Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

tisdag 22 mars 2011

Bokresan jorden runt del 6, 2011

Nu är jag tillbaka i Libanon närmare bestämt i Beirut där jag slog mig ned och läste denna bok.

Beirut, jag älskar dig av Zena el Khalil utg 2010

Zena vars rötter härstammar ifrån Beriut har bott på olika platser i världen.
Hennes dröm och ambition är att bli konstnär.
Det är något som gör att trots krig och umbäranden så älskar hela familjen Beirut så dom
flyttar tillbaka dit.
På gatorna drar militärerna runt som hundar och pinkar in sina revir medan utsjasade arbetare försöker att bygga upp staden på nytt.
Beirut är även indelad i olika kvarter där bara den eller den andra tros inriktningen bor.
Ständiga kontroller om vart man är på väg och varför hindrar bryskt ett vanligt liv.
Vilken minut som helst kan bomberna falla.
Samtidigt i denna galenskap försöker unga människor att skaffa sig ett liv, ett arbete,
gå ut att roa sig på nattklubbar, fixa till håret och bilda familjer. Försöka att förstå livet.
Hur det känns att gå ut att handla vatten.
Sitta utan ström och försöka att förmedla sig till andra via internet, få ångest när telefonnätet har brakat ihop och inte komma fram till äns nära och kära för att få veta om dom har överlevet den senaste attacken.

En bok som berör, gör att man kan identifiera sig med Libanons ungdomar och förstå
lite bättre vad krig gör med och mot unga människor.
Vilken bok.


Ett litet utdrag ur boken.
*För att fullständigt försonas med Beirut måste man gräva sig ner till själva kärnan i stadens liv, Man måste vara beredd att se allt som det verkligen är.
Man kan inte sitta gömd bakom en veckotidning och dricka kaffe på en trottoaservering.
Man får inte förblinda sig med falska ideal. Det kommer tillbaka och spökar för en.
Man måste ut på gatorna. Man måste förstå hennes folk.*

Boken är så mycket mer än bara en bok, den är ett liv eller rättare sagt många liv, särskilt ungdomens.

Under sommarkriget 2006 så bloggade Zena om Beirut update.

Tjingeling//Tekla Maräng

5 kommentarer:

Lilla Rummet sa...

Det verkar vara en bok som verkligen berör en. Tänk vad en del får uppleva och vilket liv en del har....här tar man allt för givet. Man får en tankeställare när man läser dessa böcker.
Ha de gott
Kram Britt

Hanna sa...

Tittar bara in för att säga hej!
Kram
Hanna

Viola sa...

Tack för ett underbart boktips, denna väckte verkligen min läslusta, ha en fin kväll, kramen

Therese sa...

Tack för att jag får "fuskläsa" så många böcker vi dig, hoppas du vet hur jag uppskattar det <3 I dag vräker snön ner här :-( Kram <3

tankar från mitt fönster sa...

Tack för tipset! Har skrivit upp den. Jag lånar mycket på biblioteket, men har också köpt några i pocket på Bokus. Jag har inte fått tag på Järngräs och efter att ha läst vad den handlar om tror jag inte jag skulle ha orkat igenom den. Jag har skrivit recension om "Sju stenar" och ska försöka samla mig till att skriva om "Huset vid moskén". Sedan är det ju päsk så jag väntar tills jag far till Asien.
Ha det gott!
kram