Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

måndag 29 december 2008

Blommor och Nyår!

Lite blommor vill jag gärna ha till NYÅR!
Tänkte ta mig ut till Ulriksdals slottsträdgård under morgon dagen,
eller in till Hötorget. Beror lite på om jag får hundvakt eller inte.
Det jag har siktat in mig på så här innan är tulpaner och gärna i vitt.
Här nedanför är det den vit fransiga tulpanen honeymoon som fått vara med på
bild tillsammans med lite blåbärsris. Så nytt och fräscht på något vis.
Blåbärs ris har jag gott om där jag brukar ta mina hundpromenader så, ja
det är bara tulpanerna som fattas.

Vit brudorkideé eller phalanopsis som den heter på latin, tycker jag också mycket om.
Men jag tror den får vänta ett tag på att bli inköpt. Brukar ha som lite bonus till mig själv
att när jag har tvättat fönstren första gången på det ny året, så får jag köpa lite nytt i
blomväg.

Tänkte också köpa hem något gott att dricka till nyårs skålen.
Fick då syn på denna gigantiska champagne tunna,
har ni sett vad vacker den är. Som ett jätte smycke eller som det
konstverk det verkligen är.

Passar på att önska er alla ett riktigt gott slut på 2008!

Fira lugnt// Marie

12 kommentarer:

gulle hexan sa...

ser att du är vaken:)

jag vill önska dig
Gott Nytt År..:)

de är verkligen rara..dom fransiga tulpanerna,,

jag undrar om du skulle ha något imot.?
om jag döpte nästa sydda dam (som ännu inte fått namn)
till just tekla maräng?
har tagit foto nyss...
.för jag har lagt upp hennes dräcktfärger,som hon ska ha på sig.....sedan blir det till att sy o brodera.....:)

god natt kram...
mia

Ingela la la sa...

Vilken tunna!

Passar på att önska dig Gott nytt år (även om vi faktiskt har en dag kvar..)

Hoppas du får tag i dina blommor.

Kram

mitt skärgårdsliv sa...

Vita tulpaner är så fina, har även tänkt köpa en bukett till nyåret, blåbärs riset står även här färdigt och väntar :) Passar på att önska dig ett riktigt Gott Nytt År!!! Kram!

Lilla Eken sa...

Åh nej... avloppslöst nyår.. aj, aj, aj! Tur att toan funkar iallafall!! Och diskmaskinen då? Har nån tittat på den än?

Ska också hitta vita tulpaner till avslut tänkte jag. Och ta mig tusan - satt jag inte igår och funderade på om inte blåbärsris borde vara fint just denna årstid jag med!! :-)

Nyårsrecept? Har inte riktigt tänkt så långt ännu. Men måste väl bestämma mig för nåt idag antar jag. Hmm... Min mamma gjorde under flera år riktigt lyxiga landgångar till nyår, sådana där som tog flera timmar att äta (och iordningställa också för den delen :-)), och det passar ju bra under en nyårskväll. Funderar över att det borde gå att modernisera den något, med lite goda röror och mycket grönt. Kanske till och med tapas-ifiera den något? Fast jag kan nog tänka mig en tallrik med riktigt god plockmat bara också.. Ja, jag vet inte. Ingen matfantasi alls just nu!
Ha det fint idag Marie. :-)
/i.

Gunilla sa...

Fantastiskt vad fint det är med blåbärsris och tulpaner. Bra tips.

Gott Nytt År.


/Gunilla/


Lägger till din blogg hos mig.

♥ Fyra årstider sa...

♥ Vill bara kika in och önska dig ett Gott Nytt år 2009 ♥. Ta hand om dig.
Kram Lotta

Hem och Lycka sa...

Älskar tulpaner men håller på mina hyacinter lite till ;-)

Gott nytt år!
kram

Lallis - liv och leverne sa...

Så himla vackra bilder. Tulpanerna!! Åh så fina de är:)
Och orkidéerna. *suckar och ler*
Gott nytt år önskar jag dig(även om jag kanske kikar in till dig innan:P)
KRAM Lallis

Unknown sa...

Vilken fin blogg du har Marie!
Jättekul o läsa o kolla alla vackra bilder.

Kul att jag hittade hit till dig.
Längtar efter vackra vita blommor nu när jag såg bilderna.

Gott Nytt År på dig,
Kram Malin :)

Tulipa sa...

Hej!
Blev det lite tulpaner i vitt?
Hoppas det...det förgyller ju både vardagen och festfirandet!
Gott Nytt År!
Stora kramen Tulipa

H A N N A S - F O R M sa...

Tack söta för alltod så fina och gulliga kommentarer...HOPPAS att din dotter är bättre och att du och de dina får ett underbart ytt år!

STOR KRAM
Hanna....vad roligt at du fick vedträna i julklapp...dom är verkligen fina...och vad roligt att du visade dom med min bild, tack!

KRAM igen
Hanna

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Vita tulpaner...det är underbart. Gillar faktiskt alla färger men dom vita är extra fina. Skönt med lite fräscha blommor efter allt julpynt. Älskar orkideer men dom älskar nog inte mig. Gott Nytt År på dig, jag är glad att jag hittade din blogg <3 Kram