Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

onsdag 18 maj 2011

Balkong promenad del 1 i mitten av maj 2011

Nu grönskar det ordentligt på balkongen.
Här kommer en liten *tur* med bilder ifrån min
vägg som ligger i österljus.
Armeringsmattan som släppades på plats med hjälp av son och granne, samt
ett idogt sågande med en bågfil.
Tänk vad mycket man kan när det är något man vill ha.
Här nedan syns mina tre nya krukor med växter i.
I mitten står en Pion *Paeonia lactiflora Sorbet* som tyvärr
inte verkar trivas för som ni ser har två *grenar* vikit sig.

Två murgrönor och en *Cabaea scandens*Klockranka som jag hoppas
skall trivas och slingra sina gröna tentaklar uppåt väggarna.

En clematis.
Om ni tittar högt upp i högra hörnet av bilden så ser ni några knoppar.
Persilja, gräslök och Salvia elegans pineapple.
Salvian luktar verkligen annanas om man sticker ned näsan
eller smeker bladen.

Den tredje krukan har inte fått någon jord i sig ännu.
Det går alltid åt mera jorden en vad jag beräknar och just nu är det lite
svårt att komma iväg och köpa jord.
Så länge så får mina penséer och blåa förgätmigej stå där som ett lock.
Chokladblomman och min tomat av sorten Totem väntar också på mera jord.

Tre jordgubbsplantor i ampeln och en evigt lysande sol tillsammans
med min chiliplanta som producerar chilifrukter så det står härliga till.

Tjingeling//Tekla Maräng

10 kommentarer:

Helén sa...

Va fint du har på din balkong, där rymms ju en hel del. Chokladblomman är sååå fin o doftar så gott, min övervintrade inte tyvärr. Ha det gott! //Helén

Gunilla sa...

Vilken grön oas du har.
Jag har nyss bakat kanelbullar så du kan ta dig en fika så bidrar jag med dopp:o)))))))
De väntar bara på att gräddas.Så sätt på pannan.:o)))

Synd på pionen men den kanske repar sig.

Ha det gott
Kramen/Gunilla

vadmalen sa...

Och allt detta på enbalkong!! Bra jobbat
kram
Birgit

Therese sa...

Underbart! Tänk om jag kunde slinka förbi med en säck jord å få sniffa på salvian med annanasdoft... Kram!

Lantligt i smultronbacken sa...

Vad fint det är med ett stort armeringsgaller mot en vägg (helst tegelvägg). Hänga upp saker på den är bara så praktiskt. Det växer fint hos dig.

Kram Teres

Laila sa...

Superfint! Ser att du gillar korgar och om du vill kan du få några pilkons-toppar av mig - hojta till i så fall!
Kram/ Laila

Cajsas Faster sa...

Vad mycket fint du har på balkongen.Armeringsnätet blev ju bra att hänga en massa fint i!
Ibland lönar det sig med lite slit:)

Sov gott!

Lily sa...

Så fint du har det på balkongen..Härligt!

Kram Lily

Emelie sa...

Härligt! Klockrankor är jättefina och de brukar ju täcka stora områden med sina blad :) Är chilin övervintrad eller är den frösådd riktigt tidigt? Ha det gott! :)

bokhyllan sa...

Tänk när allt börjar ta fart på din balkong. Det kommer bli så fint!
Du är bra på det där med växter!
Kram.