Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

onsdag 14 januari 2009

Tulpanens dag

Svenskarnas mest älskade blomma. Inte så konstigt vi längtar ju efter ljuset
och färgerna i denna mörka årstid och det bjuder ju tulpanerna oss på. Vi är

det land som köper flest tulpaner men ändock så är tulpanerna så starkt
för knippade med Holland.

* I 1600-talets Holland blev tulpaner otroligt eftertraktade och det utbröt en hänsynslös spekulationsmarknad. En enda tulpanlök kunde i extrema fall inbringa summor på flera tusen gulden, motsvarade en tredjedels normal årslön. Denna spekulativa finnansbubbla sprack med tiden och kallas för tulpanmani. (hämtat i från Wikipedia)

I nutid så har Sverige; Tulpanens dag den 15 januari.
Väldigt lägligt så öppnar Tulpanens hus i Åkeshov i västra Stockholm sin
årliga tulpan utställning just torsdagen den 15 januari. Tryck här så kommer ni dit.
Förr om åren så har man kunnat skörda och köpa sin egen tulpanbukett där.




Foto lånat ifrån Ulriksdal slottsträdgård



Även på Ulriksdals slottsträdgård kan man skörda direkt ifrån lök av ett 15-tal
sorter.
I denna vackra vas i från Sia sitter en ljuvlig vårbukett.

Foto lånat av Sia

Ja, jag ska köpa mig en bukett med tulpaner.
Jo, jag har en fråga: Vilken bok rekommenderar DU till
en treårig pojke?
Tjingeling//Marie

20 kommentarer:

Vero sa...

Jag har ingen bok att rekommendera tyvärr...

Tulpanens dag idag? Det visste jag inte. Då ska jag också köpa mig en bukett på vägen hem idag.

Önskar dig en fin dag!

Mia sa...

Självklart måste man ha tulpaner till tulpanens dag. De jag köpte i helgen lär stå sig till imorgon och till helgen fyller jag nog på med lite nya. :)

Dåligt med bokförslag tyvärr.
Kram Mia

Lallis - liv och leverne sa...

Jaaa, tulpaner är härliga och vårliga:)
Så det är tulpanens dag i morgon alltså? Det låter bra det.
stor kram från mig till dig.
/Lallis

Bitte sa...

Tulpanens dag? Det hade jag ingen aning om. Tack för att du berättade det... då blir det en ny tulpanbukett i morgon!

Du har alltid så braiga tips om ställen man kan besöka, både på nätet och i verkligheten :-).

Det där fotot från Ulriksdal gjorde mig tulpangalen... :-).

Kram
Beatrice

Evas sida sa...

Hejsan! Tulpaner är en av mina favoriter, kanske skall göra ett besök i Åkeshov.
Tips på bok: Alla Pettson/Findus böckerna o vilda bebin, det finns ju en hel uppsjö av böcker, det beror ju lite på vad han är intresserad av.

Livet på Sjögård sa...

Tulpaner är så fina och går att variera så mycket; i bukett eller enskilda i grupp.

Nåt min 4-åriga tös skrattade gott åt var boken: Det var det fräckaste :)

http://www.barnensbokklubb.se/bbk2/produktinfo.aspx?id=22103

Annars är nog alla findus och pettson böckerna bra som Evans tipsade om.

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Tulpanens dag...det hade jag missat. Men idag köpte jag mig en bukett.
Helkul bok är Gruffalon. Hur rolig som helst. Måste bara läsas. Texten går i rim men den är helhärlig. Våran har hängt med under flera år och tom storebror tycker fortf om den (jag med)
Sedan finns det en uppföljare som heter Lillgruffalon.
Annars...Pettson och Findus, Mulle Meck och faktaböcker om motorer, bilar och annat tekniskt.

Ha det bra. Kram

gulle hexan sa...

först å främst!..tusen tack!!! för ditt grattis:)det lyser upp....

och först förstod jag inte att jag fått en utmärkelse..:) så jätte roligt!!. så jag tar den å sätter den på min sida.. tusen tack igen:D
tulpaner är jätte härliga glada blommor..
Boktips!...margit sandmo.*sagan om isfolket* en enormt underhållande,skön bokserie.. som får dig att sträckläsa och glömma allt!!... så stäng av spisen och ....börja läs..:)

Hemmalycka sa...

