Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

fredag 2 juli 2010

Utflykt

Jag är på upptäcktsfärd i Stockholm med omnejd.
Det är riktigt kul att upptäcka nya platser fastän man är född mitt i smeten.
Igår gick turen till Nyckelvikens herrgård 1746 och naturresarvat.
Ett ställe jag varmt rekommenderar alla som tycker om natur och roliga lekplatser
och gott fika ställe. Vi blomlystna får vårt behov tillgodosätt.

Ett hembygdsmuseum som inte var öppet men verkar alldeles lagom stort att
titta in i.

Ett lusthus...

Får och lamm som hade det så skönt i sin ekhage.

Vi två fastnade för varandra och stod där ett tag och bräckte och jag klappade på huvudet.
Jag luktade får hela dagen...

En köksträdgård att njuta utav.

Krollilja som stack fram sin glada sida ut ur en syrenhäck.

Pioner fanns det gott om. Vilken helt underbar doft som spred sig...



Stället ligger inte alls långt ifrån sjön, det är bara en backe ner så kommer en liten vik.
Där finns tillfälle till klippbad. Bondgård med djur och färska ägg.
Kaffet kan man inta på en terrass och njuta av den lilla sjöutsikt som finns.
Många fina promenad stigar att följa åt alla håll.
Jag kommer helt klart att åka dit igen och ta med Bobo så vi kan utforska naturen
i lugn och ro. Trevlig helg, den första i juli.

Tjingeling//Tekla Maräng

11 kommentarer:

Susanne sa...

Vad Sverige är härligt,,finns ju hur mycket fint som helst i vårat land..Och tänk att man kan vara turist i sin egen stad..Min hemstad Göteborg har ändrats så mycket på dom 8 år som jag bott här nere,så när jag åker "Hem" så känner jag mig verkligen som en Turist :) Kramar i massor och tack för orden hos mig..

Livet på Sjögård sa...

Ser underbart ut!

Compact Garden sa...

Vilket underbart ställe..jag får lägga det på min "besöka gärna" lista..
usch vad jag har varit en dålig bloggar de sista veckorna, har missat flera av dina fina inlägg, så nu har jag haft en skön stund med kaffe och dina fina bilder..helt uppdaterad på vad som händer utanför haha

Ha en riktigt skön varm helg Kram Anne

Annelis hantverk sa...

Vilket trevligt ställe detta var! Skulle vara roligt att besöka nångång när man har vägarna förbi. Tack för tipset!

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Härligt med nya upptäckter! Tack för tips! Nu ska jag kolla in detta!
Ön vår är också fin att vara på - ja, det finns många smultronställen i vårt avlånga land!
Ha det så gott önskar jag från norr
Carin

Jenny sa...

Hej Marie!
Vilket vackert ställe! Jag hade nog oxå klappat fåren om jag åkte dit, älskar får, de är så söta o ulliga:)

Ha en fortsatt trevlig helg i sommarvärmen!

Kraam Jenny

Marie sa...

Vad mysig tur ni verkar ha haft. Tack för de fina orden du skrev hos mig, flickorna är stämplar och de har jag köpt på Hänglar & Stänglars webbshop.

Ha det gott, kram Marie

Ullis/Leva på landet sa...

Vilket härligt ställe. Mysigt med alla fina blommor också.

Ha en fortsatt bra helg!
Kram Ullis

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Vilken mysig utflykt. Visst är det väl så att det finns mycket att upptäcka på hemmaplan om man bara tänker efter.
Vi har haft en mysig dag ute på sjön, hela gänget inkl den fyrbenta vännen.
Det var minsann inte ett dåligt pocketpaket du fått. Passa på att njuta allt vad du bara kan. Ha det gott. Kramartie

Lilla My sa...

Härligt ställe du hittat att besöka.
Här är det kokhett idag men vi ska väl vara glad åt att vi äntligen fått sommarvärme.
Ha det bra
Lotta

Therese sa...

Vilket guldkorn, du hittar verkligen härliga utflyktsmål! Nyss hemkomna från stygan, å arnen nattade, så nu blir det att läsa lite bloggar i kvällsvärmen. Kram till dig!