Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

fredag 18 september 2009

Zetas gav mig ro

Åkte hemifrån i strålande solsken och 15 grader varmt, men dess tå längre bort jag kom så blev det molnigare...
...men vad gjorde det. För första gången efter Yunas bortgång så kände jag får att lämna hemmets trygga vrå och ge mig ut på äventyr. Efter som jag älskar växter så blev det Zetas
handelsträdgård som fick ta emot mig som gäst.
Strosade sakta runt och tittade på billiga och fina rosor och sen blommande klematisar.
Passade på att se lagom ointresserad ut när ny prylar packades upp ur stora kartonger.
Något som där fångade mitt intresse var en lampa som vad ska jag säga låg som i en kokong av läderband så att det bara lyser ut lite här och där och tydligen kan hängas upp i fönster.
Ska åka tillbaks någon dag och se om dom har fått upp någon sådan lampa till beskådan.
Fina glasljusstakar packades också upp.
Det som dominerade hos Zeta idag var absolut alla lökar av narcisser, tulpaner, tidlösor,
krokus mm. Vissa sorter fick man som i en godisbutik köpa styck vis och stoppa i påse...



Andra lite vanligare sorter låg färdig förpackade i alla möjliga varianter.


Höstanemoner i hela backen upp mot fiket. Jodå jag satt länge och smuttade på en cappucino...
...jag drömde mig bort i funderingar om tid, jag tänkte det var inte länge sedan jag satt är i mars månad och njöt även då av en cappucino. Min blick följde 6-7 stycken glada och oblyga talgoxar i deras framfart för att få smaka något gott.
Små log glatt åt en kille i 40-årsåldern som inte alls tyckte om fåglar och det var precis som om
talgoxarna kände på sig det och retade honom lite extra medans han viftade runt med sina långa armar.
Pumpor i lite olika modeller.


Med risk att påstå fel så tror jag detta är Veronicor.


Här tyckte jag var en ovanlig färg på ljung.



Här har dom ställt upp det färgstämt och snyggt bara att blanda och ge...




Den här färgen på ljung vart jag lite sugen på. Nä jag köpte inte hem någon ljung än, men om några veckor ungefär så är det dags för det. Har en hel del som fortfarande blommar fint på balkongen och jag vill inte stressa för ljung det hinner jag att se hela vintern.







Efter att ha strosat runt i lugn och ro och tyckt mig ha sett allt jag ville se så tog jag mina kassar och gick till bussen för hemfärd.
Satt så gott på bussen och bara kopplade av och det kändes så skönt!
Önskar er alla en mysig helg//Tekla Maräng

7 kommentarer:

Villa Carl Larsson sa...

Åh, visst är det fint med allt höstblomster. Vackra färger! Hoppas du har det bra och får en fin och trevlig helg. Kram Josefin

Therese sa...

Så vackra höstblommor, nu vill ajg göra höst i mina krukor! Skickar en stor kram til dig!

Vero sa...

Åh, jag har inte varit på Zetas sedan jag flyttad från Stockholm. Då bodde jag riktigt nära, till och med gångavstånd. Hehe...

Trevlig helg tjejen!

Tea Lady sa...

Ja, Zetas är ett härligt ställe. Jag har aldrig varit där på hösten, kanske borde prova. Köpa lökar i lösvikt!!

Kram

Bitte sa...

Det verkar som att du hade en mysig dag hos Zetas. Vad härligt! :-)

Hoppas du känner dig lite bättre nu, vill att du ska veta att jag tänker på dig :-).

Kram och trevlig helg!
Beatrice

Aforia sa...

go kväll vännen,
Visst har hösten härliga färger som sprakar och glöder i sin allsköns prakt. När löven ramlar ner från träden och första frosten kommer. Man tar sin promenad och går genom fallna löv och det prasslar under fötterna.
ha en skön fredagkväll!
Kramis

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Men vad härligt ställe du besökte. Höstblommorna var jättefina men du kan ju njuta av dina härliga blommor på din balkong ett tag till innan du gör höst på riktigt (som du skrev, hi hi).
Jag har inte skaffat ngn ljung än. Idag tror jag att jag ska ta och rensa bort alla sommarväxtrer, växthuset städades häromdan så nu är det tomt där.
Hoppas att du får en mysig dag. Kram