Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

torsdag 12 februari 2009

2 stycken utmaningar

Jag har blivit utmanad av två stycken bloggare och Nu tänkte
jag anta dom. Först ut blir Ingela la la som vill att jag ska berätta
7 stycken sanningar om mig själv.


Så här kommer Marie´s 7 sanningar!

1)Jag är lilla syster i familjen, med betoning på lilla. Det blev liksom
ett ganska stort hopp mellan mig och min store bror som är hela
13 år äldre. I ärlighetens namn så blev jag rätt bortskämd för alla
skulle gulla med mig, till mitt stora förtret.
Detta fick mig att bestämma mig för att om jag skulle få barn när jag
blev stor, så skulle dom minsann komma tätt.


2) Hade klar vattenskräck, skrek som en stucken gris, så fort någon
skulle bada mig i badkaret eller ännu värre tvätta håret. För att inte

tala om sjön. ( Vi hade sommarställe med 200m ner till sjön). Så alla
i min omgivning ville ju att jag skulle lära mig om inte annat så för säkerheten.
När jag gick i andra klass så var man tvungen att lära sig simma till

min stora fasa. Jag älskade min fröken och hon lyckades att övertala
mig att iaf prova att gå ner i vattnet och efter den första lektion så var

jag ett vattendjur och det är jag fortfarande så fort tillfälle ges.
Ja, ja jag menar inte i badkaret precis.


3)Älskar böcker...



4)Spelat basket i ett flertal år, hela högstadiet och en bra bit in på gymnasiet.
Var en liten ettrig spelare, var ganska kort tills sommaren mellan 8:an och 9:an.
Så när jag spelade kom jag snabbt förbi mina längre och svajigare motspelare.
Slutade pga kärlek, man fick ju inte tid till sport då...

5)Vill gärna lära mig ALLT om olika hantverk. Vilket i bland kan bli ganska
odrägligt för mina nära och kära. Som tex i en trång tvåa när jag absolut skulle
få in en vävstol... tilläggas bör att vi (jag och mitt X) bodde där med våra två små
barn och jag menar två småbarn TAR plats.


6)Har dyslexi, men det har ni nog redan märkt på bloggen.



7)Älskar choklad. Tänk att få tag i en riktigt mumsig och fin bit choklad...
låta den smälta på tungan och gärna med ett gott glas rödvin!
Det är som att älska när det är som bäst.


Japp det var det. Nu ska jag bara utmana några stycken andra bloggare
om att berätta 7 sanningar om sig själva och dom utvalda är:

Little oaktree

Widenskan

Smeagols hem

Rose de Chine

Englagård

Mias hem

Sjöboden

Mamma Mu
Hemma hos Bröderna Bus

Här kommer nästa utmaning och den kommer ifrån Tulip i Norge.

Jag ska visa bild nummer 7 i mapp nummer 7.


Denna bild är ifrån Gotland och visar blåeld och utsikten mot Lilla Karlsö

som man ser i bakgrunden. Här har jag varit ganska många gånger på vägen

mellan Fröjel och Eksta, som jag tycker är en av dom vackraste kustvägarna

på Gotland.

Denna utmaning för gärna den som känner sig mannad ta med sig till sin blogg.

Varsågoda.

Önskar er en trevlig kväll och en bra fredag//Marie

Snälla hjälp mig genom att rösta högst upp till vänster!

17 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Vad kul att läsa:)
kram Lallis

Ingela la la sa...

Vad roligt att du antog utmaningen. Dyslexi? Det hade jag aldrig gissat eller märkt.

Kram Ingela

Mia sa...

Oj, vilken skojig utmaning. Den antar jag, få fixa den under helgen. :)

Jasså, du smyger också runt i Huddinge centrum... då kanske vi sprungit på varann där nångång utan att veta om det. Det är där på torget jag köpt många av mina tuplaner och lökar sista tiden. :)

Kram Mia

Tulipa sa...

