Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

lördag 7 februari 2009

Abstinens

Jag lider av abstinens. Jag är för pigg för att bara vara och för sjuk för att
orka göra något...

Oj, vilket välfärds problem, men dock ett litet problem. Så jag har fastnat
vid datan, där jag sitter och drömmer mig bort! Okej jag har somnat här
en stund också, mycket obekvämt kan jag säga.

Tankarna svävar omkring alldeles ohämmat och jag kommer på mig med att
nästan alla handlar om jord, blommor och kaffe med en choklad bit till.


Jag drömmer och fantiserar om vad jag ska ha för växter på balkongen.
Tillåter mig inte att beställa något för jag är lite för dimmig för det just nu.
Fast det kanske skulle vara lite kul...helt plötsligt så dyker det upp en lastbil
utanför med en halv uppväxt häck, ja menar VAR skulle jag ha den?!
Sibirisk vallmo det får det bli, det har jag ju skrivit om förrut.
Jag har en mini syren och jag funderar faktiskt på ett lite äppelträd?
Ett problem är bara att tvärs över gatan, sett ifrån min balkong så
byggs ett nytt fler våningshus, SNYFT, så jag vet inte hur det blir med
solen riktigt. Det tvistas nämligen om hur högt detta j%¤#a hus ska bli.
Ja, jag bör nog avvakta med äppelträds inköp.
Men några fröer ska det allt bli. Vilka återkommer jag med lite senare.

Foto Ulrikdalsträdgård
Åh, så skulle jag vilja åka iväg och köpa lite ranuklar, få tag i körsbärskvistar och
köpa franska tulpaner som är så där härligt nästan lite vulgärt stora och långa och
ser nästan ut som pioner.


Foto Ulriksdals trädgård

Videkvistar har jag som tur är hemma. Tycker att dom är så ljuvligt underbara, bara
att titta på dom gör mig glad. Känna lite på dom och nosa lite på dom, det luktar
faktiskt lite svagt om dom och så mjuka som dom är sen.


Så längtar jag till mitt stamlokus Rosendals trädgård, på Djurgården. Själva

Kafeet öppnades den 3 februari och öppettiderna kommer här:

Februari–mars, tisdag – söndag 11.00–16.00 OBS I februari är enbart kaféet öppet.

Plantboden och butiken öppnar tisdag 3 mars. Åh, vad jag längtar.

foto Rosendals trädgård

Nej nu måste jag vila, på återseende och en fortsatt trevlig helg!


Marie

23 kommentarer:

Anneli sa...

Åhh - vad jag Oxå längtar - vilka fina bilder - ger sån inspiration - förstår att det just nu när man inte kan, orkar så sprudlar det med idéer, Typiskt eller...
Hoppas du är fort på benen och får ha nytta av din kreativitet...
Kramar/Annelie

♥ Fyra årstider sa...

Visst är det underbart att få drömma sig bort i bloggvärlden.
Kram Lotta

Ullis/Leva på landet sa...

Hoppas att du blir piggare snart. Läntar till våren jag också när det börjar grönska. Vill fixa så mycket ute, men nu har vi massor av snö. Ska givetvis se Melodofetivalen i kväll. Sedn har jag ju truen att den kommer till Leksand så då får alla kommunalanställad gå på genrepet. Ska givetvis passa på att göra det.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

Vero sa...

Jag är också helt tokig i ranunkel. Så vackra.

Trevlig lördag och hoppas du mår 100 snart så du får ta tag i alla planerna.

Englagård sa...

Visst är det tråkigt med alla sjukdomar. Här kan det gå flera år utan flunsor och sånt och så helt plötsligt är vi alla sjuka hela tiden.

Nu när denna sväng är över hoppas jag verkligen att det är riktigt över. Jag är less och det är säkerligen du med;)

Krya på dig och ha en härlig kväll
kram Karina

Gårdsromantik sa...

Jag är i stort behov av 40 meter halvt uppvuxen häck!
Du kan skicka den till mig om du ångrar dina köp!!!

Visst längtar man till sommar och trädgårdsskötesel!

Kram Maud

Bitte sa...

Åh, vad jag skulle vilja besöka Rosendals trädgård! Synd bara att det ligger så nedrans långt bort...

Jag längtar också till vår och växtlighet, här har vi snöstorm och det var så lagom kul att försöka ta sig till affären för en stund sedan. Jag höll på att köra fast i all snö som driver omkring! Bläää.... :-)

Nä, nu ska jag trösta mig med melodifestival och mat :-).

Kramis
Beatrice

Tulip sa...

Ja vi lengter nok alle mot våren!

Så flott det ser ut til å være på Rosendals Trädgård. Hadde vært moro å tatt en tur dit!
God helg!

