Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

måndag 2 maj 2011

Balkong *promenad*

Det går lite för fortfram just nu, jag menar med all grönska.
Blir lite rädd för nattfrosten som ligger och lurar var och varannan natt.
Mycket bärande blir det och påslakan som läggs på det lite större krukorna.
Knepigast tycker jag det är med vattningen för jag vill ju inte att
mina kompisar skall frysa om rötterna om kylan slår till.
Så lurar jag mig själv till att köpa sommarblommor som
absolut INTE klarar frost efter som dagarna har varit så varma.
Ja så här ser det ut på sina ställen på balkongen.

Lite gräslök och persilja, en glad clematis *Love Child*
ur atragene-gruppen, en något ledsen tussilago,
(som snart skall grävas ned i ett bestånd av tussilago
som vi passerar på våran hundpromenad.)
murgrönor och tomaten Totem.

En chiliplanta som jag inte kunde motstå att köpa,
fast jag hade tänkt att inte ha någon chili i år, (skratt).

En rosa fågelholk, ja det är ju ingen växt direkt...
...men den finns ändå.

Penséer i blått och vitt, ett japanskt gaffelolvon *virburnum furcatum*
och mitt nya projekt rabarber i kruka.

Mina flocktulpaner och en kruka med mera
penséer och blå förgätmigej.


Här håller mina gula hyacinter på att slå ut.
Dom doftar så gott.
Tål ju inte hyacint doften inomhus så det är så härligt att
så här på våren kunna njuta utav både blomma och doft.


Tjingeling//Tekla Maräng

12 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Du måste vara med i en av alla balkontävlingar som anordnas, jösses så fint du har det redan! Jättemysigt.
Agneta kram

Ann Catrine sa...

Ljuvligt vackert,
och det redan!!

HGär snöar det lite idag,
och haglar.. och regnar..
Såå, växterna får flytta ut senare!

Kram!

tankar från mitt fönster sa...

Visst kliar det i fingrarna att fixa balkongen. Jag har nu burit ut och in i några dagar mina fjärilslavendel, i morse hade vi kallt här, bara 4 gr. Så fint du har på balkongen. Hoppas att växterna inte fryser om fötterna!
kram

Lily sa...

Åh, så fint och mysigt du har det!
Härligt med gula hyacinter..
Kram Lily

Cajsas Faster sa...

Gillar promenaden på din balkong.
Ser härligt ut. Här var det frost inatt, hua.

Ha det gott, kram

Hanna sa...

Härligt.
kram
Hanna

Compact Garden sa...

Jag har sagt det förut...jag vill göra iordning vår balkong varje vår och när har jag sett din fina så många gånger blir det bara värre:)...tyvärr blir det väl som vanligt att all tid går till kolonistugan..

Ha en skön kväll Kram Anne

Unknown sa...

Du har så gott som en hel trädgård på din balkong :) så härligt.
Hoppas värmen snart kommer tillbaka till oss för att stanna.
Ha de gott, kram Ing-Britt

Nette Cecilia sa...

Rena sommarstämmningen hos dig ,kramis .Nette

Viola sa...

Vilken härlig balkong du skapar...:) och roligt att få se holken på plats, hoppas dagen din varit bra, kramen

ledighetsparadiset Solåkra sa...

Vilken fin balkong du har redan, fastän det bara är början på maj.

Therese sa...

Så ljuvligt att börja denna kylsagna dags bloggrunda på din ljuvliga balkong :-D Det gjorde min dag! Å Wow, vilken läcker chiliplanta, och gula hyachinter, det skulle jag vilja ha nästa vår!!! Massa kramar! <3