Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

söndag 25 januari 2009

TASHA TUDOR

Att hon var född den 28 augusti 1915 i Boston; Massachusetts visste jag, men inte
att hon hade avlidit. Men den 18 juni 2008, 92 år ung avled Tasha i Marlboro,
Vermont.
Har länge inspirerats av hennes otroliga känsla för trädgård. Att allt inte behöver
vara i rakled och i välansade rabatter utan gärna med lite vilda inslag så att även
trädgårdens djur trivs. Dock helst inte alla skade djur.
Att det i hennes trädgård fanns plats för höns och katter mm fascinerar mig.


Tasha Tudor garden har varit lite som en bibel för mig, bara att se alla fina bilder
både med och utan Tasha har inspirerat massor och skänkt både ideér och fakta
på ett härligt sätt.




Bara att titta här på hennes vårträdgård gör ju en glad och varm i själen
vilken trist dag som helst.




Att hon var otroligt duktig på färgval och former och jobbade mycket med
formspråket i sin trädgård. Det märktes fort och på så sätt fick jag reda på
att hon var en otroligt duktig tecknare.

Men att hon även var författare till ett otal barnböcker och även kokböcker
kom jag på först i går. Det var en riktigt trevlig överraskning så nu hoppas
jag att biblioteken har en del att låna ut, annars blir det till att leta på antikvariat.




Det är lite som att en helt ny värld öppnas upp och det ska bli spännande
att få läsa hennes böcker och ta dela av hennes tankar och recept.



Att hantarbete var något som låg henne varmt om hjärtat la jag märke till
först när jag själv lärde mig att sticka för ca 8-10 år sedan. Blev så otroligt
förtjust i hennes sjalar som hon snudd på alltid har på sig.
Fick igår även syn på denna bok som jag tänker leta efter med ljus och lykta,
snarast.
Ja menar titta vilken bok! Sjalar, plädar, lapptäcken, spinna, you name it och
det finns säkert.


De ni, tänk att få ha det så här på sin åldershöst. Att man orkar och kan gå
och plocka sig en härlig bukett med dill, kvistar och blommor ifrån en träd-
gård. Dricka sitt kaffe eller te och ta några färska hallon till...
Och ett handarbete som man kan utföra, underbart.



Alla bilder är ifrån Tasha Tudors sida som ni kan komma till här.

Tack till Lilla Eken och Gullehexan som fick mig att leta mer fakta om Tasha.

Ha det nu gott och ta hand om er ordentligt//Marie

18 kommentarer:

gulle hexan sa...

OOOoo..så underbart du lagt upp det hela om tasha tudor...:D
tack snälla tekla:)
nu minns jag även denna bok..om schalar å sytt.. HUR ska man hitta den..? måste söka.. !!
blir jätte glad utifall någon kan tipsa??
och hoppas innerligt (då jag är dålig på engelska) att hennes kokbok kommer på svenska..
jag äger endast trädgårdsboken.. en bok som man ständigt återkommer till.. hur underbar som helst...:)
min bästa bästa bok:)
tänk..att kunna uppnå alafall något av just den fridfulla,lunga,vackra,sköna livstil hon hadde...:)
kram kram

Gårdsromantik sa...

Men så bra - nu har jag också fått veta mer omhenne - har hört hennes namn på någon blogg.

Så vackra barnböcker!

Kram Maud

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Hej hej.
Jag vet knappt vem hon är *skäms på mig* men några böckerna finns på Adlibris.com. Tatta där och lycka till. Kramen på dig

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Titta ska det vara såklart!

Bitte sa...

Vilket härligt inlägg! :-) Jag visste inte alls mycket om Tasha Tudor, men nu vet jag i alla fall lite mer. Dessutom blev jag nyfiken på henne... den där trädgårdsboken skulle jag vilja lägga vantarna på :-).

Tack för att du tipsade om henne och inspirerade med vackra bilder!

Hoppas du får en bra vecka :-).

Kramis
Beatrice

Mia sa...

