Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

måndag 12 april 2010

Boksafari i Afrika del 7

Allah gör som han vill av Ahmadou Kourouma

Vi får följa pojken Birahima som är ett gatubarn efter att hans mamma har dött en för tidig död.
I minnet bör man ha med sig att hans mor gick på sina skinkor för att ta sig fram med stöd av bägge händerna och sitt klena vänsterben.Hennes böld luktade så att man kanppt kunde vara i närheten och hennes höger ben hängde alltid i luften.
Birahima har också skrocken och olika tro och magi att ta hänsyn till. Han tro tex att efter som han har varit dum mot sin mamma och gjort henne arg och hon har dött med den ilskan i hjärtat så lägger hon en förbannelse över honom.
Hans farmor gör sitt bästa för att hjälp till men kan inte göra så mycket då hon själv är fattig.
Det bestäms att han ska till sin moster i Sierra Leone men på grund av en del för vecklingar så går det inte smärt fritt att ta sig till mostern.

Han hamnar som stjälande gatubarn som växer och blir antagen som barn soldat.
Barn soldats livet är styrt av våld, övergrepp och droger.
Droger för att göra barnen beroende så att dom stannar kvar och dödar det dom blir tillsagda att döda. Maten är knapp men drogerna dom flödar. Han fastnar där i stamkrigen som förs.

Ja det är en kolsvartbok som är skriven på någon slags *rinkeby svenska* om ni förstår vad jag menar. Alltså en andra klassens franska som boken är översatt ifrån.
Utanförskapet, missären och litenheten lyser igenom hela boken.
Han vill kunna tro på Allah men har blivit i tutad och uppfattar även uppväxten som sådan att *Allah låter inte en mun som han har skapat gå hungrig*... Det är ju precis just hungrig som han ofta är.

En uppslitande bok om Sierra Leone och Liberia.


Lite fakta om Liberia




Liberia
Huvudstad: Monrovia
Officiellt språk: engelska
Folkmängd ca 3,5 miljoner
RepublikSjälv ständigt sedan 26 juli 1847
Klimatet i Liberia är tropiskt. Vintrarna är torra med varma dagar och kyligare nätter. Från december till mars kan den torra och sandmättade harmattan-vinden blåsa från Sahara. Somrarna är regniga och mulna. Under perioden maj-oktober pågår regnperioden. Vid kustslätten kan det regna upptill 5000 millimeter per år.
American Colonization Society tilltvingade sig 1821 ett landområde från en lokal hövding och inom närmaste åren skeppades sex tusen frigivna slavar från huvudsakligen bomullsplantagerna i amerikanska sydstaterna. Avsikten var att gottgöra de forna slavar genom att återföra dem till Afrika.
Natur tillgångar
järnmalm
timmer från regnskogsområden
diamanter
guld
vattenkraft, men inga elverk finns ännu

Mitt Afrika safari fortsätter...
Tjingeling//Tekla Maräng

3 kommentarer:

Birgitta sa...

Hej! Det är så roligt att få följa med på din resa. Men den här boken lät inget vidare rolig. Läste dutt förra intresse också och fann det intressant att få veta lite mer om dej. Så du är med i en bokbytargrej. Låter kul. Jag ska byta nåldyna med någon.
Önskar dej en skön vårkväll.
Kram Birgitta

Susanne sa...

Oj vad du reser omkring..Önskar så att jag kunde koncentrera mig på en bok..Nej det bara går inte,,Men jag har en bok att lyssna på som ligger och väntar..Mia Törnblom,,heter hon så?Tänkte jag kunde behöva lite styrka..Tack för dina ord hos mig..Kram Susanne

Katta sa...

Låter som en tragis och sorglig bok det där.Önskar dej en skön vårdag, kram Katta