Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

söndag 20 september 2009

I stället för Bokmässan!

Just nu är jag inne i ett stim.
Ja ett stim av böcker och därmed läsande.
Det går så lät och fort så det känns knappt att jag läser, jag bara är.
Det är en så härlig känsla att liksom flytta in i böckernas handling och bli till en del utav den.
Fort går det och man flyttar på sig från en den ena värdsdelen till den andre knappt utan att blinka. Religion går också lika lät att byta allt ifrån ateist till djupt troende muslim i ett bokbyte.
Tänk om det vore lika lätt i levande livet att förstå sig på människor, ja menar det är ju inte det lättaste. Ibland förstår man ju inte änns sig själv, eller..?
Nu har jag blivit tvungen att avstå ifrån Bokmässan i Göteborg. Men jag har löst det med att få trycka in en beställning på en STOR bokshop under dagen.
Valet utav böckerna var inte det lättast val direkt för det fanns ca 40 titlar som snurrade runt i mitt huvud nu i morse. Men så nyligen blev det dessa titlar som jag hoppas kommer med il-leverans.
Är ju som bekant lite ivrig utav mig.




Som ni ser så är det en salig röra utav utländska och svenska författare och vitt skilda genrer.
Precis som livet självt, som spretar lite hit och dit.

Här kommer en liten bokbetraktelse.
Yasmin Crowthers debutroman Saffransköket.
Yasmin är född -70 och uppvuxen i London med en iransk mor och en engelsk far.


Bokens handling utspelar sig dels i London och dels i Mashhad i Irans bergiga gränstrakter mot Afghanistan.
Maryam (mamman) har aldrig släppt in sin *nya* familj dvs dottern Sara och sin make i sin livs historia utan har distanserat sig ifrån sin egen uppväxt men ändock alltid drömt om den. En olycka hemma i London får till följd att Maryam reser hem. Hem till sin hemby där hon inte har
varit sedan tonåren.

Hemma i London försöker Sara att få ihop bitarna av sin mammas liv genom foton och poesi.
En vacker men sorglig berättelse om hemkomst, sorg och överlevnad.
Jag känner mig berörd och lite tveäggad till denna bok. Däremot så råder det ingen tvekan om att författaren verkligen vet vad hon skriver om. En stark debutroman.

Nu ska jag gå och reta mig på dubbningen utav Kommisarien och havet.
Tjingeling//Tekla Maräng

8 kommentarer:

♥ cloudberrie ♥ sa...

Å vad bra nu fick jag fler att addera till min lista! Jag harläst flera av de böcker du rekomenderat tidigare och två "hundromaner" blev gåvor till en vän. Tack för alla bra tips!

KRAM från Eva

Birgitta sa...

Jag ser att du kommit riktigt in läsandet av böcker. Jag var och lånade böcker på bibblan och blev lite irriterad när jag läst ett par kapitel och såg att det var fjärde boken i en serie. Får nog sluta där och försöka låna de andra böckerna också. Oftast brukar de fråga om man läst böckerna före, men nu var det en ovan i lånedisken.
Här är det vackra vädret slut. Det har regnat hela eftermiddagen.
Kramisar Birgitta

Jessica sa...

Hej vännen,
nu har jag läst ikapp hos dig. Men vad tråkigt att Yuna blev så sjuk, usch vilken jobbig tid du haft.

Böcker är ju ett bra sätt att skingra tankarna (om böckerna är bra vill säga). Tack för alla boktips. Har just avslutat "Vänninan" av Eva Frenchell (om sin vänskap med Anna Lind) har du läst den?
Mina förväntningar infriades inte riktigt,men är okej som tidsfördriv..

Krama om Bobo ordentligt!
Stor kram
Jessica

Merja sa...

Kan bara hålla med om att dubbningen var för dålig!! Nästan så man funderar på att strunta i hela programmet för att det blir så jobbigt!

Sjabbig men chic sa...

Ja, du är verkligen inne i ett stim nu. Men det är så härligt att vara det. Och jag håller också på att bli galen på den där dubbningen och högtrevande dialogen. Som jag skrev till någon annan: som om regissören skulle ha haft en skurkäpp uppstucken du vet vart. Det är synd tycker jag för handlingen är ju så bra och dessutom så är det så vackert på Gotland.

Kram Lisa

IET sa...

Avundas dig som kan slukas så av böckernas värld. Det var så lugnt och skönt allt när man hade ro att låta sig fångas flera dagar i sträck av fiktion.
(Fast det är klart, jag kan LYSSNA helt maniskt - till slutet - när jag stöter på en riktigt bra uppläsning av ljudbok. Men det är det där att bara sitta still som inte funkar längre... )
Ha det fint kära Marie/I.

Tea Lady sa...

Vad härligt att läsa på det viset. Jag läser väldigt långsamt, måste nästan notera varje ord... Men jag älskar att läsa!

Kul med alla nya böcker som kommit hem till dig. Där fick jag några tips.

Kämpar just nu med Lyckan, Kärleken och Meningen med Livet av Elizabeth Gilbert. Är på sid 200 men vet inte om jag orkar fortsätta. Då är det svårt, jag lägger inte gärna ner en bok när jag kommit så långt.

Ha en skön dag!

Kram,
Lena

Lilla Rummet sa...

Vad många härliga böcker du rekomenderar. Ja, hösten och vinter då har man mera tid att läsa än under sommaren.
Ha en de gott
Kramiz Britt