Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

söndag 22 februari 2009

Avslöjanden

Har fått en utmaning ifrån AFORIA!

Så här kommer det lite avslöjanden;
4 favoritprogram.

Morden i Midsommer, ser det mycket för dom underbara trädgårdar
som är med. Vilken inspiration man kan få där.
Men visst jag gillar engelska deckare.

Ett annat sätt att leva. Vilken dokumetär serie om unga kvinnor som
under en månad helt byter livsmiljö. Igår tex var det en Skotsk tjej
som bodde med en stam i Etiopien. Rekommenderar den varmt.

Nyheter och längdskidor.

Melodifestivalen har suttit och titta igår. Tycker att det var ett bra
start fält. Alltid lika roligt att se och höra dom olika framträdandena.
Fast i ärlighetens namn så försvinner många låtar bara rätt ut genom
det andra örat. Men jag gillar glamouren runt om...


4 saker jag gjorde igår;

Bloggade länge och väl. tog rast i från både

Städning och

Matlagning. Gjorde tre olika maträtter för jag tycker det är skönt att
kunna plocka fram ur frysen om jag en dag inte känner för att laga mat.
Eller helt enkelt inte har tid. Tycker för det mesta om att laga mat.
Idag blev det Keftedas (grekiska köttbullar), Kokade skinka och griljerade
med en massa rosmarin och bakade tunnbröd och gjorde tunnbröd rullar
med lax, äggröra och dill och senapssås med en stor *potta* sallad till.
Det senaste åt vi idag.

TittadeMelodifestivalen med en kopp kaffe i högst hugg och en
god bit choklad.

4 saker jag ser framemot.

Att snön ligger kvar, gärna 3 veckor till och då menar jag utan en massa
slask i mellan för då kan det lika bra vara barmark.

Längtar till våren och att höra ännu mera fågelsång, se knopparna som blir fler
och större. Såg faktiskt små, små blåsippsblad igår när jag var ute med mina
hundar.

Längtar att gå på Nordiska Trädgårdar i Älvsjö i slutet av mars.
Det är så mysigt där, verkligen en försmak av vår och sommar förhoppningar.
Lyssna på härliga och med ryckande föreläsare. Shoppa med ögonen och
sno idéer rakt av utan någon som helst hänsyn. Förtjust ropa till lite lagom när
man ser något som man bara måste ha.

Åka till Gotland på semester.

4 stycken favorit restauranger;

Esperia grekisk på Söder i Stockholm

Sawadee asiatisk vid Hötorget

Lindgården i Visby

Rosengården i Visby


4 saker på min önskelista;

Digitalkamera

Att min dotter får må bra

Att hälsan står oss bi, hela familjen

Bli bjuden på restaurang

Ja igentligen ska man nu utse några andra bloggare, men jag tycker att
dom flesta redan har svarat. Men känner sig någon mannad så får NI
jätte gärna svara och skriv gärna en kommentar till mig så att jag får
läsa.

Ha nu en härlig söndag, kram//Marie

25 kommentarer:

Skomakartummen sa...

Kul att få veta lite mera om dig
Hoppas du får en skön söndag
kram sari

Mia sa...

Vad roligt att få lära känna dig också lite mer. Det är ju som ett litet pussel, man får ihop fler och fler bitar av bloggvännerna ju längre tiden går. Hoppas vi ses framöver även utanför bloggen!

Tack snälla söta för den söta snölyktan, den ska få lysa upp min blogg. Passar på att skicka den tillbaka till dig också. :)

Kram Mia

Aforia sa...

Go natten, fortfarande vaken?
Ännu en pusselbit till pusslet Marie. Tack för att du antog min utmaning. Eftersom du är en livsnjutare tar vi gärna emot dina tips.
Kramis och God natt Lena

Aforia sa...

Allvarligt. Nu är det dags att lägga sig. Snart är det ju dags att njuta av en ny dag.
Sov gott!
Lena

Merja sa...

Hej!
Känguruäpplet odlar jag själv jämt i kruka eller större urna, och det har fungerat jätte bra. Den har inte blivit 2-3 meter hög som det går att läsa i Impcta(i gynnsamma förhållande) men över metern lätt. Gillar den fina blå färgen och frukterna som blir. Går dock inte att äta.

Ingela la la sa...

Kul att läsa lite om dig!
Idag har jag lagt upp utmärkelsen jag fick! Tack än en gång!
Kram ingela

Britt sa...

Kul att få läsa lite om dig.
Oftast så blir det mest tips och ideér man skriver om och så vet man inget om personen bakom...

