Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

söndag 4 januari 2009

Maktlös

Tidig morgon. Det ringer på dörren... Går för att öppna och funderar snabbt vem kan det vara?
Utan för står en granne, Herr G han ser helt färdig ut på alla sätt. Vänster öga är helt uppsvullet och blåsvart.

Dagen innan sitter han i sin bil körandes emot hemmet i lugn och ro.

Han har jobbat hela dagen och längtar bara hem. Men först stannar han till i en av Stockholms södra förorter för att handla och ta ut lite pengar på en bankomat. Det är ca 5 km kvar till hemmet.
Strax före ett övergångställe kommer en kille ut vinglande på gatan så G sänker farten och tänker stackarna är sjuk och i samma sekund som bilen
står stilla kommer ytterligare en kille springandes
och rycker upp förardörren och kör in en pistol rakt upp i vänster öga på G, HIT MED ALLT AV VÄRDE...!!!


Resten som G säger ligger i fullkomlig dimma. Jag ser att chocken sitter i fast det
har gått drygt ett halvt dygn. Han har uppenbarligen inte sovit något under natten.
Pengar, plånbok med alla id-handlingar mobil mm är borta det är väl illa nog det.
Men känslan... Ångesten... Det kommer att ta tid för G att känna sig trygg i vardagen igen.
Hjälper honom med diverse småsaker som att gå i god för att han är han.

Så att pengar kan kommas åt. Kolla att allt har blivit spärrat. Byta lås så att

inte sk*tstövlarna kan göra inbrott med nycklarna dom tog. Ja, det tog mer
en hela förmiddagen att åka runt och ringa alla ställen.
Ja, tills i morse ville jag inte tro att sådant hände: Att man sitter i sin egen bil och blir

rånad och överfallen. NU SÅ VET JAG ATT DET HÄNDER!

Känner mig arg, ledsen men framförallt så MAKTLÖS! Vart är vi på väg?
Marie

17 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Men vart är vi på väg - värsta Florida scenariot!!!

Vad tur att han har en så bra vän i dig!

Kram Maud

Ingela la la sa...

Usch, vad hemskt!
Jag säger som Gårdsromantik- vart är vi på väg?

Vilken tur att du hjälper honom, jag förstår att han är chockad.

Ta hand om dig, och grannen.

Kram

Vero sa...

Fy vad hemskt. De drar sig f-n inte för nånting.

Hoppas allting ordnar sig för din granne och att de åker dit.

Dubbelörn sa...

Säger bara fy F*N!!!!

Det är kusligt det här med överfall o våld o skönt att du fanns hemma o kunde hjälpa honom.

Men det tar nog tid att komma över sånt här...

Stor kram

Lilla Eken sa...

Fy sjutton vilken mardröm...! Man vill ju inte tro att sånt här ska hända. Usch vad deprimerande. Underbart att höra (ändå) om en fin och fungerande grannsämja. Inte alla ställen man vågar ringa på hos grannen har jag en känsla av...

Lallis - liv och leverne sa...

Herregud vad hemskt. Och fruktansvärt!
Och inte nog med övergreppet, att behöva stå ut med allting efter!
Kram på dig, gumman och hoppas att det värsta i alla fall är över för din granne. Med allt han måste stå i. Fy vad arg man blir över sådant.
KRAM

Widénskan sa...

Oj oj oj och framförallt..
Vad fan är det som händer med Sverige, Ursäkta mitt språk.
Vilken tur han har som har dig.
Stor kram!!

Hon med klackarna sa...

Fy f-n! Det är hemskt! Att man inte ska kunna känna sig säker i sin egen bil eller sitt eget hem är fruktansvärt. Å hur jobbigt är det inte att ta tag i allt efteråt, måste kännas som att gå igenom allt igen. Hoppas att det löser sig för honom. Å att ingen av oss behöver uppleva nåt mer sånt under detta år!

Hon med klackarna sa...

Skulle ju säga: Vilken fin bild du har i din header, men det glömde jag bort. Nu är det gjort iaf ,o)

Anneli sa...

Fy så hemskt - stackars människa - måste vara helt förstörd, skulle jag vara - tur att han har dig...
Kramar/Annelie

Sjöboden sa...

Vilken mardröm... Det är inte klokt att det finns så sjuka människor. Tur att din granne har en så bra vän...

kram C

mia sa...

Man blir ju alldeles chockad när man läser vad du skrivit. Vilken tur att han vågade be dig om hjälp. Hoppas att allt ordnar sig.
Kram Mia
(www.MiasAtelje.com)

Bitte sa...

Vad fruktansvärt!!! Man kan inte fatta att människor kan göra precis vad som helst för snabba pengar...

... vilken fin person du är som finns där och ställer upp för din granne!

Många kramar
Beatrice

Brunkullan sa...

Fy! Vilka idioter!
Tur ändå att han inte blev skjuten! Och tur att han har så fina grannar som er, som stöttar honom i bearbetningen.
Krama honom från mig!
Susanne

gulle hexan sa...

helt fruktansvärt!! verkligen tråkigt att det ska behöva hända.. ush!!stackars han..:(
avskyvärt gjort..
illa är det.. och man får nog se upp* ..när det är kärvare tider för många..som blir dessperata till vad som helst...
skönt att du var en så god granne..:)

kram

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Fy vilken hemsk händelse. Undrar helt ärligt vart Sverige är på väg.
Hoppas verkligen att grannen kan få lite styrka att komma igenom detta. Både fruktansvärt och kränkande...Kram på er, grannen med...<3

Hem och Lycka sa...

Fy vad otäckt, det är ju hemskt! Tur att han hade dig att vända sig till..

kram