Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

tisdag 17 februari 2009

Bokrea, start 24 februari!

Har suttit och tittat i bokreakataloger och njutit. Tycker att bokrean är lite
som lilla julafton för mig. Många är dom bokrea nätter som jag har tagit mig
in till stan för att vara med när bokaffärerna öppnar en stund vid midnatt.
Det är något speciellt med alla som kommer
runt midnatt, vi har ju alla ett gemensamt intresse. Vi smyger om kring
bokborden med andakt, vänder och vrider, känner och klämmer
och inte minst läser på bokens baksides text. Det enda som hörs är tassande
fotsteg och lite pappersprassel Många av oss har även en önskelista
i handen som man glatt går och prickar av vart efter man hittar den åtråvärda
titeln. Ibland pipper någon till av förtjusning över någon oväntad skatt som har
hittats. Många bokhandlare lägger ut lite extra böcker i ett fåtal exemplar just
runt midnatt, som inte har funnits med i någon katalog.
Har även tagit semester så att jag efter inköps turen bara kan åka
hem och njuta av mina fynd.
En hel del affärer har även tidigare öppningstid den första dagen på bokrean
tex kl 7.oo och bjuder på frukost, mums mums.
Har även jobbat extra med att stå i kassan just under bokrea starter, efter att
min bokhandlare nämnt för mig en gång att det har fattats personal för honom
och jag då genast erbjöd mig att hoppa in. Först gapskrattade han och sa skojar
du, men när han förstod att jag menade allvar så var saken klar och har gjort så
några gånger när det stämt med mina övriga tider och jobb.
Här nedanför kommer ett axplock av klart läs värda böcker
som är med på Årets bokrea och ja jag har läst dom.




Örebros trädgårdar och parker, fin blädder bok, som gör
att man vill åka dit och titta.




Lät förstålig bok om att göra egna kort.






Hur man får djuren att trivas i trädgården.







Underbar bok om Köksträdgården och dess växter.








Gripande och mycket tänkvärd bok om ett kärleksförhållande
med tragik.







Bra mönster om man vill sticka till sin hund.






Har fått mig att förstå hur man målar, men det
har även en massa bloggar fått mig att begripa
också.








Fantastisk och humoristisk släktsaga med många ansikten.







Med rykande bok som får iaf mig att genast vänta på
fler böcker i från denna författare.







Liten men naggande go bok, bra present bok.








Vilken bok! Ska NI bara läsa en bok så tag denna.








Dansskola som har fått min dotter att svänga sina lurviga...






Nutidsbok med igen känn bart tema. Rolig och sorglig om
varannat.








Min favoritbok i ny tryck som fick mig att för många, många
år sedan anlägga en egen kryddgård, med örter och rosor mm.
Finns även recept på mat och bak.
Ha det nu gott i vintervädret//Marie

33 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Mmm...härligt med bokrea och böcker:)
Kram Lallis

Ingela la la sa...

Jag älskar bokrean, vet inte varför... Inte alltid jag kommer hem med en massa böcker men jag älskar att gå och titta!
Tack för alla fina boktips!
Kram Ingela

Gunilla sa...

Kul med bokrean, jag har tittat igenom katalogen och hittat flera bra böcker. Men jag får se vad det blir.
Ha en fortsatt bra dag

Gunilla

gulle hexan sa...

heeej:)
åå vad härligt..bokrea.:D så bra du skrev om detta.. med nattöppning å morgonfika md likasinnade..*på span efter böcker*

kan du inte skriva lite om hur man målar om nytt till gamalt? eller vet du nånnbra sida om detta ämne?
har du stickat några hundtröjor.)?

jo .. tyget till matkassen .*svarta* är vanligt ikea tyg 19.90 kr/m,,,dvs..
bommuls tyg..inte den bästa kvaliten men helt Ok...
kraammm

Bella sa...

Vad roligt att vi även delar intresse vad gäller böcker och pelargoner. Jag är fullständigt bokgalen...eller rättare sagt galen i att läsa böcker...har arbetat på Bokmässan i Göteborg i 15 år...sa upp mig...1997 men oj...vad många underbara samtal jag haft med härliga författare...detta för jag vidare som svenskalärare idag...jag har för ett par inlägg sedan lagt ut delar av min egen roman...jag har inte skickat in den till något förlag än...får se om jag vågar...
Tack för härliga boktips! En del har jag läst och delar helt din uppfattning om dem!
Önskar dig en fortsatt härlig vecka!
Kram,
Bella

Marie sa...

Så många kul tips - och böcker är något av det bästa som finns. Boken om Örebro såg lite lockande ut - bodde där i några år, men nu var det länge sen jag var där. Kram

Widénskan sa...

*gnuggar händerna*
Bokrean är fantastiskt.. det känns som om man sparar pengar på nåt konstigt sätt *ler*
Den brunstkalendern har jag inte läst, tack att införskaffa!
Nu skall jag läsa ikapp hos dig här *gnuggar händerna igen*
Stor kram!

Anneli sa...

Vilka många bra tips på böcker - måste kollas in...
Kram/Annelie

Villa Carl Larsson sa...

Tack! Ja han är allt bra duktig på att fota :)

Jag har precis beställt ett gäng böcker. Ser fram emot att läsa något annat än bara kurslitteratur.

Kram Josefin

Mizty sa...

Tadam.....min nyservade Kåmpjoter är hemma igen och där låg du fortfarande kvar bland favoriterna.

Tänkte precis på det igår, inte en enda bokkatalog har jag fått i år???

Kvällskram

Mia sa...

Åhh bokrean, tack för tipset. Jag har knappt hunnit fatta att det är dags igen, ska nog ta och kika runt lite mot slutet av veckan. Böcker är alltid kul, framför allt de som har mycket bilder och inte så mycket text. :)

Bella sa...

Kommer du till Göteborg i Bokmässetid...så bjuder jag in dig!
Kram,
Bella

Englagård sa...

Många härliga böcker du tipsar om, två av dom gillar jag. Boken om att måla möbler fick mig att ta tag i kökssoffan och börja måla. Men det tog mig flera år att få den klar:) Brunstkalendern gillar jag skarpt, den är träffsäkert skriven.
Däremot har jag aldrig varit på bokrea vid midnatt men det skulle nog vara en speciell upplevelse.

Ha det gott
kram Karina

Magdalena Martin sa...

Vilket härligt inlägg om bokrean och alla boktips!! tackar, blev genast sugen på att fylla på hyllan här hemma :) och nu förstår jag dina ord av dig själv ang bokmal sen gammalt mail *fniss* ja du ligger helt klart i topp!!!

Har lagt en länk i mitt inlägg om fönstret, så nu hittar man lätt, annars ligger den under INREDNINGSDETALJER/ Dekorativt :)

Massor av kramar!!!! :-D
//M

Mia sa...

Jo jag såg det, menade att jag kikar runt på nätet och i kataloger och reklamblad. :)

Kram kram

♥ Fyra årstider sa...

BAkböcker det gillar jag.
Kram LOtta

Viola sa...

Hallå MARIE, vet inte hur jag halkade in här, gm någona annan ny bloggare som jag mött, vem kunde mostå det namnet som du har på din blogg, och den är verkligen härlig, sänder en hälsning från soliga Spanien där jag befinner mig just nu, har åkt iväg ensam några dagar efter mkt job senaste tiden och för att ladda batterierna som det heter....njuter utav att ta dagen som de kommer, planerar inget och bara är, så skönt att vakan till en blå himmeloch sol, vintern har varit så trist hos oss, mest november känns det som, vad bra att du gav lite boktips, går alltid på rean för det är en traditon hos mig som är boknörd, vet inte om du vet om mín blogg, just nu pågår en stor utlottning, min butik romantiska ting firar ett år så har du inte varit inne och tagit lotter så är du så välkommen, oj...detta blev visst långt men så blir det när jag har tid att skriva...soliga hälsningar VIOLA

Lilla Eken sa...

Vad roligt med lite boktips! (Konstigt, jag har inte sett en enda reakatalog hittils.)

Jaha, så du är en sån du, som tassar runt i bokhandlarna mitt i natten. :-) Det har jag aldrig gjort. Och jag har aldrig varit uppe i gryningen heller för att komma iväg innan jobbet. Men jag förstår att det måste vara en speciell stämning..

Däremot så har jag turen att fylla år när rean pågår, så jag hade alltid väldigt lätt att önska mig födelsedagspresenter när jag var yngre. Det var bara att sätta kryss i reakatalogerna och hoppas på det bästa. :-)
Ha det så fint idag! /I.

Marie sa...

Alltid lika trevlig med bok-REA, man ska bara titta och vips så sår man där med en hel kasse full med böcker.

ha en fortsatt trevlig dag, kram Marie

Villa Carl Larsson sa...

Tack! :) Jag beställde väldigt sorgliga böcker egentligen som handlar om föräldrar som förlorar sitt barn i cancer. Men det beror på att vi skriver vår C-uppsats om detta. Men det blir ändå en annan sak att läsa sånna böcker istället för massa facklitteratur.

Kram Josefin

Stämningsfullt sa...

