd och väldigt glad!

Ja Rosendal är fantastsikt vackert nästan oavsett årstid, men i jultider är det förstås speciellt med alla levande ljus och eld. Dit hade jag velat hunnit.

Massor av kramar!!!
M

Tulipa sa...

Jag är väldigt förtjust i Rosendal!
Du har något hos mig!
Kram Tulipa

Lilla Eken sa...

Jaaa du... man kanske skulle anordna en liten ljusfest helt för sig själv också? I lilla villaträdgården. Och så kan man sitta på sin fårskinnsfäll och njuta. (Jag som missat rosendahl... ) (Måste erkänna att jag bara sett upplysningen på håll, när vi passerat med bilen. Rätt pinsamt.)

Fina klockor!!! Minns dem jag också, från barndomen. Så ömtåliga och fina.
Ha en fin helg.
/I.
PS. Har hittat pralinreceptet, vill du ha det?

Vit Gladiolus sa...

Wooow så häftigt med eldfest!!
Trevlig fjärde advent!!
Kraaaam

Bitte sa...

Vad mysigt det låter med eldfest! :-) Eld förknippar jag med liv, energi och värme, det kan behövas under den här årstiden. Jag önskar att de hade något liknande här uppe...

Tack för att du lägger ut bilder så vi får se! :-)

Kram
Beatrice

Hon med klackarna sa...

Vad det lät mysigt med eldfest! Det är så härligt med eldar å ljus i mökret. ;o)

Ett skönare liv sa...

Vilka vackra bilder, super mysig ide.. ha en skön helg :)
kram nadja