Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

tisdag 9 december 2008

Julmarknad

I söndags den 2:ndra Advent var jag och min dotter A, på julmarknad
i Sigtuna. Vi hade aldrig varit på julmarknad där förrut.
Vi fick O gradigt väder och mulet,
så det var perfekt julmarknads väder.

Det fanns massor av stånd med allt ifrån
ren,gris och älgkorv, hand stöpta ljus, lyktor, handvävda mattor,
leksaker, barnkläder, godis, blommor och granar mm.




Över hela området låg en härlig atmosfär av lugn och frid och gammla tiders lunk.
I luften låg en härlig doft av brända mandlar, grillad korv, glögg och gran.
En och annan lite mindre besökare gick in på Drakgården som hade
besök utav Tomten just denna söndag. Dom fick lämna sin önskelista
och sitta i knäet ett tag (om dom tordes).



Lite här och där stod det barn och ungdomar som sjöng eller
spelade julsånger. En stakars kille spelade keybord och hans
fingervantar hade försvunnit, så fingrarna var grymt stela.
Men när vi gick förbi honom bara en liten stund senare så hade
han fått ett par nya.


Lite lotterier fanns det också; en där man fick gissa Julius vikt,
Julius var en gris.



Dansa kring granen medans glada spelemän stämde upp.
Passade själv på att vara med en stund för att få upp värmen
och stämmningen ännu mera.




Försökte att få dricka kaffe hos Tant Brun.*Skratt* det
var ett lönlöst företag om man inte först ville stå i en lååång
kö innan man ens kom in så att man fick beställa.


Tant Brun, Tant Grön och Tant Gredelin, Farbror Blå
och lilla Pricken var också med på marknaden.



Det hela avslutades med ett Lucia tåg som gick

längs med hela Stora Gatan,

så vackert och fint sjunget så jag fick en liten
tår i ögat.

Efter en helt underbar heldag på

Sigtuna marknad, så åkte vi hem och åt gott!



Lite Kuriosa om Sigtuna!
Sigtuna ligger vid Mälaren och grundades av Erik Segersäll omkring år 980.

Staden skall ha fått stadsprivilegier av Olof Skötkonung redan år 1010, den

första svenska staden. Den blomstrade som ett kungligt och kommersiellt centrum i

250 år, från 1100-talet.



Passa på och stanna upp ett tag och njut//Marie

13 kommentarer:

Dubbelörn sa...

När vi bodde i Stockholm så var det tradition att besöka Sigtuna Julmarknad. Visst är den stämningsfull? Själva staden gör ju det hela än bättre ;).

För mig verkar det inte blir nån marknad i år, men som sagt det blir nog jul här ändå ;).

Stor kram

Malin - I min trädgård sa...

Hejsan! Tack för dina hälsningar hos mig! Det var verkligen helt underbart att dreja. Ta chansen om du får den! Jag vill jättegärna fortsätta, men jag får väl först försöka hitta ngn kurs eller något.

Jag ahr aldrig varit på Sigtuna marknad - bra tips!

Ha det bra!

Kram M

Englagård sa...

Ni verkar ha haft riktigt trevligt på julmarknaden. Här hade nog ingen kunnat spela keyboard utomhus varken med eller utan vantar:)
Det var lite varmare när vi åkte hem igen, bara -10 och snöstorm = ingen sikt...suck.
Doktorn var snäll och kom med positivt besked och visst hann vi shoppa också. Några fina saker, några julklappar och mest nyttigheter:)

Ha en bra dag
kram Karina

Katta sa...

Låter helt underbar den julmarknaden. Har pratat om att åka dit med en bekant familj men det hinns nog inte i år.Grattis till vinnaren av de rostiga löven.Kram Katta

Lallis - liv och leverne sa...

Vad mysigt med julmarknad:)
kram Lallis

Anonym sa...

Tack så mycket =) Vad glad jag blir. Hur är allt med dej denna dag?

mitt skärgårdsliv sa...

Alltid roligt att gå på julmarknad. Låter som ni har haft en underbar dag och fina bilder du visar. Kram!

Vit Gladiolus sa...

Åhhh det är så himla mysigt med julmarkander, jag får aldrig nog!
Kram

Bitte sa...

Vad mysigt att gå på julmarknad, jag hoppas att jag kommer iväg på någon i år!

Du skriver så härligt så det kändes precis som att man gick där på marknaden när man läste... :-).

Kram
Beatrice

VI PÅ ÅSEN sa...

Låter fantastiskt med julmarknad på gammeldags vis!

Unknown sa...

Vilken underbar dag du måste ha haft och tack för att du delar med dig av känslan ... ler.... Vi brukar åka till olika marknader men som det ser ut så blir det inte fler i år och det är ju samma sak...folk står i sina stånd och säljer samma saker nä tänk om man kunde få vara med och se lite, känna jul och inte bara se alla som vill sälja. Sigtuna får bli en önskan på min önskelista till nästa år
Kram Lotta

Anonym sa...

Den julmarknaden låter helt fantastisk! :)

Vero sa...

Sigtunas julmarknad är alltid så fin tycker jag.

Ha en bra kväll!