Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

torsdag 8 juli 2010

Dessa blommar...

Just nu råder rena drivhus värmen på balkongen. Nej det är fel uttryckt det kokar på balkongen, trots att jag har både markis och parasoller och även har spänt upp tunna gardiner för att sila ljuset för blommornas skull så lyckas jag inte hålla sol och värme stången.
En del blommor som min pion, 3st flitiga lisor och million bells har tyvärr fått sätta livet till i denna gasande sol. Jag själv kan inte vara ute där mellan 10 till 19 pga värmen.

Jag önskar jag kunde bjuda ut er alla där på balkongen på lite förfriskningar..
Men vi får väl nöja oss med en balkong promenad och titta på det som blommar just nu.
Häng med.

Här är chokladblomman, Cosmos atrosanguineus.


Sommarljus vilket vacker namn på en blomma på latin är det Gaura lindheimeri.

Så kommer min lilla Stjärnflocka, Astrantia major *Moulin Rouge*.


Femtungan Scaevola aemula

Luktärt Lathyrus odoratus

Ja det var lite balkong fägring. Det som givetvis blommar är också smultronblomman,
tomaterna, en schersmin och kryddväxterna. Ha det gott.

Tjingeling//Tekla Maräng

5 kommentarer:

Jenny sa...

Hej Marie!
Vad vackert det blommar på din balkong! Synd att det är för varmt för en del växter..
Stjärnflockan är så fin, det skulle jag vilja ha i trädgården:)

Ha det gott!

Kraam Jenny

Sjabbig men chic sa...

Ja, vad härligt med lite förfriskningar på din balkong... men å andra sidan så var inte bilderna så dumma de heller.

Ha det bäst
Kram Lisa

Susanne sa...

Trist när värmen tar död på blommorna,,men vissa är inte lika tåliga..Här har varit regn,,riktigt skönt..Åh vad jag älskar Stjärnflockan..Jag ha två sorter en vit och en mörkare röd,,kan inte namnen..Vill gärna ha fler sorter..Det är en underbar blomma sprider sig rejält här och mig gör det ingenting....kram Susanne

hemma hos Bus sa...

Önskar mig också till din balkong men i brist på att det funkar så duger det alldeles ypperligt att få följa den från andra sidan, fniss. Jag begriper inte riktigt hur allt det vackra får plats, det måste vara jättefint.
Ha en bra dag. Kram till dig från mig.

IET sa...

hOj, oj, oj så vackra bilder!!
Men så trist med detta solgass och så värmen! Jag märker ju hur till och med katterna flyr in i skydd nu under dagarna. Men det är rätt så fantastiska kvällar, visst är det? Felet är bara att energin först kommer vid åtta snåret, och när man väl fått upp ångan så är det redan dags att gå in och lägga sig.

Jag hade missat ditt skördeinlägg såg jag precis också. Vilken fantastisk potatis! :-)
Ha ett fint veckoslut nu...
kram