Är det tulpanens dag, vad härligt då ska jag åka förbi Åkeshov.
Har tonåringar så jag vet inte riktigt men jag tycker Elsa Beskows fina böcker är bra, t ex Putte i blåbärsskogen eller tomtebobarnen. Tack för gullig kommentar hos mig.
Kram Åsa

Ingela la la sa...

Du har något att hämta hos mig om du vill!

kRAM

Bitte sa...

Förresten... boktips var det ju... :-).

Böckerna om Billy är bra, även Alfons-böckerna förstås. Det jag tycker är bra med de böckerna är att de inte är så "Bullerbygulliga", utan handlar om barn och ensamstående föräldrar i vardagen.

Böckerna om bävern Castor är riktigt gulliga, han snickrar och bakar och hittar på en massa roliga saker tillsammans med sin bästa vän.

Böckerna om Gittan (med fårskallarna och älgbrorsorna) tycker jag också är roliga... nästan så att jag skrattar mer än barnen jag läser dem för. Hmm... undrar om det betyder att jag har bra eller dålig humor... ;-)?

Många kramar
Beatrice

Unknown sa...

Tulpan..... När jag var lite fick jag alltid en tulpan men jag ville ha en ros !!!!!!! Gissa om jag älskar tulpaner idag
Kram Lotta

Widénskan sa...

Åh jag är galen i tulpaner.. det är VÅR för mig!
Ang. boktips så får det allt bli "lillzlatan" den boken har fungerat för våran sen hon var tre.
KRAMAR

Ullis/Leva på landet sa...

Det är ju så underbart med tulpaner. Vill gärna ha en bukett på bordet hela tiden.

Kram Ullis

Beas sa...

Jag skulle rekommendera serien "Här kommer..." som då handlar om brandbil, bärgningsbilar eller ambulanser eller vad man nu vill. De kan läsas lääänge. Mina barn tycker också väldigt mycket om Bennyböckerna.. "Jamen Benny", "Nämen Benny" och sedan "Nöff nöff Benny"...om en odygdig gris som ibland är lite trotsig.

Lilla Eken sa...

Halloj Marie,
ett tv-tips; klockan åtta ikväll på Kunskapskanalen kommer repris av ett program som heter Trottoar-Astronomen.
Har inte sett det själv men det är tydligen underbart för den som är det minsta astonomi intresserad berättade en kompis. (Så jag ska boka mig klockan 20 ikväll jag också.)

PS. Donnan mår bra men vi har inte fått provsvar än. Och hur länge sitter bandage och tratt kring huvudet kvar på en siames tror du? Typ fem minuter efter hemkomst... ;-)

Hjärtat Mitt sa...

Det är verkligen underbart med tulpaner. Det är ju nu man behöver lite fin blomsterfärgring :)

Mina barn gillade Pettson , Mamma mu , Alfons, Bajsboken (väldigt uppskattad, hihihi) och en hel del annat som jag inte kommer ihåg nu.

Anneli sa...

Hejsan.

Underbara, älskade tulpaner, kan inte vara utan er så här års!!!
Angående boktips så måste bara böckerna om NALLE PUH vara perfekta till en 3-åring.

Önskar dig en trevlig helg.
Kram Anneli.

Tulip sa...

Ja, tulipanenes dag hadde jo vært noe for meg!!! Visste ikke at det var igår, før noen tipset meg om det:)

Flotte bilder du viser.
Håper du får en fin helg!
Klem

♥ cloudberrie ♥ sa...

Tulpaner, vackert!

Böcker, ja favoriten är Castor och helst den när han bakar. Håkan Bråkan, det finns flera roliga tex Bebismysteriet. Alfons funkar ALLTID och helst "Mera Monster". Lill Guffalon av Julia Donaldsson eller nya Sören % Anders boken om Giraffen Staffan.

Trevlig helg!

Hälsningar från Eva