Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

onsdag 11 februari 2009

Glasgravyr

Abropå Jokkmokksmarknad, så har Huddinge centrum strax sydöst
om Stockholm och Jokkmokk ett samarbete med varandra. Så varje
höst kommer hantverkare ner hit och har marknad, jätte trevligt.
Å vilket hantverk sen, allt ifrån renkorv och silver till hornslöjd.

Det var i Huddinge jag träffade på Lena Sandberg Johansson
som är glasgravör och jobbar med samiska motiv. Vi började prata
och jag sa som det var att jag tyckte hennes arbeten var jätte fina men
att jag bara var i Huddinge för att handla mat och inte hade pengar till
just något annat. Så jag undrade om jag fick beställa av henne och få
hemskickat och det skulle gå bra. Det är jag fortfarande djupt tacksam
för.
Lena har ett samarbete med en småländsk glashytta som munblåser glaset åt
henne som hon sedan hand graverar in Lulesamiska tecken och /eller mytologi på.




Foto lånat av Lena

Ljuslyktor på en trästubbe, säljes stycke vis.
foto lånat av Lena


Så vackra munblåsta vinglas i dom samiska färgerna.



foto lånat av Lena


Man kan även beställa speciella dopgåvor och bröllopspresenter
bara man är ute i god tid.
Här är en liten handgraverad glasburk med lock
för barnets första tänder
"Muv vuostasj báne". Texten går även att få på svenska och med
barnets namn och dopdag ingraverat.

Gå gärna in och titta på Lenas sida!

Goa kramar//Marie
Svara gärna på enkäten högst upp till vänster!

15 kommentarer:

Hanna sa...

Hej Marie!
Tack för att du kikade in hos mig! Kul att du vill va med i tävlingen oxå :)

Du har en superfin blogg! Massa fina bilder... kollade på ditt inlägg med massa blommor :) Längtar till sommaren! Jag har oxå en uppstamman syringa palibin, planterad i rabatten. Den är ungefär sex år gammal, o jättefin!

Ha d gott!
Kram Hanna

Lallis - liv och leverne sa...

men du vad fint!
:)
Kram Lallis

Tea Lady sa...

Hej Marie!
Jättesnygg glasgravyr, det gillar jag!

Tack för beställningen!! Jag undrar ifall du hellre vill hämta grejerna eftersom du bor rätt nära? *Bara frågar*...

Kram!
Lena

Marie//Tekla Maräng sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Hej!Vvad härligt att du piggant till! Och jisses så många vackra bilder på växter! Det är så jag blir avundsjuk! Mina fingrar är inte så gröna. Men jag tar alltid nya tag och hoppas...
Nu väntar vi på våren, fastän det snöar ute!
Hulda

Marie sa...

Vilka vackra glas - ska in och se mer. Kram

Gunilla sa...

Hej Marie

Vilka fina glas glasföremål,
Jag har varit på Jokkmokks marknad för flera år sedan, och där fanns det väldigt mycket fina hantverk.
Synd bara att det är så kallt när marknaden är. det gäller att vara väldigt varmt klädd.
Ha en fortsatt bra kväll
Gunilla

Ingela la la sa...

Vilka fina grejer!
Jag tror att du fick en award oxå, men det är ganska länge sen. jag har inte letat upp den igen, du tar den med dig om du vill bara!

Ha en bra kväll!
Kram

gulle hexan sa...

ooh vad vackert glas..så fint att se.:)
ska in o kika på hennes grejer..
Kram

gulle hexan sa...

glömde fråga dig.. om du ha kvar ditt problem med din dator?..
eller är det fixat? jag läste att du har samma fel som jag har med min data..
att den svartar o dör för jämmnan..
så irreterande:/..
kram

Compact Garden sa...

Jättefina glas..jag ska gå in och titta på hennes sida..alltid kul med hantverk../Anne

Ett skönare liv sa...

tack snälla du :) budgivningen blir klar imorgon bitti så håller också tummar å tår :)

å va fint du visar :)

kram nadja

Hjärtat Mitt sa...

Verkligen snygga saker hon gör. Måste in och kika lite :)
Så mycket du får plats med på din balkong. Det låter underbart.
Måste vara härligt att kunna odla lite fast man bor i lägenhet.
Skönt att höra att du är frisk igen.
Ha en fortsatt bra vecka!

Kram Mari i Marieholm

Lilla Eken sa...

Det är så härligt att dessa gamla hantverk lever kvar. Gravera på glas tar en evighet att lära sig. Men det finns ju ändå en utbildning kvar (tror jag, det fanns för tiotalet år sedan iallafall), det är inte helt försvunnet som konstart. Tänk så många hantverk som nästan helt försvinner.
Hoppsan, det var lite okonstruktiva tankar så här på morgonkvisten, nu sitter jag o tänker på allt jag inte kan som jag skulle vilja kunna... :-D
Ha det fint idag!

Bitte sa...

Ja, det är verkligen som att bo i två skilda länder! :-) Här är det svinkallt idag, temperaturen sjunker undan för undan och bilen blir svårare och svårare att starta på morgnarna... bläää :-).

Vilket intressant inlägg! Och vilka vackra saker hon gör, de där glasen på översta bilden var riktigt fina :-). Jag ska gå in på hennes sida och kika lite mer. Tack för tipset! :-)

Kramis
Beatrice