Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

tisdag 10 februari 2009

Växter på balkongen sommaren 2008

Halloj i cyberrymden!
Jo, jag är kvar och är Äntligen feberfri (sen igår) jippi.
Däremot så lyckades jag få datorn ur funktion i lördags och först nu idag har den
lagats...har känt mig väldigt ensam när jag inte har kunnat komma i kontakt med ER.
Men nu är jag här igen.
TACK för alla goa hälsningar och kommentarer, vad dom värmer och gör en glad.
Nu har jag tagit fasta på vad Nasse har frågat om ett par gånger och faktiskt inte fått
svar på, men nu blir det ett helt inlägg om den frågan, Häng med.



Jo, jag har ju *bara* en balkong som jag låter mitt odlings intresse gå ut över.
Kan kort säga att det är min farfar som har givit mig detta intresse, att odla.
Min balkong ser lite olika ut beroende på säsong, alltså årstiderna och år.
Det jag tänkte visa idag är sommaren 2008 juni - augustis mitt.

Mini syrenen *Syringa meyeri, Palibin* som är uppstammad är min stolthet!
Hon har lyckats att över leva fem vintrar i en STOR kruka.
Tyvärr så har jag ingen bild på henne. Bilden under visar en fri växande mini
syren av samma sort som min och inte är den uppstammad heller.



Vid syrens fötter brukar jag ha ett gäng med *Rosmarinus officinalis*
rosmarins plantor ca 3st.
Jag bara älskar färska kryddor och rosmarin kan man ha till så mycket.
I våran familj så gillar vi lamm och då är rosmarin perfekt. Rosmarin luktar
ju så ljuvligt också tycker jag att den har så fint och sirligt men ändock robust
växtsätt.




I en balkonglåda har jag *Petroselinum crispum*persilja, *Artemisia
dracunculus* fransk dragon och *Thymus vulgaris* timjan som jag plockar
av under hela sommaren till långt in på hösten.




I sommras hade jag pippi på *Lavendula Dwarf blue* lavendel som satt i 2st
balkonglådor. Vilken doft och ganska många fjärilar och bin som tyckte att det
var riktigt, riktigt trevligt där.



Mårbacka pelargoner i massor med inslag av några vita som jag inte har en
aning om vad dom heter. Dessa övervintras ute i trapphuset till en del grannars
stora glädje och några grannar har dom som askkopp/sophink...?!


*Hyssopus offiicinalis* Isop tänk vitt (bilden är ifrån förrförra året när jag hade blå)
dom satt i en storkruka där en *Paeonia Lady Alexandra Duff* pion bodde, men se
den ville absolut inte blomma utan
dog sakta men säkert och jag har inte begripit varför. Visserligen är pion lite känsliga
av sig, dom vill gärna rota sig ordentligt och tycker inte om att grävas upp och sättas
ner lite hit och dit.

En kärleksört i lite gammelrosa prunkade så vackert med början i augusti.



Så hade jag månads smultron i en ampel som vi gladeligen åt av så fort dom
var mogna.
En dvärgbambu som rasslade så fint i vinden stod på balkong golvet brevid
ett fågelbad i gjutjärn.
Nu tror jag att alla sommarens blommor och växter har kommit med, men
säker är jag inte.
På balkong bordet brukar det stå en vas med plockade växter som
jag hittar på mina hund promenader i skog och på ängar.

Tjingeling//Marie

16 kommentarer:

Anneli sa...

Åh - så mycket fint du visar - brukar oxå ha en del örter på sommaren - Rosmarin är då oxå min favorit, kan man ha till mycket...som du säger luktar så gott med...
Min dator har nu kapsejsat så jag springer runt och tjuvar mig på barnens datorer hela tiden.
Tack för din goa kommentar - det värmer..
Kramis/Annelie

Lallis - liv och leverne sa...