Wow, vilket underbart inlägg om Tasha Tudor. Jag har nog inte mycket mer än hört namnet nångång men nu blev jag ju riktigt nyfiken. Vilken trädgård, vilken härlig liten krutgumma med många järn i elden. UNDERBART!!

Tack för alla boktips!
Kram Mia

Lallis - liv och leverne sa...

Jag visste inte heller så mycket, men så intressant!!
Kram Lallis

Gunilla sa...

Hej

Jag har aldrig hört talas om henne men det verkar ju ha varit en fantastisk dam. Jag skall kolla på bibloteket om hennes böcker finns där. Tack ör informationen verkligen intressant.

Ha en fortsatt bra vecka

Gunilla

Lilla Eken sa...

Jamen titta, du har också upptäckt att de gjort om sin hemsida! Det finns ju massor med nytt där!!
Satt och bläddrade och läste ett par timmar där häromdagen.:-)

Just den där hantverksboken blev jag också jättesugen på och har också letat efter den, men den verkar vara knepig att få tag på.
Men Bokus har The private world of Tasha Tudor. Vill ha. Men litet dyr, så kanske man kan önska sig i födelsedagspresent...
Gullehexan, du läser väl här också? I den ska det visst bla. stå om hennes handgjorda dockor och dockhus! (Men finns inte översatt. :-( )

Oj vad jag pladdrar på. Nej, nu är det sovdags!
Kram!

Anonym sa...

Aldrig hört talas om, värt att kollas upp :-)
Tack för tips
Kramar

Lallis - liv och leverne sa...

Marie-vännen. Om jag int eär HELT ute och cyklar så är det en speciell dag idag. Din.
Grattis på födelsedagen!:) Hoppas att den blir precis så som du önskar.
KRAM!!
/Lallis

Lilla Eken sa...

Nemen..? Har Lallis rätt i sitt antagande så GRATTIS!!!! Hipp hipp och lite dans och blomsteröverräckande. Imaginärt, men ändå... :-)
Jättekram!

Hjärtat Mitt sa...

Trädgårdboken kan man verkligen sitta och bläddra i hur många gånger som helst :) Den är underbar.
Det var ett tag sedan jag var inne på deras hemsida nu, men visst finns det mycket att titta på där.
Hoppas att du lyckas få tag på några av hennes andra böcker.
Och så måste du berätta vilken Tilda du köpte. Jag är jättenyfiken!
Grattis från mig med, om det är så att det är din dag idag!
Ha en toppenvecka!

♥♥♥♥♥ Mari i Marieholm

Anneli sa...

Tack Snälla du för detta inlägg - vilken ispirationskälla och vilken härligt underbar gumma med många Talanger....Ska lägga hennes namn på minnet och leta upp..
Tack för din kommentar om mina Tavlor - blir så glad..
Jag känner nog att "Kengu" är en "Han"
Kramar/Annelie

Vero sa...

Ja, det är min fysiska butik som kommer att starta upp under våren. Jag behåller min anställning, och skall sköta detta vid sidan om. Så länge jag orkar och sen får vi se hur det blir med anställningen, kanske kan gå ner i tid igen.

Ja, så så är det... full rulle... *flin* Vi hörs och ses!

Ullis/Leva på landet sa...

Hade hört namnet förut men visste inget om henne. Kul med lite mer info.

Kramar Ullis

Njut i din trädgård sa...

Fantastisk läsning du bjuder på. Först till kvarn, jag blev genast intresserad och måste också fiska lite efter hennes böcker! Spännande! Och tack!

Anonym sa...

Hej!
Tasha Tudor ja, hon var en underbar dam, kan jag tro, inte har jag träffat henne. Men läste hennes bok för många år sen, när den kom ut. Jag gillade det här att hon strödde ut frön på sina promenader och stoppade ner lökar. Hela hennes livsstil var ju enormt. Boken är så vacker också. Det var kul att få veta mer, om barnböcker och kokböcker!
He det bra!
hulda