Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

torsdag 24 mars 2011

Bokresan jorden runt del 7, 2011.

Bara för att jag är med i Bokresan jorden runt så skrivs detta, om inte så vore fallet så hade jag inte skrivit ett ord. För jag tycker inte att den är värd det.

Järngräshoppan av Salim Barakat utg.2000

Nog för att jag ofta läser olika uppväxtskildringar så har jag aldrig läst någon så vidrig bok som denna. Visserligen är boken skriven med en fin prosa men innehållet!
Han beskriver bara ondska och i detalj angående allt ifrån djurplågeri hur dom bryter/vrider av ben, näbbar, vingar osv till mycket förtryck av modern och andra kvinnor.
Nej denna författare kommer jag aldrig någonsin att rekommendera eller läsa något mera utav.
Osmakligt, hemskt och vidrigt. Det finns klart bättre saker och böcker att lägga tiden på. Akta er.



Syrien
Huvudstad Damaskus
Statsskick Republik
Officiellt språk arabiska
Självständigt 17 april 1947 från Frankrike
Folkmängd ca 19,4

Syrien har alltid varit en mötesplats mellan öst och väst och har därför en kultur som är inspirerad av både öst och väst. De flesta arabiska traditionerna lever kvar fast på ett mer sekulariserat vis. Man har även blivit inspirerade av den turkiska kulturen speciellt inom mat och dryck. Även den franska kulturen har satt en viss prägel på Syriens unika kultur som kan på många sätt jämföras med Libanons.

Sidenvägen som ledde genom Syrien skapade kontakter med Centralasien och Kina. Damaskus var det segerrika arabisk - muslimska centrum, varifrån arabernas inflytande sträckte sig ända till Indien, området vid Persiska viken, Nordafrika och Spanien. Många av korstågens slag ägde rum på Syriens nuvarande mark.


Tjingeling//Tekla Maräng

2 kommentarer:

tankar från mitt fönster sa...

Det är tur att jag inte läste den! Man behöver inte läsa alla enl listan, du har ju också lagt till andra läsvärda böcker, vilket jag tycker är jättebra!
kram

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Djälv uppskattade jag verkligen den här boken men har full förståelse för att du inte gjorde det. Jag verkar vara ganska ensam om det för den delen.
Det här är ju en självbiografisk bok så om du tyckte det hela var hemskt och fruktansvärt (vilket jag också självklart tyckte) så tänk hur hemskt och fruktansvärt författaren själv måste ha upplevt det.

Jättefint med infon om landet. Bra initiativ!