Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

måndag 7 mars 2011

Vårteckens utmaning nr 2, 2011

Ny vecka, dags för nya vårtecken.
Här skiner solen då och då när den väl lyckas ta sig fram bakom
molnen som dominerar. +3 grader och blött så gummistövlar är ingen
dum idé, på kvällarna så fryser det till skrovlig is.
Här är några vildpelargoner som har tittat upp i min frösådd.
Ni ser det har inte grott i alla fack.


Snön är nästan helt borta på taken i söderläge.

Ett annat säkert vårtecken är ju trädgårdsmässorna som är på gång
runt om i landet. Malmö var först ut nu i förra veckan.
Annars så brukar jag före dra att kalla denna tid för vårvinter.
Titta gärna in hos Humlebacken som har mera vårtecken och
länkar till hela landet.

Tjingeling//Tekla Maräng

30 kommentarer:

Lena/isklockan sa...

Fina vårtecken. Vildpelargoner...intressant.

Kram

Annelis hantverk sa...

Ja vår är det när fröna har grott och börjar krypa fram!
Ha det bra!

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Ja, nu gäller det att hitta vårtecken! Härligt med dina små plantor, spännande!
Ha en bra vecka!
Carin

Cajsas Faster sa...

Det är roligt när det börjar gro...

Kram Marie

Emelie sa...

det är så roligt när det börjar gro :) jag kallar också detta för vårvinter, jag tycker att det är vår först när det börjar gro ute :)

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan Marie !

Såg att Du också är vän med Gudrun.Jag har inte heller haft lust att blogga på flera dagar.Jag är ju mitt uppe i viktnedgångsproblem.Det kanske Du läst om.Tredje gången gillt, nu har jag vänt mig till Hälsoenheten via Landstinget och min vårdcentral Carema, en underbar sköterska där.Blir ju lätt att man berättar sina besvär, fast det gällde en spirometri.Så nu kostar det bara 70:-/gång.Ska på ett möte ang. fysisk aktivitet den 9/3.Jag sitter ju hellre här vid datorn än jag går ut.en gång per dag tar jag stavarna och går en kort sväng samtidigt som jag fyller på åt fåglarna.Nu ska jag få hjälp att bort övervikten.Tar väl ett år minst, kan ju få vem som helst att tappa sugen.

Ingen jord har jag hemma så jag kan sätta frö.Så det får bero.

Kram Mi

Katta sa...

Jag tror inte jag sett ett enda vårtecken ännu, eller jo föresten solen!! den sken ju så starkt igår :D Vildpelargoner har jag aldrig hört talas om det låter spännande hoppas de växer till sig bra och att vi får se dem sen. Kram Katta

Merja sa...

Härliga vårtecken du bjuder på!

Compact Garden sa...

Härligt...I stan (Göteborg)inte en flinga men hua så tråkigt..inga vårtecken här inte, i kolonistugan ligger snön och isen kvar...så där lär vi få vänta ett tag till.
Ha en skön måndag kväll Kram Anne

Unknown sa...

Vilken fin blogg du har och roligt att du vill vara med i utlottningen hos mig!
Kram

Charlotta sa...

Vildpelargoner har jag aldrig hört talas om. Mina växer dock väldigt vilt och oftast otuktat ;)

Margot sa...

Låter spännande med Vildpelargoner och så härligt när sådderna börjar spira och gro....ett säkert vårtecken!
Ha det gott!
Kram Margot

Oljekritan sa...

JajjajaajjAAAA ..DET ser ut som vår på gång..gröna små skott som gror och takras...toppenbilder!! Tack tack.,Kram karina

Aforia sa...

Visst är det väl för skönt nu när vårtecknen tittar fram titt som tätt. Ett löfte om en varmare tid. Är lite smått avundsjuk på dina gröna fingrar. Allt jag rör vid dör av antingen övervattning eller för lite.
Kramis

Birgitta sa...

Fina vårtecken hos dej. Vi har full vinter och väldigt halt nu.
Kram Birgitta

Änglarum sa...

Vildpelargoner hm! det var nytt för mig! spännande. ha en fin vecka kramiz Jessica

IET sa...

Så fint de grott! Vad spännande!
/i.

Gunilla sa...

Härligt med frösådderna när de börjar titta fram.
Jag går ochså och kikar i perenna krukorna som jag tagit in i uterummet.
Några vivor har börjat kika upp så det finns hopp om några plantor.


Ha en fin fortsättning på veckan
Gunilla

Rosor och Pioner sa...

Fina vårtecken
Kram susanne

Anonym sa...

Visst är det underbart när våren börjar knacka på,,, jag längtar efter att få se tulpanerna komma....

Therese sa...

Så det gror hos dig <3 Och nu har jag även skrivit ett inlägg om Stannfåglarna i min blogg! Kram

Njut i din trädgård sa...

Tulpaner och påskliljor i vaser är mina "vårtecken" =)

Har inte börjat så än... Men efter helgen tänkte jag... efter mässan alltså

Lilla Rummet sa...

Vildpelargoner lät intressant, var hittar man sådana skott?
Ja, nu börjar det töa, men vi har fortfarande mycket snö kvar ännu.
Ha en fin kvinnodag.
Kram Britt

emilias gömmor... sa...

Fina vårtecken!

Kram Mimmi

Therese sa...

www.klippsta.se kika in där och se platsen och människorna i boken, eller - vänta - gör det efter det du har läst så du först får skapa din bild i ditt huvud/fantasi... Som du märker är jag helt såld! *ler* KRAM

Viola sa...

Hade problem att komma in till dig ikväll, larmar om cockies på din blogg..men nu funkade det äntligen..vilken dag vi har haft, termometern visade 20 + mot söderväggen jag satt vid så det var bara att blunda och njuta, hoppas du fått njutit utav fint väder, så nog är våren här...äntligen, KRAM

Märta sa...

Kommer säkert att bli fina blommor till sommaren!
Än är det inte lätt att hitta vårtecken, snön ligger djup.
Ha det gott!
Märta

heavenandearth sa...

Halloj!
Länge sen.. Jag hinner nästan inte sitta vid datorn längre..är bara inne o smygläser lite.. :-)
Ser att du ska på mässan!
Jag ska dit på torsdag! Kanske vi ses i bloggcaféet! Spännande!!

Stora Kramen!
Iréne

Lilla Rummet sa...

Ååh, tusen tack. Vad spännande att se hur vildpelagonen ser ut.
Ha en fin dag.
Kram Britt

Katarina sa...

Inga vårtecken i sikte här än, förutom att de större vägarna är bara. Ska bli spännande att se vad som kommer upp :O) Kram Katarina.