Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

onsdag 21 januari 2009

Magplask, fast mer pang.

Stockholm idag, dagen efter blåst, hällregn och en och annan snövante som
singlade ner på den varma marken.

Funderade allvarligt på att bli den första Stockholmarn som åkte lång-
färdsskridskor på gatorna för det är glans is både här och där.
Solen har lyst och livet känns bra.




Det är något dubbelbottnat budskap som råder; på Hötorget säljer dom
vår blommor som krokus, pärlhyacinter och tulpaner, samtidig som det
äntligen är minus grader och man försiktigt kliver omkring utan att stå på öronen.

Nämda öron har jag dock drattat omkull med hemma vid.
Såg nog väldig festligt ut för dom som tittade på: Ett stycke matte graciös
som en stel rak växt fura som kommer gåendes i någon slags gåsmarsch
något framåt lutad och i varsin hand ett koppel till vardera glatt upplivade
cavalierer! Vad gör människan, varför fäktar hon så med armarna.
PANG där låg hon i framstupa sido läge, men oj vad fort hon kom
opp.
Mina åskådare tittade med munnar upp till öronen och en kraxade försiktigt
fram; Gjorde du dig illa? När svaret var nej så skrattade dom så gott så
det kluckade om dom.
Ja, vad gör man inte för att med människorna ska få lite roligt i vardagen.

Ja, det hade nog varit bra om jag haft långfärdsskridskorna på!
Tjingeling och ha det fortsatt gott//Marie

17 kommentarer:

Widénskan sa...

*fnissar*
Ja jag vet jag skall inte skrattar.. Men du målade upp det så härligt ;-)
Det är så jäkla pinsamt att ramla och det står en massa människor och ser på ;-)
Kramar
Christine från ett pissregnigt Göteborg

Gunilla sa...

Visst är det besvärligt med halkan. Här har vi haft 2 grader varmt idag med regn på förmiddagen . I natt har det snöat nästan 2 dm. Så du kan ju tänka dig hur halt det har blivit nu när vägarna är blanka av plogningen i natt och regnet. Det är läge för brodd på skorna. För man måste ju falla med stil:o)
Ha en fortsatt bra kväll
Gunilla

Ingela la la sa...

*Fniss* ja, visst är det pinsamt när man ramlar, speciellt när man är själv! Har man sällskap så kan man ju skratta med någon. Om man först skulle ramla och sen sitta där och skratta för sig själv skulle man nog uppfattas en aning märklig =)

Tur att du inte gjorde dig illa!

Kram

Lallis - liv och leverne sa...

Näe, din stackare.. fast lite roligt lät det. *ler*På din beskrivning alltså.
Kram Lallis

Tulipa sa...

Vad du är gullig som tänker på att dina medmänniskor ska ha något intressant att se på en trist och väderostyrig dag!
Hoppas bara att du inte fick åka ambulans hem..( nej, förlåt mig...det är piiinsamt att ramla omkull, men lite kul efteråt...fniss)

Ta det lugnt på gatorna!

Kramar Mariette

mitt skärgårdsliv sa...

Inte roligt när det är halka! Måste faktiskt skratta lite jag med :) men tur att du inte gjorde dig illa! Kram!

Ullis/Leva på landet sa...

Vi hade det där skitvädret igår. Idag ahr det mest varit tö och ganska skönt ute, men halt. Vilken tur att gick bra när du åkte i backen.

Kramar Ullis

Mia sa...

AJ, aj... tur att du inte gjorde dig illa. Vad skönt att få frågan om hur det gick från människor omkring. Oavsett hur det har gått så brukar man ju ganska kvickt resa på sig, det är ju så pinsamt att ligga där och sprattla. :)

Jag tycks vara en sån som Har själv gjort några riktiga praktvurpor (peppar, peppar... ingen denna vintern) och en del gånger gjort mig ganska illa men INGEN har reagerat då jag knappt kunnat ta mig upp igen.

Jag verkar själv vara en sån som vurpar till höger och vänster, oftast utan att göra mig illa tack och lov. Ett skrämmande scenario jag upplevt här i storstan är när folk är så självupptagna att de bara vänder på huvudet om de ser något hända och går vidare. Alla stockholmare kan ju inte vara så men sedan jag flyttade hit för åtta år sedan så har jag nog aldrig mötts av så mycket kyla från människor på stan och i tunnelbanan. Är själv uppvuxen kring Göteborg men har aldrig tidigare upplevt detta konstiga fenomen. Är det storstadsstressen tro?

Det är så skönt att jag börjat blogga, här ute verkar det ju bara finnas underbara människor. Det är dem man hoppas möta på stan också framöver!

Kram Mia

Katta sa...

Måste nästan grattulera dig till att de faktiskt frågade om du gjorde dig illa. Har själv åkt i gatan mitt i stan utan att någon stannat och frågat trots att jag faktiskt gjorde mig illa. Min lilltjej leker att hon åker skriskor på gräset nu, isigt värre.Och grått men din beskrivning av din händelse var roande.Kram Katta

Bitte sa...

Hoppas du inte gjorde illa dig när du drattade omkull!

När du beskrev allting så lät det så roligt och man ser antagligen helfestlig ut när man i panik viftar med armarna för att försöka hålla balansen! Sen när det oundvikliga fallet kommer så rycker man till i hundarna (fast ofrivilligt)... de måste ju också undra vad man håller på med :-).

Det kanske är en bra idé att ta skridskorna ändå... :-).

Kramis
Beatrice

Livet på Sjögård sa...

Men tur att du inte gjorde dej mer illa än så... Det kan gå riktigt tokigt! Har övervägt om jag borde göra som alla pansionersgummor man ser på stan - köpa såndän "spikmatta" till skorna :)
Det är inte en helt dålig uppfinning!

Ha det så bra och gå försiktigt! :)

Ett skönare liv sa...

hehe de har du faktiskt rätt i :) men gasnkla skönt e de med vintervädret.. fast längtar till våren jätte mycke !!

aa höll på å svimma idag , så kände att nu har de blvit för mycket.. 10 timmar fast i en flygstol kasnke e precis vad som behövs .. :)

om de finns värme å tid så lovar ja att plaska lite åt dej :D

kram

Hem och Lycka sa...

*fniss* Ja, det första man gör är ju att titta sig om och se om nån såg en.. Och så svarar man ju nej på frågan om man gjorde sig illa trots att det kan göra förbaskat ont :-D

kram

Unknown sa...

Låter som en underbar dag !!!!
Idag föll även några snöflingor ner på marken även här och man ser ute folk som fortfarande har julpynt/gardiner kvar. Brevid julblommorna som de rear står vårblommorna.
Kramar i massor
Lotta

Malmkakan sa...

Hoppsan! Tur att du inte gjorde dig illa!

Nu får du prova på lyckan inne hos mig om du vill och se om du har lika stor tur som jag hade hos dig...

Kram, Cecilia

Hjärtat Mitt sa...

Ja, det var synda att du inte hade skridskorna på :) Då hade du verkligen gett dem något att prata om, hihihihi.
Skönt att det gick bra i alla fall.
Ha en skön helg!

♥♥♥♥♥ Mari i Marieholm

Lilla Eken sa...

Ischan då, vilken tur att du inte gjorde dig illa. aj vad ont det gör att trilla när man är gammal (typ äldre än åtta)...