Kram Britt

Bella sa...

Hej Marie!
Jag blir så full i skratt...undrar om jag hittat en själsfrände...konstaterar att dina svar skulle kunnat vara mina...och din analys om Morden i Midsumer...att man i mitt fall omedvetet njuter av de engelska trädgårdarna...så sant...visste inte bara att det var det som väckte min själ...
Och...nu sitter jag och kikar på skidor på TV!
Kramar,
Bella

Compact Garden sa...

Det var utmaning som heter duga..det var många sidor vi fick veta lite mer om...ha en riktigt skön söndag/Anne

Gårdsromantik sa...

Nu fick jag mig en tankeställare - det är nog de underbara miljöerna i Idsommer som lckar mig också!

Kram Maud

Anonym sa...

Hej!
Morden i Midsommer kan man se av många orsaker, inte bara kriminakhistorien!
Här snöar det för fullt, vill inte gå ut, men vovven vill!
Usch ja, visst är Tildadockorna fina, men jag har insett att det är pillarbete och det är inget för mig!
Nej ,nu vill jag ha vår! Jag vill bli frisk! Jag vill ha nya växter inne! Och jag vill ha fika, nu! Det sista går ju och fixa. Jag tror jag ropar på gubben! hihi...
Hulda

Katinka sa...

Kul att få läsa lite mer om dig!
Jag däremot längtar efter att snön ska försvinna istället!!!

Gunilla sa...

Hej.

Jag håller fullständigt med dig .
Morden i Midsommer är ju bara ett måste program.Vi har 0 gradigt blötsnö och blåst idag , det är rena Aprilvädret. Kanske en föraning om analkande vår.

Ha en fortsatt fin dag

Gunilla

Lallis - liv och leverne sa...

Härlig läsning:) Hoppas att du får en fin söndag, gumman.
kram Lallis

gulle hexan sa...

god söndag kära tekla..
vad roligt att läsa det du gjort till mat å vad du pysslat med... :)
man får en större bild av ditt liv.
kan se dig bättre å bättre.. tack:)

ja du harar ser man inte så ofta nu för tiden.. inte ens på landet tycker jag..men jag gillar dess form..
ska ut å skotta snö nu å hämta in ved...
kraaaammm

Mia sa...

Ja, snön kan väl få ligga kvar en vecka när den ändå är här men det behöver ju inte komma ännu mer. Jag vill ju ha vår snart.

Precis så det var för mig också igår med uppkopplingen. Jag kom upp först efter 23. Du har möjligtvis inte Telia som leverantör?

Kram Mia

Aforia sa...

Go söndag, vetti sjutton hur det går till men tävlingarna bara ramlar över mig. Det enda tråkiga är att jag vinner ju för sjutton aldrig. ;( Har ännu inte provat tipset hur man gör. Tänkte fixa en testblogg och se vad som händer innan jag ger mig på min riktiga. Snöa kan det göra i fjällen. Här vill vi har vår nu. Än så länge är det inte så tjusigt med snön för det snöar hela tiden och ett massa j...a skottanden.
Kramis Lena

Åsa sa...

Ja där fick man lära känna dej lite mer ;) Och tips om ett nytt program - för mej. "Ett annat sätt att leva", verkar va intressant. Nått man själv skulle behöva prova ibland... Ha de bäst//Åsa

gulle hexan sa...

OOO jösses,,ja okaj...jag ska svara.....
ska bara fixa mat å div göromål..;)

Anneli sa...

Rolig läsning om dig och allt...
Kramar/Annelie

Gårdsromantik sa...

Jag kopierar didn utmaning och återkommer senare - har varit och fotat hos fräcka fåtöljer och lovat att visa det först.

Kram Maud

Skomakartummen sa...

Antog din utmaning *ler* Kunde konstatera att restaurangbesöken var få... ska nog nämna det för maken när han kommer hem ikväll.
Kram sari

Mizty sa...

Snålvattnet rinner till när jag läste keftedas, grekiska maten den är verkligen god.

Kram Mizty

Lilla Eken sa...

Vad lustigt, jag var på väg att fråga dig igår om du tänkte gå på mässan i mars. I år ska jag försöka att inte ha för bråttom, utan ge den riktigt med tid så att jag verkligen hinner se allt.
Kul med restaurangtips! Min man har lovat att bjuda ut mig snart, så... vi får se var vi hamnar. (Har iochförsig bett om att få bli bjuden på mina favorit japanska i Södertälje, men.. det kan ju alltid ändras.. :-))

Livet på Sjögård sa...

Jag vill också till gotland....