Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

onsdag 18 februari 2009

Rum och trädgård 2009

Rum och Trädgård 2009




Kista mässan 5 - 8 mars

Idéutställningar


● Textilier i trädgården
● Trompe l´oeil
● Tulpanens magiska kraft
● Uterum med inspiration ifrån Italien
● Rumsavdelare med vackra tyger för
● Uterum i vitt och grönt
● Uterum med dukning för sommarkalas
● Idéutställning pool & spa
● Fotokonst - Orkidéer




















Våra Tulpaner öppnar som krispiga budbärare om våren
Från Asiens bergstrakter via en spännande historisk utveckling i Holland har den kommit till Sverige och förgyller vår tillvaro. Tulpanen är vår mest älskade blomma! Upplev dess mångfald i en spännande idéutställning på Rum & Trädgård.
Idéutställningen arrangeras av Tulpanens Hus och Mr.Fredrik.



Trädgård och inredning på ett nytt och spännande sätt
Kunskapen, inspirationen och alla de speciella detaljerna som behövs för att lyckas med trädgårdsrummet och balkongen kommer att finnas på plats. Med idéutställningar och utställare som bjuder besökarna på en bred och härlig mix av produkter för både trädgården och uterummet skapas en spännande dynamik.


Nedan är exempel på produkter som visas på Rum & Trädgård:Inredning för uterum, möbler, belysning, textilier, krukor, accessoarer, trädgårdskläder, böcker, tidningar, växter, blommor, buskar, jord, fröer, lökar, gräs, trädgårds accessoarer, marksten, trägolv, maskiner, redskap, verktyg, växthus, lusthus, pool, spa och mycket mer.


Öppet forum
Ett axplock av teman och föreläsare:

• Skydda din trädgård – biologisk mångfald Maj-Lis Pettersson, SLU Sveriges Lantbruksuniversitet, författare

• Blomsterdekoration – tips och råd Iréne Beimning, Blomsterinspiratören

• Hur får man en lättskött trädgård? Bo Rappne, Slottsträdgården Ulriksdal

• Trädgårdsvisioner - bra växter i vackra sammanhang Hannu Sarenström, Trädgårdsinspiratör och skribent

• Planera för hus, pool och trädgård, från trädgårdsdesign i 3D till färdigt projekt Patrik Andersson, whila pool & trädgård

• Se ditt hus med tjuvens ögon Jonas Gudmunds, Trygga Hem

• Guldvatten – ekologisk växtnäring för vardagsnära kretslopp i trädgården Håkan Jönsson, Professor SLU Sveriges Lantbruksuniversitet

• Välj rätt jord Fredrik Björling, Tulpanens Hus och Niklas Westin, Rölunda Jord

• Niclas Jensen - Stockholms Floristateljé

• Åsa Lövin

Om man får tro på allt detta utlovade så verkar det att bli en lovande utställning, som jag med
stor förväntan tänker gå på.

Tjingeling Marie

11 kommentarer:

Lilla Eken sa...

Ja, jag var inte förra året, så det blir väl att åka o titta i år iallafall.
Låter spännande med fotoutställningen också. Och textilier i trädgården... hmm...
Tror att du är inne hos mig nu! :-) *fniss*

gulle hexan sa...

..Oooo ja.. det vore så härligt om man kunnde få kunna åka dit:)
kankse... jag hoppas det skulle funka... ska kolla hur långt det är..osv...tack för tipset...:)
å tack för din kommentar;:)

jag har hört..att förr* i holland var tulpanlökarna hårdvaluta.. och en som hadde lånat pengar för att köpa en enda lök för att förhoppningsvis få avkasting av den senare..men ve å fasa..!! han lämmande sin dyrgrip hos sin syster.. som då hadde använt den i matlagningen!!... stackars han.. som var då urfattig å skuldsatt...
kram..

Anneli sa...

Det ser ju verkligen lovande - låter kul...och spännande...
Kram/Annelie

Vero sa...

Kanske man skulle ta sig en tur dit i år. Var där förra året, gick i flera timmar och fick med mig en massa S:t Paulior hem. Två har dött... men de andra är fina.

Bokrean ja... Jag har massor att läsa just nu och behöver inga fler böcker... men man vet aldrig. Man kanske hittar några pärlböcker eller nåt... hehe...

Mia sa...

"Rum och trädgård" har jag ännu inte varit på men jag måste försöka ta mig dit. Jobbar hela den helgen som det ser ut bara... hmm

Den större trädgårdsmässan är inplanerad sedan länge i alla fall! :)

Kram Mia

Sjöboden sa...

Åh, det hade varit kul!!

VI PÅ ÅSEN sa...

Ja det låter mycket spännande alltihop....önskar att jag kunde åka!

Katinka sa...

Det låter ju jätteintressant och mysigt.
Tulpaner är dessutom otroligt vackra!

Ullis/Leva på landet sa...

Längtar verkligen på att det ska bli vår och alla blommor slår ut igen. Bokrean har jag ju inte hunnit på än. Måste förbi i morgon och titta efter de böcker osm jag vill ha.

Kramar Ullis

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Hejsan och tack för trevlig blogg. Blev genast sugen på Rosendals Trädgård, har varit där en gång och längtar tillbaks...där är nästan lite magisk miljö! :o)
Ha en härlig helg,
Lydia

H A N N A S - F O R M sa...

ÅÅÅ, dit vill jag gå...tack för att du visade! ÄLSKAR din solnedgångsbild...sååååfin!!!

KRAM
Hanna

TACK för din goa hälsning hos mig!

KRAM
Hanna