Jag undrar om du visste vad jag behövde idag. Just detta. Ett sådant här inlägg.Med lite sommar och massa örter och blommor. Helt underbart! Jag älskar örter och timjan och rosmarin är två av favoriterna.
Och lavendel och Pellisar och massvis med blommor har jag på balkongen på sommaren. Åh, vad jag längtar;)
Kram Lallis

gulle hexan sa...

hej Änteligen!! är du tillbaka å feberfri!!
faktiskt har jag tänkt på dig å undrat så..hur du har det.. saknat dig även..!
så var inte borta så länge! tack.:)..

vad underbara bilder och beskrivningar:) verkligen glädjande!..det är säkert så härligt på din balkong.. å så praktiskt..
en annan här får fara runti en stor park å fixa.. så det blir inte mycket njut av det kan jag säga.. *man orkar inte så mycket på äldre dar..
välkommen tebax alafall:)

Hanna sa...

Så mycket fina bilder!
Hanna
blommorifonstret.blogspot.com

Aforia sa...

Hej och välkommen tillbaka! Vad skönt att febern har släppt och att du nu börjar komma tillbaka. Jag skriver som Lallis - undrar om du visste vad jag behövde smörjas med. =) Sommar, blommor, bin och sol. Härligt. Tyvärr har jag blivit lat efter år i hus med trädgård så jag tar det enklaste möjligt. Allt som inte behöver skötas, ogräs tex. *L*
kramis Lena

Ett skönare liv sa...

vilken balkong du verkar ha :) verkar som en hel oas :D va härligt!

ha en skön vecka!!

kram nadja

Ett skönare liv sa...

glömde ju svara på dina frågor :)

de går bra med lägenheten, la ett bud på den idag.. å hoppas att den inte går upp så mycket.. då blir den min :D

mm va härligt, gotland måste va de underbaraste stället i hela sverige :)

kram igen :)

Marie sa...

Tänk att en balkong kan rymma som mycket vackert och doftande. Detta gav inspiration - kanske min trädgård skulle få sig en ansiktslyftning till sommaren.

Snuttan sa...

Vilka härliga sommriga bilder du visar. Skönt att du är feberfri nu TACK Kram

gulle hexan sa...

tack så hjärtligt för din kommentar:)
jag funderar på HUR?.. du vinterförvarar din syren..
har du något virat runt krukan? plast?..eller...


kram kram:)

gulle hexan sa...

Kära tekla:)

men vad otroligt att du Lyckats så bra med din syren.. och detta med tegelstenar och bubbleplastinlinding i kylan..
var ett bra tips!!:) och rent otroligt att det funkar..
hadde varit så roligt att se.. din balkong.. fast jag vet du inte har kamera ännu..:)
God nattkram,,

Lilla Eken sa...

Kan både se o känna doften. Gillar vit isop jag med, och den rosa också faktiskt. Just nu har jag bara blå kvar (gissa vilka som käkat upp de andra...).

Tänk vad mycket det ändå går att odla på balkong. Och till och med grönt att äta. Och olika växter genom hela tre säsonger. Det är inte illa. Kan du övervintra bambun också, eller har du behandlat den som ettårig?
Hoppas nu att det där nybygget inte blir så att det saboterar något mer än utsikten för dig. Låter förresten roligt att prova med ett äppelträd. :-)
Hu ja vad dimman var otäck. Man visste ju inte var man var! Och hela dagen!
Ha det fint önskar Nasse :-)

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Men vilken härlig balkong. Som det sägs, finns det hjärterum så finns det stjärterum det är bara att planera på rätt sätt.
Idag har vi - 27 grader så den rätta planteringskänslan har inte gett sig till känna än. Önskar dig en bra dag å kram till dig

Lilla Eken sa...

PS. Glömde skriva igår; det är säkert inte dina grannar som använder pelargonkrukorna som askfat, utan deras kompisar på visit...

hönemor sa...

Hej du vad fina bilder du visar,det kan behövas för här snöar det för fullt. Du frågade vad nävan på min blogg heter, jag tror det var en johnsson`s Blue,men är inte riktigt säker. Katarina.

Katinka sa...

Härliga bilder och tråkigt att du också varit sjuk. Vill också vara feberfri, men det ger sig nog såsmåningom.