Varmt Välkommen till min blogg

Varmt Välkommen till min blogg! Här skriver jag om balkongodling, blommor, böcker, natur, hunden, pyssel, vardagliga ting, bak och mat mm.
Det skulle göra mig glad om du lämnade ett avtryck efter dig så att jag vet vem du är och att jag kan hitta till dig.

tisdag 9 mars 2010

Boksafari i Afrika del 5

Boksafariet är i Senegal där jag har läst:
Brev från Senegal av Mariama Bâ
Utgiven 1980 på svenska

Aïssatou är på väg hem till Senegal från Washington.
Inför besöket skriver hennes bästa väninna ett långt brev som är denna roman.
Om bådas liv, om ungdom och arbete, äktenskap och lidande och framtidshopp berättas det om.
En komprimerad bild utav det Senegalesiska medelklassens vardag, sorg och fest och ett intryck utav en ständig balansgång mellan dragningen till det västerländska och ett stolt vårdande av urgammal afrikansk kultur.

Mariama skriver både sirligt och drastiskt med en härlig effekt.

Om polygamin skriver hon: *Du tror att polygamiproblemet är enkelt. De som har egen erfarenhet känner till tvånget, lögnerna, orättvisorna som belastar deras samvete, blott för en flyktig glädje till byte*.

Om mödrarskapet kommer bland annat detta: Dessutom är man mor för att kunna förstå det oförklarliga Man är mor för att kunna lysa upp mörkret. Man är mor för att ge skydd när blixtarna korsar varandra om natten, när åskan slår mot jorden, när ens barn sugs ner i gyttjan. Man är mor för att älska utan början och slut*.

En lätt läst och bra bok som jag gärna rekommenderar



Korta fakta om Senegal


Huvudstad Dakar
Republik
Officiellt språk Franska
Själv ständigt ifrån Frankrike 4 april 1960
Ca 11, 4 miljoner invånare

Senegal är den västligaste staten på Afrikas fastland, belägen vid Atlanten.

Från 300-talet till 1500-talet tillhörde Senegals inland olika mäktiga västafrikanska riken såsom Ghanariket, Maliriket, Songhairiket och olika små riken.

Klimatet är tropiskt. Under regntiden, som varar mellan maj och november, blåser kraftiga sydöstliga vindar och låglänta delar av landet kan översvämmas. Resten av året domineras av den heta, torra harmattan-vinden. Ibland förekommer längre torrperioder.



Tjingeling//Tekla Maräng

Om ni vill vara med så har jag en utlottning HÄR.

Inga kommentarer: