Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

tisdag 22 september 2009

Röd Mårbacka

Titta vad jag hittade i går i mitt köksfönster!
Det är en Röd Mårbacka pelargon som har stått så länge i knopp, så jag har till slut trott
att den har hållit på att torka bort. Men icke som tur är. I går slog den ut tillslut.
Den pelargonen tillhör några av dom pelargoner som drog nitlotten i somras och har fått stå inomhus. För vilken skillnad det är på dom pelargoner som har varit på balkongen och dom som har stått i söder och väster fönster. Balkong pelargonerna är kraftigare och blommar rikligare, inomhus pelargonerna är rangligare och högre och får bara några få blommor om några alls.








Nu åter står bara ett problem och det är vart i hela friden jag ska ställa alla mina pelargoner för övervintring. Pelargonerna har stått i trapphuset dom för gående åren, men har inte på långa vägar varit så många som i år.
Snälla har ni tips så kom med dom!!!
Kan man ha dom kvar i fönstren?
Nej jag har ingen vind eller källare och på balkongen fryser dom ihjäl.

Har veckan börjat bra för er? Här var det deppigt för känslor och tankar går ju i vågor på något sätt.
Tjingeling//Tekla Maräng

12 kommentarer:

Therese sa...

Åhhh att jag inte bodde närmre, då hade du fått förvara dem i min källare.... hoppas det löse sig, och i morgon har ju ditt blogg alias namnsdag så jag passar på att gratta redan nu! STOR kram

Anonym sa...

Tack för ditt inlägg vad fin röd mårbacka trodde inte den fanns mer än i vit och rosa.

Hanna sa...

Vad kul med en röd mårbacka! Lite ovanligt :)
Jag satt precis och funderade på om jag ska låta pellen i sovrumsfönstret stå kvar över vintern, som ett experiment.
Du kan ta sticklinga av dina pelargoner, jag hade en vas med mårbackasticlingar i fönstret hela vintern ifjol.
Isåfall kan du kasta dom i kruka, fast jag skulle nog inte ha hjärta att kasta dom!?
Men spara några...och släng resten efter att du tagit sticklingar?

Aroniasylten liknar nog ingen annan i smaken, vad jag kan komma på. Väldigt speciell smak, inte så "sliskig"... svårt att förklara, du får prova koka en sats ;)

Ha'de!
Kram Hanna

Birgitta sa...

Hej! Vilken fin pelargon du har haft inne i sommar. Övervintra? Vet inte. Men pröva att ha en del kvar inne och sätt de andra i trapphuset. Du har inga bekanta där du kan få hyra in dem.
Du undrar om mina daldrällsdukar. Jag har de 3 som jag fotade och de är till salu. Kommer inte ihåg priset nu. Men kan kolla i morron när jag är i vävstugan. Jag tror de är ca 60 x 60 cm. Det är bomull i varpen och lin som inslag.
Maila om du är intresserad.
Ha det så gott!
Kram Birgitta

hönemor sa...

Hej du, inte ska du kasta pelargonier, dom som inte får plats i trapphuset sätter du bakom gardinen i vinter, dom kommer att tappa blad och gulna lite, men dom ska ju klippas ner i februari när ljuset kommer tillbaka. Kram Katarina.

Åsa sa...

Nu har ju jag inga gröna fingrar, men jag brukar bara ta in mina balkong pelagoner å ha dom i fönstren. Sen sätter jag ut dom till sommaren igen.

Dom blir säkert snyggare oxå om man klipper ner dom, men det har jag inte gjort, Det gör nog ont i dom..;) Kram från en ganska knasig ;) Åsa

Therese sa...

Morron och grattis bloggen! :-)
Jag har inte sett DVD, men det är en sammanställning av programmen som sändes i fjol till jul på TV, så viss koll har jag, men alla recept finns ju på recept.nu, så filmen är mer om man vill njuta av hennes köksmiljöer... En panduroaffär låter mysigt, ahr bara besökt en en gång, bor ju så dåligt till :-(
Och du jag förstår din saknad... senast när jag gjorde fint på bron rann mina tårar då jag plockade fram "dobbys" rådjurshorn som han hittat på en av våra upptäckarpromenader... Jag skickar en värmande kram och hoppas att du får en dag med roliga minnen istället för saknad idag, och klappa din fyrfota vän från mig. I sådana här stunder är det guld värt att man har ytterligare en hund som pockar på uppmärksamhet och sprider glädje... KRAM

IET sa...

Jag undrar hur man skiljer en röd mårbacka från andra röda pellisar. Vet du?

Jag övervintrar de som inte får plats i fönstret i källaren inne. Kallaste fönstren. Min erfarenhet säger att inte klippa ner dem för kraftigt, bara det värsta spretet. Och sen får man stå ut med att de kommer skräpa något enormt. Man får vakta på att det inte blir föt blött i krukorna, men underhålla så att de inte vissnar. På våren är de taniga som bara sjutton, men då ska de flyttas kganska tidigt till det ljusaste fönstret och även klippas ner ordentligt när de visar att de vill sätta igång att växa.
Någon dör, men flera klarar sig.

Du kan ju alltid ta skott också. De är lättare att ha inne på fönsterbrädan hela vintern. Egentligen är det bara doftisarna och några av vildpelargonerna som brukar bli vackrare ju äldre de blir. Sägs det... ;-)
/IET

Katta sa...

Ja det är inte så lätt att veta var man ska göra av sommarblommorna på vintern när man inte bor i eget hus hoppas det löser sig. Den rostiga lyktan du såg hos mej fyndade jag i grovsoprummet och blev så glad, då var den hel men jag har tyvärr lyckats spräcka glaset på den men har den kvar ändå. Kram Katta

Lilla Rummet sa...

Hej! Vilken fin röd mårbacka, visste inte att det fanns röda, har bara sett rosa och vita.
Kan du inte prova att övervintra den inne.
Ha de gott
Kramiz Brittt

Bitte sa...

Vad kul att se en röd mårbacka, det har jag aldrig gjort förut! Det är härligt att ha en massa blomster omkring sig, men jag förstår ditt problem... vad ska man göra av dem under vintern?

Själv var jag såå sugen i våras på att köpa några större växter att ha ute, men de krävde en bra plats att övervintra på och det har vi ingen just nu. Så jag fick klara mig utan dem, tyvärr.

Visst är det så att känslor går upp och ner. Man kan tycka att man mår mycket bättre och så plötsligt faller man ner i ett djupt hål utan att riktigt förstå varför...

... men sen känns det lite bättre igen.

Många kramar till dig idag!
Beatrice

Livet på Sjögård sa...

Jamen grattis på namnsdagen :)