Hej!
Du hade verkligen tänkt till ...
Kul att läsa.
Har ite täkt tanke att du skulle ha dyslexi.

Bilden var inte dum!

Kram Mariette

Aforia sa...

Jojo mycket ska man läsa innan ögonen går igen. Hmm, choklad- och vattengalen fd basketspelare med böcker som stort intresse och en vävstol i tvåan. =)
Kram Lena

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Kul att få veta lite mer om dig.
Såklart ska jag anta utmaningen men det blir nog i helgen. Imorgon ska jag på begravning igen *snyft*
men det går säkert bra. Storebror Bus ska också följa med och det är hans första så det är lite balandade känslor idag. Ha det så bra så länge, kram på dig

Englagård sa...

Nä, det har jag aldrig märkt, dyslexin alltså, och jag är en sån som märker stavfel direkt. Jag tycker du skriver alldeles utmärkt.

Men 7!sanningar, himmel, men det är kul att läsa så jag antar utmaningen:)

Ha det gott
kram karina

Lilla Eken sa...

Ha ha ha.. neeeeeej, inte jaaaag! :-)
Ja, ja... jag ska... (men det tar kanske några dagar! :-))

Va? Du? Dyslexi? Jag tror dig inte! (Skriver du i något ordbehandlingsprogram först och kopierar in texten sen?) Vilka roliga saker du berättar! Gör inte min bild av dig det minsta mer sammansatt, jag blir bara än mer nyfiken. :-)

gulle hexan sa...

Goder morgon kära Tekla:)
choklad är underbart..Gott!!.för gott..
dyslexin du har, har jag inte sett alls här i din skrift..
å det gör ingenting tycker jag om det så skulle vara:)
tror nog de flesta har olika problem..jag sjv lider av fobier.. så..aja inte skoj.men det får funka ändå:D
jag önskar dig en skön härlig helg..

Hjortgården sa...

Så mycket kul man fick veta om dig!

Tänk att jag hade en enorm vävtol i vår pytellilla dublett när maken och jag studerade!

Det är inte bara jag som är så tokig;-)

Kram Maud

Hanna sa...

Vilken rolig utmaning :)
Jag hade nån liknande, men tänkte nog inte till lika mycket som du :)

Bilden va väldigt vacker!!
Hmm, måste kolla vad som döljer sig under 'lucka sju' :P

Tack för din snälla kommentar om trädgården! Det värmer :)

Happy Valentines!
Kram Hanna

Mizty sa...

Hej Marie Tekla Maräng

Kul att du tittade in och närhelst du vill är du välkommen åter.

Lite snabbt nu för jag har en arbetshelg framför mig, men en

Hjärtekram får du / Mizty

Aforia sa...

Ah här är du ju min kära lilla hjärna! =)
Marie: Skönt att du hade den i säkert förvar.
Önskar dig en riktigt trevlig alla hjärtans dag med mycket hmmh och så.
Kram Lena

Bella sa...

Hej Tekla Maräng!
Här har jag aldrig hälsat på förut så det var liksom lite på tiden...hittade hit via Bröderna Bus blogg...och det var ju en bra dag eftersom inlägget gav en bild av bloggaren...har själv spelat basket i många år...och är en sådan typ som skulle knö in en vävstol i en etta om så var fallet...är precis som du skriver också väldans envis...försöker bättra mig lite...annars har jag tre tonåringar som blir galna på mig...älskar också böcker...trädgård...blommor och njuter av livet!
Önskar dig en härlig "alla hjärtans dag" imorgon!
Bella

Sjöboden sa...

Hej vännen och tack för att du tänkte på mig. Jättefin bild!

Kram C

Doris_Assar sa...

Kikar in, vad mycket fint du har på bloggen! :-)

Mamma-Mu sa...

Hallå igen... *ler*

Jag vill bara säga att jag har inte glömt bort denna utmaning men har inte hunnit bara! Imorgon då då hoppas jag på lite tid...

Kram igen!

//Mimmi