Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

söndag 1 februari 2009

Sov du lilla vide...

Vill tacka för alla tips och förhoppningar om att jag ska slippa bli
sjuk, samt dotterns snara till frisknande.
Jag har stoppat i mig vitlök, hackad på hårdbröd smörgås, ätit
krossade vitpepparkorn, tvivale, druckit cocacola och tagit mig ett
antal whisky huttar, för att inte tala om promenader.
Dottern är klart på bättringsvägen och (jag vet inte om jag vågar
skriva hur jag mår, är lite skrockfull) så Ni får gissa.
Sov du lilla vide, än så är det vinter...

Det finns hopp om en ljusare tillvaro. På en vecka så har vi där jag bor
fått det hela 32 minuter ljusare! Det känns härligt.

Visserligen är jag väl ett undantag, för dom flesta jag har pratat med dom
sista två veckorna tycker att vi har så skönt väder och tänk vad skönt att
vi slipper snön, så nu kan det lika bra bli vår på en gång!
Det tycker inte jag. Det är på tok för tidigt att börja yra
om vår nu. Februari är faktiskt en vintermånad i dom här trakterna.
Nej jag längtar efter snö och bortåt mitten på mars då, kan det töa och man
kan börja hoppas på vår. Tycker så synd om ungarna som bor här, dom vet
knappt vad snö är. Och själv funderar jag på att emigrera norröver, dit där
det finns snö.


Solens upp och nedgång den 1 februari 2009.


Kiruna 08:53 14:55

Luleå 08:24 15:08

Umeå 08:17 15:30

Gävle 08:10 16:02

Stockholm 08:00 16:04

Göteborg 08:17 16:39

Växjö 08:01 16:31

Malmö 08:02 16:42

Här märker man verkligen att vi är ett avlångt land.

Ja, oavsett var vi bor och vad vi nu tycker om väder och vind,
vinter och snö eller barmark. Så blir det ljusare och det tror jag
inte så många har något emot. Också får Ni ju inte tro att jag inte
tycker om våren för det GÖR jag.

Soliga hälsningar//Marie

21 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Det här var roligt. Just när jag satt och läste hos dig så var du inne hos mig:)
Jag fyller år den 2 mars. Ett tag till;)

Härligt att läsa detta ditt inlägg.
Våren är ju på G nu på något och många sätt:)

Och vad skönt att dottern är bättre!
kram Lallis

Mia sa...

Ja nu går det verkligen fort. Jag tycker nästan att man ser skillnad på ljuset från dag till dag nu. Den lilla snö vi har piggar också upp och gör det ännu ljusare. Så länge snön ligger kvar så kan jag vänta med våren men så fort den smälter önskar jag vårvarmt och härligt väder.

Jag säger inte vad jag tror, men hoppas att du fortfarande mår bra. :)

Kram Mia

Marie sa...

Skönt att ljuset kommer mer för varje dag, men våren dröjer nog - här i Norge så är det mycket mycket snö. Så barnen kan verkligen både få åka skidor och pulka så mycket de vill, och de länge till.

Aforia sa...

Hejsan!
Var inne hos Lallis - Liv och leverne och lämnade en kommentar. Då dök du upp som en av de som kommenterat hennes inlägg. Blev nyfiken och tassade in.
Hoppas att du klarar dig från den "äckliga" nu när du har vidtagit alla åtgärder som kan tänkas förutom att rymma hemifrån.
Håller med dig om att våren ska inte komma förrän i mars och vi borde få uppleva lite mer vinter. Inte för att jag gillar den speciellt mycket utan för att jag efter en lång vinter ska kunna verkligen känna att jag njuter när fåglarna börjar sjunga och takdroppen blir mer högljuda. Krokus tittar fram och solen börjar värma. Det är en härlig tid för den förebådar en ännu härligare tid. SOMMAR!
Kram Lena

Anonym sa...

Hej!
Bra att du lyckades mota olle i grind, eller vad det nu heter. Vad lustigt, min gubbe började prata förut om att det känns som vår. Men då sa jag att det kan du börja prata om i mars, då kan vi börja vänta på våren här i vår del av världen! Annars brukar det vara jag som väntar ivrigt på våren! Jag har glömt att kommentera din vinjett, det är så härligt att du kallar bloggen för en Livsnjutarblogg! För så är det ju, livet må man njuta av i vardagen också!
Hulda

gulle hexan sa...

hallojs igen:) tack för din snälla kommentar.. det lyser upp... å jag tror visst du kan sy... tänka sig.. jag fick etta i sy.slöjd när jag gick i skolan.. haha där ser man..
jag kan hålla med dig.om snö..
ja växte upp i näsbypark i sthlm...
å när jag var barn.. var det allid snö på vintern.. åkte pulka.. skridskor.. skidor. ja allt som hörde vintern till.. på 60 talet.. tänka sig.. sedan dess har jag inte sett till någon riktig vinter... *synd* å trist*

kram kram..