Hej!
Vad roligt att stå där mitt i natten och "hänga på låset" :)
Hoppas på att göra något fynd på bokrean.... men det blir nog på dagtid för min del :)
Kram!

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Paket på g. Ville bara säga det. Ha en jättefin dag. Kram

Bitte sa...

Hoppas allt är bra med dig och att du hade en fin helg! Jag var inte hemma så mycket under förra veckan utan hade det fullt upp med allt mellan himmel och jord, men är äntligen hemma och det känns JÄTTESKÖNT.

Tack så mycket för Alla hjärtans-hälsningen, den gjorde mig jätteglad! *KRAM* :-)

Nu har jag läst ikapp mig på de inlägg jag har missat hos dig och det var en del läsning. Tack för boktipsen! Jag längtar efter bokrean i år, för ifjol (eller om det var året före) hittade jag nästan ingenting jag ville ha. Det var ju lite ovanligt för att vara mig och MYCKET TRÅKIGT, men de andra här hemma blev jätteglada.. :-).

Många kramar
Beatrice

Lilla Eken sa...

He he he.. du är ju för nyfiken! :-D
Inte den 25:e, några dagar senare. Marsbarn. (Hurså, vill du bjuda mig på fika?!) (I sånt fall vill jag ha tårta! Med citronfromage i!)

Har du PS CS3! Vad avis jag blir!! Jag sitter med 1:an fortfarande! Jo, de där böckerna är jättebra. Han kommer ut med en ny i dagarna om Lightroom också, som maken önskar sig (själv har jag inte satt mig in i Lightroom ännu, alls).
Sen har jag sett att tidningen Photoshop nu kommit på svenska. Kolla i den nästa gång du står framför tidningshyllan i mataffären (En tidning i något mindre format än vanliga.). Det är ganska simpla övningar o tips i, men det är ju just de där grundläggande sakerna som är så bra att kunna. (Ställa in nivåer i bilderna så att de inte blir för mörka t.ex.)

Jodå, maskrosor är avhandlade. Nu ska det bli en påskkyckling oxå innan jag kan sluta för dagen. Är lite stressad. Tog en kort lunchpaus vid datorn med just ett par Photoshopövningar för att roa mig, och vips hade nästan två timmar gått. Begriper inte, det är som om tiden går ur led när man sitter framför burken. Klockan går tio gånger så snabbt som annars!
Nej vet du vad, nu är det ju snart dags för eftermiddagsfika också. Och jag som inte ens börjat med kycklingen. Hej o hå. :-)

Lilla Eken sa...

Här ska vi se, hittade en länk så att du vet hur den ser ut:
http://www.photoshopmagasinet.se/

Åsa sa...

Oj va många bra böcker du hittat. Jag älskar att läsa/ lyssna på ljudböcker, men har faktiskt knappt varit på nån bok rea. Det är så jag får skäms...

Min syster hade nog tyckt kor va värre än björnar då tror jag! Stadsunge som hon va...// Kram Åsa

paula sa...

hej
hittade till dig nu
och vilken mysig blogg du har
kikar in här igen
ha det bar

Mjuka sa...

Åh, jag har många som jag vill ha!! MEn är inte ute i tid, så de brukar vara slut när jag väl kommer ut .-)
kram Malin

Katinka sa...

Åhh, visst är det kul med bokrean! Jag är också alltid där och smyger vid midnatt och älskar varje sekund av det!

Merja sa...

Bokrean har jag aldrig varit på. När dom öppnar på natten alltså:)
Boken om Örebro kanske jag skulle låna på biblioteket..bor ju inte så långt därifrån.
Fina pelargon bilder du visade. Har skickat in en beställning till Rockdala:))

Ett skönare liv sa...

Härligt med bokrea:D å tack för alla tips!

kram nadja

Lilla Eken sa...

Ja hur tänkte jag nu? Skulle du inte få smaka tårtan!? Så oförskämt av mig..! *knäpp på näsan*

Scott Kelby har gjort en bok som heter "Digitalfotografi" (rätt o slätt) också. Maken tycker att den är bra. Bara ett tips om du måste byta den andra..

"Pensionären" kommer att få maskros o kyckling. :-)
Måste försöka ta mig bort från arbetsrummet nu. Är det nåt på TV?
Kram!!

Livet på Sjögård sa...

Som tonåring låg jag i sängen och läste. Älskar att läsa men har inte riktigt tid med det nu... Men sen när jag blir pansionär... ;)

En vecka innan vårt bröllop i sommras fick jag Spahotell övernattning. Låg där på rummet och skrattade och grät omvartannat medan jag läste Brunstkalendern. Den är bra!
Här hos oss har vi Akademens bokrea men har inte hunnit dit på många år, synd!