Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

torsdag 24 september 2009

Lökar och *Den glömda trädgården*

Jag har ju funderat av och till på vad man ska kunna driva för lökar hemma på balkongen.
Har prövat tulpaner förrut men kommit fram till att dom vart blöta och drunknade helt enkelt.
Men nu tänkta jag odla i en annan kruka som regn och snö inte borde nå fram till och även lägga på lite wellpapp med små luft hål i för säkerhets skull, samt isolera krukan med bubbelplast om någon månad eller så.
Så här kommer lökarna jag köpte.


Det blev så många så jag fick låna en lastbil att köra hem dom i.


Skämt och sido så ska alla dom lökarna planteras ut i gårdens rabatter. Ska bli spännande att se vad dom valt, tulpaner och någon sorts påsklilja såg jag när jag smög fram och läste på etiketterna.
Här ner kommer mitt något mindre inköp.

3 stycken Sea gull påsklilja och 10st tulpaner Johann Strauss. Tulpanerna är av den lägre sorten och borde gå bra i kruka enligt personalen i handelsträdgården.

Har ännu inte petat ner dom i jorden men snart så är det dags för det.

**************************************************************

En bokbetraktelse.
Denna gång är det Kate Mortons roman Den glömda trädgården.
Handlingen utspelar sig på två kontinenter, Australien och England och i stora drag
åren 1913, 1975 och 2005.
Huvud personerna är en mormor och ett barnbarn Cassandra som letar pusselbitar
till mormoderns tidigaste barndom.
En varm och medryckande berättelse, lite av en feelgood bok. Med sorgliga inslag.
Väl värd att läsas.

Tjingeling//Tekla Maräng

15 kommentarer:

Gunilla sa...

Jag har stängt munnen nu för jag trodde att du hade köpt så många lökar tills jag läste vidare.Tur det.
Det kommer nog att bli väldigt fint.när tulpanerna blommar till våren. Tänk att vi planerar så långt frammåt och nyss har det varit sommar. Men en framförhållning är ju att hålla gnistaan vid liv.

Ha en fortsatt fin dag
Gunilla

gulle hexan sa...

hej kära tekla marie.:)

jag kan verkligen förstå att det blev dyrt hos vetrinären..:/ och som du säger ,man är inte förberedd och tänker inte i ett sådant ögonblick på kostnader,,

härligt med dina lökar du köpt..:) roligt att ni får så mycket fina lökar på gården alafall...
lite synd du inte har en liten trädgård kära du.. du är ju så intresserad av växter..
det känns lite orättvist fördelat i bland ,jag har lite* för stor trädgård..jag kunde delat med mig till dig om det vore möjligt..
synd du bor så långt i väg..
i dag blåser det hårt ute..så jag kurar inne.
tänkte sy något.. men.. nu sitter jag här:)
jag ville sy mig någon tunika av några för små plagg.. pussla ihop..
kram kram

promenader på landet sa...

Visst är det kul med lökar alltid spännande att se vad som kommer upp! Må så gott och tack för goa kommentarer hos mig! Kram Maria

Marie sa...

Då får vi se till våren hur alla tulpaner blommar, både på din balkong och på gården. Kram och tack för boktips igen - men just nu har jag inte så mycket tid till bokläsning.

Tea Lady sa...

Spännande med de där lökarna!

Den där boken har ett såå vackert omslag, man blir ju sugen...

Nu har jag äntligen klämt den där sega boken "Lyckan, kärleken...". Jag gjorde såhär att jag läste sista sidorna först och då upptäckte jag att jag nog ville läsa de återstående sidorna för att komma fram till det slutet. Faktiskt var de sista 50 sidorna nästan de bästa i hela boken. Annars brukar jag inte läsa sista sidan i förväg i böcker.

Kram

Therese sa...

Åhh, lökar... jag hade massor i den rabatt som nu är bortgrävd - ahr jag tur så kanske de finns kvar på andra ställen och titta upp till våren, men erkänner att jag längtar tills jag har rabatter igen. Kram kram

Anneli sa...

vad spännande med alla lökar - lökfrossa blir det kan jag tro med fina blommor...
kram
annelie hamster

Britt sa...

Jag trodde verkligen att du hade köpt alla de där lökarna... ;-)

Det hade kanske varit lagom till en park. :-)

Kul med lökar, man vet aldrig riktigt hur det blir. Lite spännande.

Kram Britt

Ullis/Leva på landet sa...

Härligt att plantera lökar. Har alldeles glömt bort att peta ner mina. Får göra det i helgen så att jag förhoppningsvis får lite härliga blommor i vår.

Kramar Ullis

Lilla My sa...

Det var mycket lökar :) Tänkte också att du har STOR trädgård som ska påta ner så många lökar :)
Har funderat på det där också om det går att ha lökar i kruka på balkongen, många som undrar men om man har inglasad balkong bordet det ju gå att driva upp lökra i kruka...kanske.
Ha det bra
Lotta

Hemmalycka sa...

Hej du har nåt att hämta hos mig om du vill.
Kram Åsa

Sjabbig men chic sa...

Sätta lökar borde jag med egentligen. Det är det där med att planera. Planera för våren och sommaren som kommer. Det är jag värdelös på. Lite här och nu och nästa vecka då.

Kram Lisa

Lilla Eken sa...

...ooops... kom på att jag glömt svara på mejlet... förlåt? :-(
Tänkte föreslå pärlhyacint. Den mörk, mörk, mörkblå du vet, som får lite längre klockor? Underbar.

Tack för boktipset. Ska försöka minnas det. (Fast det braiga med bloggar är ju att man egentligen inte behöver minnas - man kan komma tillbaka och läsa igen.)

Konstigt att det snart är dags att börja planera för jul också. Bara två månader kvar tills amaryllisar ska stå på bordet och glänsa i all sin prakt. Och pepparkakor och lussebullar ska vara färdigbakade. Inte vet jag varför jag kom att tänka på det... ?
Ha en fin dag kära Marie...
/I.

Lilla Rummet sa...

Hej! Vad mycket lökar du skaffat. Kommer bli fint til våren. Skulle behöva köpa lite själv för rådjuren älskar våra blommor.
Ha en mysig helg
Kramis Britt

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Hej!
Ett litet livstecken från en datalös bloggare från norr.
Ja tänk vad beroende man kan bli...
Vad härligt med dina lökar, det blir nog jättefint. Jag gillar Pärlhyacinter och Snödroppar, när dom kommer då vet man ju att det snart är vår :)
V 44 ska jag ner till S-holm och hälsa på min syster...kanske jag ser dig i vimlet då, skratt!!!
Trevlig helg på di och grattis i efterskott på namnsdagen. Kram