Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

torsdag 1 januari 2009

2009

Ett helt nytt År, det känns lite som att börja på nytt, lite trevande men så hoppfullt.
Ljuset är ju på väg åt rätt håll även om det kommer att ta lång tid.

Det här är min månad på många sätt.
Jag gillar vinter (fast inte om det bara slaskar) med snö och rimfrost
och skaren när det knastrar under fötterna när man går och det riktigt bitter
i kinderna så dom blir så där härligt äppelröda. Känner mig aldrig så frisk och sund som då. Luften känns också så frisk och fräsch. Barnens skratt som klingar ifrån
pulka backar och is banor...allt detta, det gör mig varm i hjärtat.

Så fyller jag år i denna bistra vintermånad, när mörkret sänker sig med tyngd
över vårt avlånga land.
Nyfiken som jag är så älskar jag paket och har man tur så kan man få några när
man fyller år, så härligt. Så blir man ju ett år visare... Det är ju inte helt fel.

Det börjar så många roliga kurser så här års på studieförbund och skolor mm
man kan förkovra sig i snudd på allt man kan tänka sig och lite till.
I år ska jag dock inte börja någon kurs, vad jag vet nu.
Men har skaffat mig en bok om stjärnhimlen, Stjärnor och stjärnbilder
som jag ska försöka att lära mig lite om. Jag skrev om det HÄR.



Foto My home Kalix
Tänkte skaffa mig ett sådant här vackert album som finns att köpa hos My home Kalix.
Tycker att handgjort papper är så fint och det väcker min lust att skriva bara jag
tittar på det.
En sådan kurs med att göra eget papper skulle klart till tala mig. Ja, där fick jag något
att tänka på.



Blommor det är vardagslyx för mig. Så här i januari så fullkomligt exploderar
blomsteraffärerna av tulpaner men också utav ranuklar, pärlhyacinter, krokus mm.


En god fortsättning på det NYA ÅRET/ Marie

13 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Jag håller med dig. Och så fyller du år;) När kan det tänkas vara då?:P
Visst är det en otroligt härlig vardagslyx med blommor. Det förgyller så mycket!
God fortsättning, gumman.
kram Lallis

gulle hexan sa...

God Fortsättning på det nya Året..
hoppas det ska innerhålla mycket bra o fint..
tack för du skrev hos mig..det glädjer ska du veta....
ja, jag säljer det jag syr..försöker alafall..;)

kramar..

Mitt skabbiga chica hus sa...

Ville bara kika in och önska dig ett riktigt gott nytt år!!!

Kramar Mia

Ett skönare liv sa...

Åh va gott :) älskar räkor ! hoppas de smakade bra !!

å härligt me nytt år, du har alldeles rätt, blommor är helt klart vardagslyx :)

god fortsättning !
kram !

Gunilla sa...

Gå kurser är något som är ganska roligt, men det är ju inte som förr i tiden är jag gick flera i veckan för då var kursavgiften rimlig nu kostar den ju multum plus det materiel som man skall betala för så det gäller att verkligen veta vilken kurs man vill gå.
Vad de vita tulpanerna är fina ,jag måste nog investera i en bukett.
God fortsättning på det nya åreet .
Gunilla

Hjärtat Mitt sa...

Aha, en till Stenbock!
Paket är ju aldrig fel :)
Håller verkligen med om att vintern är underbar, när den är som du beskriver den. Tyvärr är det alldeles för sällan på det viset här nere i södern. Mest råkallt och grått.
Ha en god fortsättning på det nya året.

Kram Mari i Marieholm

Skatan sa...

Man kan nog inte fylla år en vackrare årstid än vintern...

/norrländs skata

PS - gott nytt år :)

Katta sa...

Ja visst är vintern vacker som den är nu, frostig och kall.(slask gör en bara deppig) Så du fyller snart år med, visst är det roligt att få paket de som säger att de inget vill ha måste ju vara galna :) Blommor är så härligt att förgylla hemmet med nu i januari och det är så roligt med olika blommor för varje säsong. God fortsättning 2009.

Malmkakan sa...

Tillönskar även dig ett riktigt gott nytt år!

Och visst är det härligt med tulpaner så här års...

Kramar, Cecilia

Vero sa...

Hej Marie och ett gott nytt till dig också.

Ja, jag var nånstans där i närheten av dig. Vid Sandsborg höll vi till på nyåret.

Ha det gott och vi hörs igen.

Lilla Eken sa...

Ja, jag gillar också snöpulsande och äppelkinder och mest av allt snöflingor i ögonfransarna! :-)
Den handbundna boken ser ju helt ljuvlig ut!! !
Jag skulle vilja lära mig binda in böcker jag. Det ingick i min utbildning men bara med en vecka, så det var inte mer än att nosa på hantverket... Egna papper gjorde vi också förresten, en hel vecka nere på Lessebo pappersbruk, hur himla trevligt och roligt som helst! (Har t.o.m byggt egna ramar för papperstillverkning men jag vill minnas att vi slängde dem vid n¨ån röjning i verkstaden... kanske synd.... )

Väderstreck för elefantungan; mamma hade sin i söder, den blommade varje år. Jag hade mitt skott först i mörkt, mörkt norrläge det var inte bra alls. Sen i väster där den blommade förra vintern. Och i år i öster och den blommade igen. Så jag har ingen aning hur den vill ha det!! Men misstänker att vattningen spelar in. Man ska visst "glömma bort" den emellanåt tror jag.
Och vattning på fatet är nog att föredra.

Du har händelsevis inte "Änglavinge" också? Begonian som har smala blad och skjuter hårda långa skott man måste ta bort? Den skulle jag vilja få tag i...

Britt sa...

härligt med vårblommor, tulpaner är så härligt frasiga och fina.

Fin blogg, ska kika runt lite.

Britt

Dubbelörn sa...

Har också mycket i år att se fram emot... Många positiva o roliga händelser, som ska firas rejält ;).

Stor varm godfortsättningskram till dig