Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

torsdag 3 mars 2011

Bokresan jorden runt del 4, 2011

Nu har jorden runt resan hamnat i mellan östern. Jag har tagit mig friheten att själv lägga
till en bok som jag tycker är läs värd och det är denna:

Morgon i Jenin av Susan Abulhawa utg på svenska 2010

Det är sällan jag har läst en sådan här roman som berör mig så, enda in i hjärteroten och den
kräver att få stanna kvar där länge, länge.
En roman som spänner mellan 1948 och 2000-talets Palestina och Israel, om hur det är
att vara Palestinier i fyra generationer.
Jag har klart fått en större insikt i vad som för sig går i den regionen av världen som man ännu inte hittar så mycket litteratur ifrån.
Hela boken är så fascinerande, så grym, vilka umbäranden och förluster...
men vilken ordlös kärlek som spirar mellan generationerna.

Amal Abulheja är på besök i sin barndoms Jenin på Västbanken tillsammans med sin dotter Sara. Året är 2002 i början av blommornas månad dvs april. Under några dagar berättar Amal och Amals bästa väninna Huda sin släkts historia sedan generationer bakåt för Sara. Under tiden sitter dom längst in och längst ner i huset medans en massaker pågår utanför huset. En massaker som enligt FN aldrig har skett fastän FN inte änns har varit där i Jenin och titta och lyssnat på människorna som bor i detta flyktingläger som funnits sedan 1948.

Läs den. En av dom absolut bästa böcker jag har läst och jag vill gärna läsa mera litteratur ifrån detta område och gärna skrivna utav kvinnor.


Västbanken (Cisjordanien) är ett område på västra sidan av Jordanfloden, som efter det första arabisk-israeliska kriget 1948 annekterades av Jordaninen och sedan sexdagarskriget 1967 är ockuperat utav Israel.

Före första världskriget under det ottomanska väldet var området en provins i Syrien och invånarna var syriska, efter 1948 inleddes en politisk process som nu resulterat i att de tidigare syrierna nu kallas sig palestineier.

Folkmajoriteten utgörs av palestinier. Begränsade delar av området ingår i den Palestinska myndigheten. Det råder internationell konsensus om att Västbanken är ockuperad, men den officiella israeliska hållningen är att man inte anser att Israel ockuperar Västbanken, och Israel väljer i stället att tala om området som "omtvistat".Israel talar också officiellt ofta om Västbanken som Judéen och Samarien.

Israel har etablerat omkring 150 judiska bosättningar på Västbanken. Dessa strider mot Fjärde Genevékonventionen Artikel 49 som förbjuder en ockupationsmakt att förflytta sin egen befolkning till ockuperat territorium. Såväl FN och EU som USA har upprepade gånger kritiserat bosättarpolitiken. USA har dock uttalat ett stöd för att behålla en del större bosättningar på Västbanken.

  • Yta: 5 800 km2
  • Invånare: 2,2 miljoner (2002)
  • Städer: Hebron, Betlehem, Jeriko, Nablus, Ramallah. Salfit. Beit, Jala, Tulkarm, Qalgilya och Jenin.
  • Språk: Arabiska
Färden går vidare mot Libanon.
Tjingling//Tekla Maräng

12 kommentarer:

Fröken Kråknäs på vift sa...

Ska läsa!!!

Kramar Katarina

Therese sa...

Ska bums se om vårt bibliotek kan tillhandahålla den. tack för tipset å resan <3

tankar från mitt fönster sa...

Intressant bok, verkligen. Ska anteckna den för att låna på bibblan.

Cajsas Faster sa...

Alltid kul med boktips, även om jag inte läser så mycket:)

Hoppas allt är bra med dig! Kram

Gudrun sa...

Hej Marie!
Ja, de har det inte lätt i den delen av världen. Tänk att leva i en sådan krigszon jämt. Det ger minsann perspektiv på tillvaron. Tack för boktipset.
Kul att du länkar till mig, som jag såg nu. Skall länka till dig. :)
Såg också att du köpt fina gul av Birgitta, så fin den var. Jag köpte fina lila och den är så fin.
Ha det gott.
Kram

Viola sa...

Nu väckte du min läslusta igen, själv har jag läst en skönlitterär bok om gamla indiankulturer, hoppas dagen varit bra, kramen

Unknown sa...

Tack för det tipset! Nu ska jag skriva upp den boken på min läslista :-)
Ha en bra fredag.

Laila sa...

Missade ditt förra inlägg så jag svarar här. Hoppas kunna gå på mässan, det blir nog den 10 i så fall. Ses?
Trevlig helg!/Laila

Anna sa...

En riktigt bra och gripande bok - ger en alternativ bild av en konflikt som ofta beskrivs lite enögt.

Lilla My sa...

Är så tråkig så jag håller på med Nora roberts blå dahlia bok och ska även läsa dom andra två böckerna i serien :) Den här lät intressant...
Ha en skön helg
Lotta

♥ cloudberrie ♥ sa...

Låter som en rikigt bra bok!
Å vad jag längtar att få "välja fritt" igen vad jag vill läsa :)

Kram från Eva

Hanna sa...

Jag har en liten tävling hos mig som du gärna får vara med i.
Ha en fortsatt bra söndag.
Kram
Hanna