Hjärtat Mitt sa...

Så skönt att det är bättre nu då. Men du, krossa inte vitpepparn nästa gång, svälj den hel. Både lättare och godare? (nä, inte godare men du förstår :) )
Visst längtar man till våren. Men jag kan hålla med om att det är dax för en riktig vinter först. Med rejält med snö.
Ha en skön söndag!

♥♥♥♥♥ Mari i Marieholm

Lilla Eken sa...

Halloj på dig,
jag vill ha MER snö jag... Så att det blir ljusare ute, och man blir piggare! Blir så trött i detta grådask. (Fast här ute hos mig är det liiite vitt iallafall.)
Vad roligt det var att läsa alla kommentarer här idag. Lallis är fisk som jag ser jag. :-)
Och jasså Gullehexan, är du gammal stockholmare du! :-)
Och vad.. krossade du vitpepparkornen?? He he he, då förstår jag att det smakade hemskt!
Varifrån kommer den där vitpepparkuren tro? Plötsligt käkar alla vitpeppar! Själv ska jag bota ev. latenta baciller på flykt med en riktigt stark ingefärsgryta ikväll.
Hej, hej

Widénskan sa...

Våren är på G ja.. visst är det fantastiskt! Ljuset gör så otroligt mycket , jag känner mig piggare och piggare dessutom är vår och höst de absolut vackraste årstiderna tycker jag,
Vad skönt att dottern mår bättre,
Kramar
Christine

Dubbelörn sa...

Hoppas du klarar dig!! Men det där med whisky ur medicinsk synpunkt kan jag genast förkasta!!

Jag både inhalerade ångor o inmudigade drycken o ändå fick jag lunginflammation *asg*.

Ta hand om dig vännen

kram

Katinka sa...

Snö är fint! Men då ska det vara rejäl snö och inget slask nej...
Jag tror dock hellre jag emigrerar söderut måste jag säga.

VI PÅ ÅSEN sa...

Härlig läsning, längtar mycket efter våren och ljuset. Här har vi på tok för mycket snö, man börjar nästan undra om det någonsin ska tina bort =0)

Ett skönare liv sa...

Vad härligt med mej ljus, de behövs verkligen känns de som :)

jobbet är ett tidigare jobb, men kom ut i tidningen nu :)

tack goa du :)

Villa Carl Larsson sa...

Hej :) Önskar dig en riktigt fin vecka också. Vad du är rar. Kram Josefin

Anneli sa...

Skönt att hon mår bättre och jag tror du klarar dig efter allt du har stoppat i dig så är du säkert emun mot allt vad bakterier och virus heter...eller?
Ha en fortsatt bra vecka hoppas jag om du nu är frisker, vilket du är...
Kramar/Annelie

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken fin tecknad videbild... ja visst är det kul, nu börjar dagarna bli ljusare, jiiipi!!!

Kämpa på med vitlöken och whiskyn, hoppas du klarar dig från sjukan!

Vinterhälsningar från Dalarna.

H A N N A S - F O R M sa...

Å, hoppas att du klarade dig...har faktiskt gjort det med vitpepparkorn flera gånger...

TACKKKKKK för att du visade solens upp och nedgång, UNDERBART att se hur snabbt det går!!!

KRAMAR
massor!
Hanna

Ullis/Leva på landet sa...

så bra att du har klart dig hittills. Här var det faktiskt ljust kl 8 när skolan började i morse så härligt.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Englagård sa...

Hej vännen.

Jag hoppas att du fortfarande mår bra, eller också har du däckat av sviterna efter alla huskurer;)

Jag har en liten utmaning till dig, som naturligtvis är frivillig att ta upp.

Ha det bra
kram Karina

Katta sa...

Oh men huga vilka läskiga saker du stoppat i dej för att inte bli sjuk. Hoppas verkligen att du slipper. Kram Katta

Bitte sa...

Vet du Marie, det här är lite spooky, men jag skrev alldeles nyss en kommentar inne hos Viola som löd ungefär "ännu är det långt till vår, men det finns hopp om ljusare dagar". Jag skrev också något om kvistar av vide...

... när jag nu tittade in till dig så hade du skrivit om Sov du lilla vide och nästan ordagrant uttryckt det jag skrev om hopp om ljusare dagar! Är inte det lite spooky??? Tror att vi är uppkopplade mot varandra fast ingen av oss vet om det :-).

Jag kan hålla med om att det finns en del fördelar med snö och jag tycker också synd om alla barn som inte får leka i den under vintrarna. Just nu har vi MYCKET snö här och det har varit riktigt kallt de senaste dagarna, så snön ligger kvar där den ligger. Allt är vitt och vackert och solen reflekteras i snön så det glimrar överallt när man är ute.

Men... lite vår och värme och väldigt ljumma vindar skulle inte sitta fel! :-)

Kramis
Beatrice