Katinka sa...

Härligt att drömma sig bort till blomster. Det kan vi alla behöva då och då!

Mia sa...

Det är ju inte så dumt att vara sjuk ibland också, så att man får tid just för planering. Mitt problem är att när jag är frisk så har jag så mycket att göra att jag inte riktigt hinner sitta ner och fundera.

Hoppas att du mår bättre snart!

Vi har ett helt gigantiskt körsbärsträd, jag kanske kan skicka ett par kvistar genom det här breda bandet man har... :)

Ha en mysig lördagkväll!
Kram Mia

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Härligt att titta in till dig och få lite vårkänsla. Här snöar det å snöar och snöar. Temperaturen har legat mellan -18 och -29 grader flera dagar nu. Grenarna på träden börjar få det lite ansträngt nu pga all snö :)
Önskar dig en fortsatt trevlig helg. Kram

gulle hexan sa...

åå kära tekla.. vad du är härlig å rolig.. när du skriver..så beskrivande..:)
jag kan riktigt se allt framför mig...

och jag kan hålla med mig.. man kan fastna i fina bilder å inspererande bloggar.. å drömma sig bort:)
hoppas verkligen inte du mister solen.. för det där ..s* j* huset..:/ mummel vad hemskt!!
minns sjv.. en gång för länge sedan.. när jag satt med 3 små barn.. uppe på en björkstam.högt upp vid en motorväg...för att just få någon timmes sol....
för där jag bodde.. nådde inte solen.. för alla stora träd runt om huset..ujj ujj..
ösnkar dig krafterna tillbaka.. så du blir piggare..:)
må så gott..tack för fina bilder:)
kram
ps:) jag klippte ett halv äppelträd i dag alafall:)

Snuttan sa...

ranunkel har blivit en av mina älsklingsblommor. Brukar sitta och surfa runt bland alla bloggar och drömma Trevlig blog/Kram

Aforia sa...

Go kväll,

Hmm, nu längtar man verkligen efter våren och icke förglömma den ljuva sommaren. Dina bilder gör att man längtar ännu mer. Hoppas att du blir bättre.
Kramis

hönemor sa...

Hej du, kom in på din blogg av en slump. Hoppas du du är piggare så att hundarna kommer ut på promenad.Det var intressant att läsa om Tasha Tudor,visste inte att hon skrivit barnböcker, dom måste nog vara jättefina.Katarina

Compact Garden sa...

Det ska vara vår nu...tittar ut genom fönstret en grå söndagmorgon och tvekar...underbart att då flyta bort i drömmar med fina bilder på din blogg Ha en lugn och skön söndag/Anne

Livet på Sjögård sa...

Trist att vara sjuk, man är hemma men orkar inte riktigt med något ändå...
Hoppas du snart blir frisk!

Åh, vår och sommar...

VI PÅ ÅSEN sa...

Åh...jag drömmer också om blommor...att få sätta ut plantor i balkonglådorna och amplarna...härligt!

Skomakartummen sa...

Mmmm... våren hallåå... jag saknar dig. Mmmm... underbart att drömma bort ett tag. Hoppas du kryar på dig snart. kram sari

Katta sa...

Jasså du har varit sjuk med, hoppas du är bättre nu i allafall. Rosendal är underbart i allafall på våren och sommaren har faktiskt aldrig varit dit på vintern nån gång. Ulriksdal är schysst med.Ha en bra vecka, kram Katta

Lilla Eken sa...

Jag säger som Gårdsromantik; gör du någon felbeställning där häck är inblandat så skicka det till mig bara. :-)
Kul att höra att du har syren på balkongen, vilken sort är det? Undrar så vad du ska ha på din balkong.. ja du vet, jag har ju frågat förut.. jag är så nyfiken!

Mina stockrosor har grott!!! Nu gäller det bara att få dem att klara sig ända tills frosten inte är någon fara längre! Och sen att plantera dem så bra att de faktiskt behagar blomma redan i år. :-)
Ja jisses vad skönt det är när det gror i lådorna...

Hjärtat Mitt sa...

Det finns ju betydligt värre saker att drömma om :)
Dina drömmar verkar ju riktigt trevliga.
Men visst hade det varit spännande om det dök upp en lastbil eller liknande!
Hoppas verkligen att huset inte blir för högt, måste vara trist för er utsikts skull.
Måste erkänna att jag inte har sett melodifestivalen än. Jag jobbade hela helgen, så jag har spelat in den och ska sitta och njuta i min ensamhet sen.
Ha en bra (lite friskare) vecka!

Kram Mari i Marieholm

Ingela la la sa...

Du har en utmaning hos mig! Om du har lust vill säga..

Kram