Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

fredag 30 april 2010

Bokresan jorden runt del 10

Min resa jorden runt har nu kommit till Japan. Där har jag läst denna bok:

Mardrömmen av Kenzaburo Oe
Utgiven 1964 i Japan

Fågel som inte vill/orkar/kan ta sitt ansvar vid sin sons födelse. Om det är han som upplever att alla tittar på honom konstigt och att dom inte vill svara på frågor eller om det faktiskt är så illa, vilket det verkar att vara. Svärmodern kräver av honom att han får ordna upp det HÄR.
För hennes dotter får absolut inte se detta barn och veta vad som hänt.
BB vill inte änns ta i babyn med tång och tvingar fram ett snabbt beslut utan att Fågel hinner tänka det minsta.

Barnet skall flyttas vidare till ett universitets sjukhus.
Fågel får med sig i bagaget att BB inte verkar tycka att det babyn är något som helst att satsa på, utan att det i bästa fall blir en levande grönsak.
Svärfadern som är professor ger honom en flaska visky och skickar iväg honom.
Resultatet blir att Fågel söker upp en gammal väninna där han super ner sig och ältar och försöker bringa reda i detta kaos.

Bakfull går han till sitt jobb som alla tycker att han ska kunna sköta som om ingenting har hänt.Han spyr inför sin klass som han just undervisar och för som följd av det sparken. Universitetssjukhuset tycker lite tväremot BB och säger att man skall vänta och se om babyn blir stark nog för att operas.

Under denna press och ovisshet får Fågel inte en chans att rådgöra med sin fru eller någon form av kunnig personal. Fågels beslut blir att personalen bara ska ge sockerlösning till babyn, men ändock se om barnet blir starkt nog att opereras. Ja så fortsätter då mardrömmen några dygn...

Själv blir jag illa berörd av sådan behandling av handikappade men vet helt klart att detta förekommer fortfarande i vissa familjer och samhällen och inte bara i Japan på sextiotalets mitt. Mardrömmen är en bra titel på denna bok som kryper sig innanför mitt skinn på ett mycket obehagligt sätt. Mår man det minsta dåligt själv och vill bli lite upplyft när man läser så läs absolut inte denna bok just då.
Jag kommer INTE att kasta mig efter någon bok med denna författare.

Vill ni läsa mer om denna bok så gå in på reseledarens blogg, Lyrans Noblesser.

Här på Asien stoppet tyckte jag bäst om Männsikornas jord av Pramoedya Ananta Toer denna bok har blivit en av mina nya favoriter och jag ska absolut fortsätta att läsa mer utav den författare.

Den tredje boken jag läst i Asien var denna: Den indiske tolken av Jhumpa Lahiri här kan ni läsa om den.



Japan



Pytte lite fakta om Japan


Huvudstad: Tokyo
Kungadöme
Officiellt språk: japanska
Folkmängd: 127,8 miljoner
Japan är beläget vid Stilla havets västra kust och består utav fyra större öar, samt 6 848 andra mindre öar.
Högsta berget Fuji, 3 776 m ö h.
Japan har bebotts av människor i minst 35 000år.
Japan har 13 stycken Världsarv.
Nu fortsätter min ballong färd vidare till Oceanien...
Tjingeling//Tekla Maräng

1 kommentar:

cecber sa...

Jag läste också Mardrömmen denna omgång. Jag gillade boken men jag hade väldigt svårt för huvudpersonen.